Optimel: dwang of gewoon lekker?

 

optimelOptimel heeft weer wat nieuwe variaties bedacht op het huidige zuivelassortiment. We schrijven hier vaker wat over Optimel, omdat we weten dat veel van jullie dit erg lekker vinden. Uit eigen ervaring weet ik echter ook hoe dwangmatig je kan vasthouden aan dit produkt omdat het O% suikers en vetten bevat. Op het moment dat je iets dwangmatig doet, is het niet meer goed. Op die momenten is het nodig om jezelf uit te dagen en ook andere produkten te proberen.

Optimel bevat dan wel weinig suiker en vet, maar bevat wel veel nepsuikers en andere kunstmatige stofjes en je kan je afvragen hoe gezond dat voor je is. Eet gevarieerd, eet gezond en geniet.

Onderstaand de nieuwe variaties. Zelf eet ik echter nagenoeg nooit Optimel meer omdat ik na te lang dwangmatig het te hebben gegeten ervan overtuigd ben dat het beter is te kiezen voor "normale produkten" (zonder kunstmatige zoetstoffen).

Optimel

Optimel Optimel

Optimel Optimel

-

 

Gerelateerde blogposts

13
JAN
Hopjespudding
18
01
JUN
Rijst twist
28

Reacties

Emily - Vrijdag 16 maart 2012 14:56
Ik vind meestal de producten van optimel gewoon heerlijk! Ik vind milk en fruit meestal zo chemisch smaken ten opzichten van optimel.
Mar - Vrijdag 16 maart 2012 15:12
Ik wist niet eens dat het 'niet' goed was, totdat ik het ineens niet meer mocht nemen van Ursula.
Toen dacht ik wel van 'hey, ik vind het gewoon lekker hoor!'
Dus bij mij is het juist dit geworden in plaats van water.
Vond ik al heel wat =P

Banaan/kiwi lijkt lekker!!!!
- - Vrijdag 16 maart 2012 15:12
Ik vind optimel heeeeeerlijk! ik moet alleen aan zien te komen, en probeer soms de magere en light producten uit me lijstje weg te halen... ook voor me es. jammer genoeg vind en me ouders optimel nog wel erg mager, dus kan ik het momenteel niet nemen... baal ik wel van maar oke haha :(
Chantal - Vrijdag 16 maart 2012 15:17
Ik vind het lekker maar ook wel dwangmattig dat ik het neem :-$
Imke - Vrijdag 16 maart 2012 15:19
Mmm Optimel! Altijd al heerlijk gevonden!
Behalve hun vla, die vind ik veel te chemisch. Geef mij maar vla met wat meer suiker er in :)
Laura - Vrijdag 16 maart 2012 15:20
Die golden kiwi - banaan is zooooo lekker (LL) Kan er geen genoeg van krijgen :)
miie - Vrijdag 16 maart 2012 15:41
optimel bevat veel aspartaam en aspartaam is echt vergif voor je lichaam! Omdat er nog zoveel aan wordt verdiend is het nog legaal, maar er is genoeg bewijs dat het oa kanker en tumoren, maar ook depressies en vermoeidheid veroorzaakt. Serieus, google maar eens. Je kan beter normale suikers nemen.
-- - Vrijdag 16 maart 2012 16:00
ik deed het eerst ook dwangmatig. en ik blijf maar zeggen; 'het is zoooo lekker, echt niet uit eetgestoordheid!' Maar toen ik geen light producten mocht eten kwam ik er toch achter dat vollere producten VEEL lekkerder zijn. Denk dat veel mensen niet durven toegeven dat het dwangmatig is en dat het niet alleen om de smaak gaat.
ik - Vrijdag 16 maart 2012 16:19
Bah Optimel! Doe mij maar gewone vla, kwarksoorten en drinkyoghurts :)
Sophie - Vrijdag 16 maart 2012 16:42
Optimel is zoo lekker. En niet dwangmatig, maar het is écht lekker! Die nieuwen lijken me ook heerlijk!
meisje14 - Vrijdag 16 maart 2012 17:02
Alleen de optimel DRINKS zijn lekker.
De yoghurt is heel chemisch, bah!
Ik wil écht die optimel drink banaan-golden kiwi!!
Hebben ze alleen hier niet.. :(
Hopelijk spot ik 'm snel.
Hoelang blijft 'ie?
Nanda - Vrijdag 16 maart 2012 17:05
Ik vond het altijd heel lekker, tot ik weer 'normale' vla, yoghurt en kwark ging eten haha. Dat vind ik allemaal veel lekkerder.En de chocolade melk van optimel vind ik ook nergens op lijken...
Ik koop alleen de optimel drink wel eens, die vind ik wel lekker.
Fleurtje - Vrijdag 16 maart 2012 17:06
Bij mij is het dwang,
en ik vind het opzich ook best lekker
J - Vrijdag 16 maart 2012 17:17
Reactie van miie

