Copingmechanisme wat is dat?

 

Iedereen heeft weleens tegenslagen meegemaakt in zijn of haar leven. Bij de een zijn de tegenslagen heftiger dan bij de ander. Als je aan mensen gaat vragen hoe ze met tegenslagen omgaan, zal je tot de ontdekking komen dat het erg verschillend is. Sommige mensen hebben helemaal geen herinnering meer aan een traumatische ervaring, terwijl andere mensen na een tegenslag gewoon weer doorgaan met hun leven alsof er niks is gebeurd.

Er zijn allemaal verschillende manieren die mensen gebruiken om te kunnen dealen met moeilijke en/of traumatische momenten in hun leven. Dat soort manieren worden copingmechanismen genoemd, sommige manieren zijn beter voor de verwerking dan andere manieren. Het kan daarom heel helpend zijn om je bewust te zijn van de mechanismen die jij gebruikt. Hieronder beschrijf ik de 8 meest voorkomende mechanismen die men gebruikt tijdens het omgaan met tegenslagen.

♥ Onderdrukking
Bij sommige mensen wordt een bepaalde en vaak traumatische en pijnlijke herinnering opgeslagen in het onbewuste van je hersenen. Dit zorgt ervoor dat bepaalde emoties en gedachtes daarover geblokkeerd worden. Dit zorgt ervoor dat je beschermd wordt van je eigen gedachtes en gevoelens over de gebeurtenis.

♥ Ontkenning
Dit is een van de meest primitieve mechanismen die wij gebruiken en ook een van de meest gebruikte. Het is eigenlijk een onvermogen om te zien hoe slecht het met je gaat. Het is ook een mechanisme wat je vaak ziet met mensen die een eetstoornis hebben. Ze zien vaak niet hoe slecht het met ze gaat, waardoor ze hun probleem gaan ontkennen. Ze zijn er dan bijvoorbeeld van overtuigd dat ze geen eetstoornis hebben, terwijl ze er eigenlijk erg diep inzitten. 

♥ Je valt terug op het gedrag wat je geleerd hebt als kind
Wanneer je geconfronteerd wordt met iets lastigs, kan het zijn dat je teruggaat naar een bijna kinderlijke manier van reageren. De oorzaak van deze reactie is vaak dat je het erg lastig vindt om hier rationeel mee om te gaan waardoor je daar niet op een volwassen manier op kan reageren.

♥ Projectie
Hierbij projecteer je eigenlijk jouw eigen onzekerheden en gedachtes op iemand anders. Dit komt vaak voor wanneer je iets doet wat eigenlijk niet mag of kan. Een voorbeeld kan zijn dat je vreemdgaat, maar je partner beschuldigt van flirten met de barvrouw. Doordat je zelf vreemdgaat weet je wat jij doet om dingen te verdoezelen. Daardoor kan je onterecht andere mensen daarvan ook verdenken, zeker op momenten dat je denkt dat jij ze hebt betrapt.  

♥ Uit je lichaam treden / dissociatie
Dit is een mechanisme dat vaak voorkomt wanneer je een hele sterke emotie ervaart. Vaak gebeurt dat eerst wanneer er geen ruimte en tijd is voor je emoties. Op het moment dat er wel die ruimte is, ontplof je en beland je in een soort waas. Ik heb dit een keer in mijn leven gehad toen mijn ouders mij waren vergeten bij een benzinepomp in Duitsland. Ik weet niks meer vanaf het moment dat ik mij realiseerde dat ze weg waren en dat ik ze na ongeveer 30 minuten weer zag. Op het moment dat ik ze weer zag had ik geen controle meer over mijn lichaam en wat ik deed en zei.

♥ Rationaliseren
Dit is samen met humor het copingmechanisme wat ik zelf het meest gebruik. Het houdt in dat je in een situatie verschillende positieve en logische eigenschappen/redenen bedenkt en die vooral onthoudt in plaats van de negatieve. Je probeert dus eigenlijk een situatie minder erg te maken dan het op dat moment was, dat kan positief en negatief zijn. Sommige dingen zijn gewoon slecht en dat moet je eigenlijk accepteren in plaats van beter maken in je hoofd. Desondanks kan het heel fijn zijn wanneer je last hebt van irrationele gedachtes deze te rationaliseren. 

♥ Tegenovergestelde reageren van hoe jij je voelt
Dit copingmechanisme zie je vaak in oosterse culteren. Zij hebben een collectivistische samenleving wat betekent dat het om de groep gaat en niet om de individu. Daar worden emoties en gedachtes minder getoond en gedeeld. Het mechanisme betekent eigenlijk dat je het tegenovergestelde doet van wat je voelt of je houdt je gevoelens in. Dus wanneer je boos bent op iemand toon je dat niet.  