optimel bevat veel aspartaam en aspartaam is echt vergif voor je lichaam! Omdat er nog zoveel aan wordt verdiend is het nog legaal, maar er is genoeg bewijs dat het oa kanker en tumoren, maar ook depressies en vermoeidheid veroorzaakt. Serieus, google maar eens. Je kan beter normale suikers nemen

-----
Onzin. Geef mij 1 bron waar je dit uithaalt. (websites met 'VAN ASPARTAAM GA JE DOOD! HET IS EEN SAMENZWERING!' zijn geen betrouwbare bronnen).
Check: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/intensieve-zoetstoffen/aspartaam.aspx

En mensen van proud: ook eens ophouden met roepen dat zoetstoffen slecht voor je zijn. Het is niet slechter dan suiker oid. Vind het heel irritant als mensen zulke dingen blijven roepen zonder er verstand van te hebben.

Over optimel: ik vond de drinks ook gewoon lekker, lekker dan melk en bijvoorbeeld yogho. In de kliniek nam ik wel melk, omdat je daar karnemelk of karnemelk moest en dan nam ik melk omdat karnemelk heel vies is. Vind ik. Tegenwoordig ben ik aan de soja omdat ik geen zuivel meer mag hebben.




*** - Vrijdag 16 maart 2012 17:26
Het slechte effect van zoetstoffen is idd nooit echt bewezen. Of toch niet bij een beperkte mate. En beperkt mag je nog ruim nemen. Zo mag je als vrouw met een normaal gewicht 5 liter cola light per dag drinken (als man 7) zonder daarvan iets schadelijks te ondervinden. Voor zoetstoffen geldt dus dezelfde regel als voor alle andere voedingsstoffen: met mate en gevarieerd.
M. - Vrijdag 16 maart 2012 17:33
Ik eet altijd halfvolle/volle melkproducten (uitgezonderd van karnemelk)maar ik kan het echt lekker vinden op z'n tijd een keertje optimelkwark..
Sas - Vrijdag 16 maart 2012 17:35
@J, voedingscentrum hoeft ook niet perse gelijk te hebben, hoe weet jij zeker dat het niet slecht is?
loveturnen - Vrijdag 16 maart 2012 17:47
Ik vind optimel wel lekker, ik ben "genezen"van mijn anorexia, en ik vind het nog steeds lekker, maar als ik zin in iets anders heb dan optimel pak ik dat gewoon. Hier thuis kunnen we niet zonder optimel want we hebben 2 mensen met Diabetes in ons gezin en die letten niet op vetten maar op koolhydraten en daar zitten er in optimel weinig van in en is dus veel handiger en beter voor hun.
Myrthe - Vrijdag 16 maart 2012 17:56
@J, aspartaam en andere zoetstoffen zijn wel degelijk slecht voor je gezondheid. Probleem is alleen dat een groot deel van de onderzoeken worden gesponsord door grote bedrijven die veel geld verdienen aan de verkoop van aspartaam. Tegengeluiden worden de kop in gedrukt.
Hier één van de vele artikelen waarin een beetje wordt uitgelegd waarom het slecht is: https://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/5-reasons-aspartame-is-bad-for-you.html
En echt: het voedingscentrum heeft niet altijd gelijk!
Klein voorbeeldje: ze noemen notenpasta's ongezond en slecht. Terwijl noten boordevol gezonde stoffen zitten, stoffen die je lichaam juist hard nodig heeft. Helemaal niet slecht, dus!
Iris - Vrijdag 16 maart 2012 18:40
ik drink de drinks inderdaad omdat ik fristi of andere yoghurt drankjes erg zoet vind. eerst was het meer dwang maar nu drink ik het eigenlijk bijna nooit en alleen omdat ik er zin in heb
Cianna - Vrijdag 16 maart 2012 18:51
Ik vind de meeste smaken echt, oprecht, gewoon lekker!
Eet overigens ook "gewone" zuivelproducten.

De framboos kwark is trouwens echt lekker! :)
beauty_love - Vrijdag 16 maart 2012 18:56
Ik drink nooit optimel, omdat er aspartaam inzit. Aspartaam schijnt erg slecht te zijn voor je lichaam.
xxxsaf - Vrijdag 16 maart 2012 19:00
heeeeeeel lekker, helpt tegen eetbuien
Elise - Vrijdag 16 maart 2012 19:00
Ik vind optimel wel lekker, vooral de appel-kaneel kwark (waar je ook erg lekkere taart van kan maken!!!) Nu eet ik het niet meer omdat ik merk dat ik alleen maar honger krijg van de zoete smaak...
Cioccolata - Vrijdag 16 maart 2012 19:03
Ik heb ook een tijdje optimel gedronken en gegeten, maar wat ben ik blij dat ik nu weer de vollere producten aandurf. Het is waar dat veel andere zuivelvormen ontzettend zoet kunnen zijn, maar als je even doorzoekt, vind je echt heeeeerlijk spul! Bosbessenyoghurt die tenminste echt naar bosbessenyoghurt smaakt, wie wil dat nou niet? ;)
Lotte - Vrijdag 16 maart 2012 19:03
Ik eet elke dag gemiddeld 8 suikervrije kauwgumpjes, minstens 3 glaasjes cola light en thee met zoetjes. Kortom, 1 grote aspartaambom. En ik leef nog, ben niet ziek, merk er niets van. Echt hoor, tegenwoordig kun je overal dood van gaan, ik heb besloten om me er niet meer druk om te maken. Straks moeten we nog gaan leven op sla en water omdat dat het enige is wat niet schadelijk is. Pff.
Ellen - Vrijdag 16 maart 2012 19:06
Zelf ben ik er ook van overtuigd dat het beter is om normale producten te kiezen. Ik ben zelfs als de dood voor zoetstoffen, en in het bijzonder aspartaam. In mijn ogen is dat puur vergif.
Britt - Vrijdag 16 maart 2012 19:36
In mijn eetlijst moet ik per se optimel drinken, of een ander zuivelproduct. Zelfs optimel vind ik supermoeilijk hoor... :(
Marjolein - Vrijdag 16 maart 2012 19:59
Beiden een beetje: dwang (0% vet) maar ook wel lekker (al smaken
Ze allemaal hetzelfde). Maar ik koop ze alleen in de bonus. En alleen degene me lekker lijken ( die yoghurt van ananas en gyapa heb ik maar laten staan ;-) )
GLM1993 - Vrijdag 16 maart 2012 20:02
Ik vind het super lekker!!
Maar toch neem ik het liever niet door die zoetstoffen, puur vergif inderdaad..
Himeno - Vrijdag 16 maart 2012 20:23
Los van het feit dat aspartaam echt niet slecht voor je is, zit het tegenwoordig helemaal niet meer in Optimel. Kijk maar eens op de ingrediëntenlijst, ze gebruiken alleen nog sucralose en acesulfaam-K. In ieder gevaqal van de kwark en chocomel, de rest koop ik zelf nooit, maar ga er van uit dat de zoetstoffen hetzelfde zijn in alle producten.
J - Vrijdag 16 maart 2012 20:46
@J, voedingscentrum hoeft ook niet perse gelijk te hebben, hoe weet jij zeker dat het niet slecht is?
---
Omdat er heel veel onderzoek naar gedaan is en daar uit is gekomen dat het niet slecht is? Pas als je bijvoorbeeld honderden liters cola light zou drinken per dag zou je bijvoorbeeld teveel methanol binnenkrijgen. In theorie, want in de praktijk ben je dan al dood door de te grote hoeveelheid vocht.