♥ Humor
Deze strategie gebruik ik zelf het meest. Ik vind het altijd heel erg prettig om een grap te maken over mijn eigen pijn. Het is voor mij de manier om pijnlijke dingen te relativeren. Dit is een strategie die ik mijzelf heb aangeleerd en heb toegestaan.

Hoewel je het mechanisme niet weg kan nemen, kan je er wel voor zorgen dat je hem beter onder controle krijgt. Je kan sommige copingmechanismen zoals humor ook aanleren. Het belangrijkste is dat je weet dat ze heel persoonlijk zijn en dat het dus een onderdeel van jou is, maar hoe zorg je ervoor dat jij je eigen copingmechanismen alleen op een positieve manier gebruikt? Het is vooral belangrijk om ervan bewust te zijn dat sommige copingmechanismen je verwerking van bepaalde gebeurtenissen tegen gaat.

Het is daarom erg belangrijk om bewust te zijn van hoe je reageert op bepaalde emotionele situaties. Daarnaast is het ook belangrijk dat jij de verantwoordelijkheid over je acties en gevoelens neemt. Het kan heel erg makkelijk zijn om de verantwoordelijkheid van je af te schuiven, maar dat resulteert vaak in een slechtere band met die persoon, bovendien laat het die ander slecht over zichzelf voelen. Accepteer je negatieve gevoelens en schud ze niet van je af. Het kan heel makkelijk zijn om die gevoelens van je af te schudden, maar door het te onderdrukken duurt het veel langer voordat je het volledig verwerkt hebt. Geef jezelf daarom toestemming om die gevoelens te voelen en geef je lichaam de kans om te huilen. Je tranen zijn eigenlijk als een knuffel van je lichaam voor jou.

Het maakt niet uit welk mechanisme je gebruikt, zolang je er maar voor zorgt dat jij je trauma's en moeilijke momenten op een goede manier verwerkt. Het betekent dus niet dat een copingmechanisme per se fout of goed is, sommige passen beter bij je dan andere copingmechanismen.

Hoe ga jij om met moeilijke situaties?

Fotografie: Porsche Brosseau

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Rosa - Woensdag 9 mei 2018 14:49
En wat met humor bedoel je precies? Ik zou het graag willen leren maar ik zie simpelweg geen grappige kanten aan mijn situatie.. Zou je het humor gedeelte kunnen toelichten?
P - Woensdag 9 mei 2018 17:20
Hoe ik het zie met humor, is dat je soms een grapje maakt over je situatie. Niet altijd zo serieus. Tuurlijk is er niet iets leuks aan het hebben van een psychische ziekte, maar het kan soms helpen er een grapje over te maken
D - Donderdag 10 mei 2018 07:24
Als je zegt dat je nuchter het leven niet meer aankunt, dat je je drugs nodig hebt en dat mensen dan lachen of je vragend aankijken, maar jij hebt toch geen verslaving oid. of heb ik iets gemist.
s - Woensdag 9 mei 2018 15:00
Wel herkenbaar, toen ik afgelopen februari met de psycho terugblikte op de laatste jaren bleek dat er enorme gaten in mn geheugen zitten. Zij schreef dit toe aan het feit dat ik 'moest overleven' en alle dingen die op dat moment niet heel belangrijk waren (tot soms gesprekken toe) ik direct weer vergat. Hierdoor wist ik bijvoorbeeld sommige dingen niet meer van mn opleiding terwijl k op m'n diploma er wel een goede voldoende voor sta. Maar als je vraagt wat je bij dat vak moest doen/leren.....echt geen flauw idee....best gek eigenlijk... valt dit dan ook onder 'uit je lichaam treden?'
Saarki - Woensdag 9 mei 2018 21:00
"Je tranen zijn eigenlijk als een knuffel van je lichaam voor jou"

Waw. Echt een heel mooie, sterke. Ik heb die meteen op een post-it geschreven. Huilen is zo taboe, iets waarvoor ik me schaam. Tranen zijn een teken dat het slecht gaat en/of ik me gewoon niet prettig voel en dat wil ik net niet. Dus sowieso negatieve associatie met tranen. En dan deze power phrase. Echt een heel mooie. Komt ook op een goed moment, want ik voel me rot (deze avond consult huisarts en dus weging gehad) en weet me met mezelf geen blijf.
Depri - Woensdag 9 mei 2018 21:06
Veel sterkte Saarki. Zorg goed voor jezelf. Ik voel me ook erg rot door mijn depressie en vind ook troost in de quote over de tranen.
Saarki - Woensdag 9 mei 2018 21:40
Bedankt lieve Depri. Jij ook veel sterkte ♥
Denise - Woensdag 9 mei 2018 22:04
super interessant blog!!
Kan dankzij dit blog mijn gedrag nu beter begrijpen en plaatsen. Herken mijn gedrag eigenlijk in alle bovenstaande punten.....