@Myrthe: dat is dus geen betrouwbare bron. Staat alleen maar 'uit onderzoek blijkt' en nergens een verwijzing naar welk onderzoek dan ook. Er staat bijvoorbeeld dat er DKP vrijkomt uit aspartaam en daar krijg je hersentumoren van. Staat dan weer niet bij dat dat alleen gebeurt bij hele hoge temperaturen en dat je lichaam bovendien DKP amper absorbeert, waardoor je dat allemaal vrolijk weer uitplast. Dus: alsnog moet je liters en liters cola light die ook nog minstens 260 dagen oud is (in die orde van grootte) wegwerken voordat het schadelijk is. Zelfde verhaal voor methanol en aspartaamzuur. Dat is het enige wat je opneemt uit aspartaam: DKP, methanol en aspartaamzuur. 3 dingen die van nature in je lichaam zitten, ook in andere voedingsmiddelen zitten en schadelijk zijn als je er HEEL VEEL van binnenkrijgt. Net als alle andere dingen waar je teveel van binnenkrijgt.


zie: https://tc.engr.wisc.edu/uer/uer98/author2/content.html


Over het voedingscentrum: ze hebben bepaalde dingen ingedeeld in rood, groen en oranje. Pindakaas bijvoorbeeld zal wel in rood zitten, omdat daar relatief veel kcal inzit. Wil niet zeggen dat je het niet moet eten omdat het 'slecht' is. Dat maken anorecten ervan. Zelfde verhaal voor vet vlees ofzo. Zitten ook eiwitten enzo in en is ook niet per se 'slecht'. Het is alleen dat je niet zonder mate pindakaas moet nemen én slecht vlees én chips én alcohol. Daar worden de meeste mensen te dik van. (meeste mensen zijn tegenwoordig nou eenmaal eerder dik dan dun) En daar slibben hun aderen van dicht enzo. Daarom staat dat daar, zodat mensen die geen flauw idee hebben van vetten, calorieen, zout, vezels en weetikveel een beetje een leidraad hebben. Niet omdat je de 'rode producten' uit je leven moet bannen.

Ik koos het voedingscentrum als bron omdat het daar in begrijpelijk Nederlands op staat. Ik kan ook wel medische artikelen erbij pakken, maar die snapt het gros hier niet waarschijnlijk.

Ik heb tot nu toe nog nooit iemand gevonden die ook maar 1 fatsoenlijke bron heeft kunnen geven over waarom aspartaam slecht is.

Mensen lezen dit waarschijnlijk niet, maar ik hoop dat er toch een paar zijn die dat wel doen en dan weer een stukje wijzer zijn. En ophouden met die kreten van 'aspartaam is vergif'. Nou dan was ik nu dood. Of het is wel een heel zielig vergifje.



Oliesjeik - Vrijdag 16 maart 2012 21:09
Ik ben het eens met de 'pro-aspartaam' peepz, niet dat het echt pro is, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel :P Vind Optimel erg lekker en heb dat altijd al genomen, ik reageer ook slecht op suiker dus neem ook alijd cola light ipv gewone, ik heb de vreemde gewoonte na gewone cola of andere suikertjes flauw te vallen O_o
En ja, de appel kaneel kwark is goddelijk, zowel normaal, met weetabix of verwerkt in een baksel
Sas - Vrijdag 16 maart 2012 21:29
@J,

ja hoor, ik heb het wel gelezen (;
dank voor het antwoorden op de vraag, was just curious.
kim300808 - Vrijdag 16 maart 2012 21:41
Interessant debat hier over Aspartaam. Ik vind in ieder geval de Optimel kwark Citroen errug lekker! Het zit er voorlopig alleen niet in of ik moet er veel van nemen... ;)
miie - Vrijdag 16 maart 2012 21:53
Op 14 juli 2005 publiceerde Ramazzini (een Italiaans instituut voor kankeronderzoek) de eerste resultaten van hun zogenoemde 'mega-expiriment'. Statistisch significant en dosisafhankelijke verhogingen werden gemeten m.b.t. leukemie, lymfomen en hersentumoren, bij doseringen v.a. 20 mg/kg per dag. Niet statistisch significant maar uiterst opvallend, een verhoging van 62% op leukemie en lymfomen bij vrouwelijke ratten, bij doseringen van slechts 4 mg/kg per dag (ver beneden de ADI).

Enne... het voedingscentrum heeft echt niet altijd gelijk hoor. Zij bevelen ook aan om veel melk te drinken vanwege de calcium. Melk is voor de meeste mensen helemaal niet goed en calcium kan veel beter uit andere etenswaren worden gehaald, waarbij het ook nog eens beter opgenomen wordt. Maarja, melk levert NL heel veel geld op, dus ja, daar wordt niet over gesproken. Zo nog een paar voorbeelden, bijvoorbeeld de smaakversterker E621.

Moet je kijken hoeveel ziektes er nu zijn, en hoe meer en meer ons eten bewerkt wordt, terwijl je deze westerse ziektes in bv Afrika in veel mindere mate tegenkomt, en daar eten ze dan ook niet van dat bewerkte voedsel. Dit laatste stukje verzin ik nu zelf hoor, maar ik vind het wel frappant en ik zie er wel een verband in, maar of dat echt zo is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat aspartaam slecht is.
Layla - Zaterdag 17 maart 2012 07:17
Als ik bij de ingredienten van Optimel kijk, kan ik nergens aspartaam vinden, dus het lijkt me gewoon prima...?
Verder ben ik echt dol op Optimel: de yoghurt is altijd lekker dik en smaakt hartstikke lekker en ook de citroenkwark vind ik heel lekker. Maar dit wissel ik wel af met volle vla/yoghurt en ik neem ook altijd volle vla/yoghurt als toetje, nooit Optimel.
Faye - Zaterdag 17 maart 2012 10:34
Als ik yoghurt of zo wil, dan gaat mijn voorkeur wel naar optimel en niet naar normale volle yoghurt. Kvind optimel gewoon veel lekkerder maar tis ook wel veel verleidelijker als normale yoghurt. Nou ja. Ik ontkom er verder niet aan, mijn moeder neemt dit altijd dus het is altijd wel in huis^^
S. - Zaterdag 17 maart 2012 11:01
Ik vind het gewoon erg lekker! En ik mag alleen maar magere zuivelproducten. Mijn darmen kunnen het vet in combinatie met de zuivel niet aan(darmkrampen, diaree enz.).
Prue - Zaterdag 17 maart 2012 11:03
Wat betreft aspartaam en het onderzoek dat ernaar gedaan is... ik vertrouw ook niet alle onderzoeken. In de voeding is zoveel niet wetenschappelijk bewezen. En dan nog, wat voor de een geldt hoeft niet voor de ander te gelden. De ene mens is gevoeliger voor bepaalde stoffen dan andere. Het is mijn keuze om het zekere voor het onzekere te nemen en voor natuurlijke voeding te kiezen. Voeding met aspartaam hoort daar niet in. En ik voel me hier goed bij, beter dan toen ik nog allemaal light producten gebruikte, waaronder optimel. Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek, dat toch uitgaat van een gemiddelde over een bepaalde groep mensen, voor nodig.
an - Zaterdag 17 maart 2012 11:47
ik ben verslaafs aan kokos drink van optimel, en ik ben er niet van plan om mee te stoppen,en ik neem het niet omdat het light is maar gewoon omdat het lekker is:)
Noortje - Zaterdag 17 maart 2012 14:00
Er is toch ook een nieuwe yoghurt? Ananas meloen ofzo?
Prue - Zaterdag 17 maart 2012 18:38
Heb net even in de winkel gekeken, zag inderdaad geen aspartaam meer op het etiket staan. Er zit nu sucralose in, gewoon andere kunstmatige zoetstof.
- - Zaterdag 17 maart 2012 20:40
Optimel! Ik vind het heerlijk!
De enige chocomel die ik nog drink, is die van optimel. Vooral in de winter, even in de magnetron.. :) Ja, van m'n kopje choco(opti)mel kan ik echt genieten!
Alicia - Zaterdag 17 maart 2012 21:01
Ik mag niet eens optimel drinken/eten, vanwege de 0% vet. Dronk het voor mijn es ook eigenlijk bijna nooit, maar vond het wel lekker.
Suzan - Zaterdag 17 maart 2012 22:07
Grappig, ik ben er eigenlijk net 2 dagen geleden achter gekomen dat die optimel zo mager was zegmaar, en nu ben ik van plan om dat standaard te nemen, maar ookwel dwangmatig nu ja...maar ach, ervoor was het magere yoghurt, dusja, echt verschil...het was voor mij een dikke bonus omdat deze yoghurt een smaakje heeft en gewone magere yoghurt niet, en die kwark appel&kaneel is wel echt heel lekker! (;
cavy - Zaterdag 17 maart 2012 22:28
ben het helemaal eens met miie! en van aspartaam krijg je juist trek en wordt je juist dik, net als van e621, dat maakt dat je die zak chips in een x leegeet! in het begin dronk ik ook graag optimel maar nu vindt ik het niet meer te zuipen en pak ik me liever goeiemorgen of karnemelk met een beetje aanleng siroop erin :)
cavy - Zaterdag 17 maart 2012 22:29
ben het helemaal eens met miie! en van aspartaam krijg je juist trek en wordt je juist dik, net als van e621, dat maakt dat je die zak chips in een x leegeet! in het begin dronk ik ook graag optimel maar nu vindt ik het niet meer te zuipen,die troep smaakt nergens naar, en daarom pak ik me tegenwoordig liever goeiemorgen of karnemelk met een beetje aanleng siroop erin :)
Jesje - Maandag 19 maart 2012 13:35
ik neem lekker gewone yoghurt met vers fruit en noten, wel zo lekker.

Lijntj - Donderdag 22 maart 2012 11:16
Hmmm die nieuwe variaties zien er heerlijk uit!
Ik dronk eerst alleen optimel en anderen light producten. Nu drink ik ook weer gewone melk, maar af en toe kan ik genieten van optimel, vooral als er nieuwe smaken zijn. Dus ik ga snel naar de winkel!
Sanne - Woensdag 25 april 2012 20:25
optimel is zoveel lekkerder dan de gewone standaart yoghidrink is veelste zoet.
en ja ik drink elke dag cola zero, 1 liter perdag & ik leef ook nog steeds...
jansen - Maandag 28 mei 2012 12:41
even over aspartaam, het zou niet gevaarlijk zijn maar waarom is het dan in amerika verboden?
Wen - Donderdag 17 januari 2013 10:17
Neem gewoon karnemelk met siroop (zelf kiezen welke smaak), is voor mij hetzelfde en stukken goedkoper en ik weet in elk geval dat de karnemelk goed voor me is en er geen gekke dingen in zitten.
mmmm - Vrijdag 12 december 2014 01:13
" Optimel bevat dan wel weinig suiker en vet, maar bevat wel veel nepsuikers en andere kunstmatige stofjes en je kan je afvragen hoe gezond dat voor je is. "
ALLE zoetstoffen zijn smerig. Een product met zoetstoffen heeft altijd een gore nasmaak. Kunstmatig of niet. Het enige acceptabele zoetmiddel (als dat er al in moet), is normale suiker.
jodocus van lierop - Zondag 21 juni 2015 19:54
waanzinnig slap smaakje, vooral de vla
denise - Zondag 1 november 2015 11:46
Vroeger dronk veel optimel maar mag bijna geen zoetstoffen meer omdat ik het prikkelbare darmsyndroom heb.
Van teveel zoetstoffen kan je ook aankomen heb ik me laten vertellen pure produten zijn beter bijv. gewone melk of karnemelk.
Nu ik minder zoetsoffer gebruik heb ik minder buikpijn.
Je hebt nu wel optimel puur daar zitten geen suiker en zoetstoffen in
die kan ik wel goed verdragen en is ook best lekker moet wel wennen omdat die minder zoet is.
Harry - Maandag 18 januari 2016 21:54
Optimel laat ik altijd staan. Ik vind het veel te chemisch smaken.
Anneke - Vrijdag 24 augustus 2018 14:57
Vind Optimel heerlijk en juist een voordeel voor mij dat er geen suiker en vet inzit.
Kan me voorstellen dat dat anders is als je het wel lekker vindt maar moet aankomen voor je gezondheid en moeite hebt met eten. Dan kies je liever iets anders :-)