Eetstoornis herstel met plantaardige eiwitten

 

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof in ons lichaam. Ze zijn veel terug te vinden in dierlijke producten zoals zuivel, eieren een vlees. Wanneer je vegetarisch of veganistisch eet, krijg je waarschijnlijk minder van deze eiwitten binnen. Kan je wel herstellen van ondergewicht of ondervoeding op een plantaardig dieet?

Het belang van eiwitten

Naast vetten en koolhydraten zijn eiwitten een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam. Eiwitten zorgen ervoor dat nieuwe cellen kunnen worden aangemaakt, maar ook dat oude cellen kunnen worden vervangen of herstelt. Deze cellen zijn te vinden in onze spieren, botten, organen, ons zenuwstelsel en bloed. Niet onbelangrijk dus.

Wanneer je langere tijd te weinig eiwitten binnen krijgt zal je dit dan ook kunnen merken aan je lijf. Zo spelen eiwitten in de vorm van antilichamen een belangrijke rol in je immuunsysteem. Met een tekort aan eiwitten word je dus sneller ziek. Zo heb je ook eiwitten nodig bij het herstellen van verwondingen. Ook je haren en nagels zullen breekbaarder worden bij een tekort aan eiwitten. Daarnaast zal je merken dat je meer spier- en gewrichtspijn hebt en worden je botten uiteindelijk brozer. Ben je nog in de groei? Dan kan een tekort aan eiwitten zorgen voor een groeiachterstand.

Eiwitten en spieropbouw

Eiwitten zijn nodig om je spieren te onderhouden. De cellen van spieren moeten om de zoveel tijd worden vervangen. Wanneer je te weinig eiwitten binnen krijgt om die cellen te kunnen vervangen, zullen je spieren langzaam maar zeker afbreken. Volgens het Voedingscentrum je gemiddeld 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Uiteraard spelen andere factoren hier ook een rol in, maar eiwitten zijn niet weg te denken.

Als ik kijk naar vrienden van mij die aan krachttraining of een andere intensieve sport doen, zie ik ze wel eens een eiwitshake drinken. Ook op fitness accounts op Instagram zie je bakken kwak, kipfilet en eieren voorbij komen. Deze producten bevatten namelijk veel eiwitten en dat is goed voor je spieropbouw.

Los van dat eiwitten nodig zijn om spieren te onderhouden, heb je nog meer eiwitten nodig om spieren te laten groeien. Naast het vervangen van cellen, moeten er namelijk ook nieuwe cellen worden aangemaakt. Wanneer je intensief sport kan dit in plaats van 0,8 wel 1,2 tot 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag zijn. Ga hier echter niet boven zitten, want je kan ook een te veel aan eiwitten binnen krijgen. 

Eiwitten en ondervoeding

Wanneer je ondergewicht hebt of ondervoed bent heeft je lichaam een hoop herstel te doen en heb je dus ook meer behoefte aan eiwitten. In dat geval zou je 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig hebben. Wanneer je daadwerkelijk ondergewicht hebt moet je uitgaan van jouw volgens het BMI minimale gezonde gewicht. 

Plantaardige of dierlijke eiwitten?

Eiwitten zijn veel terug te vinden in dierlijke producten zoals zuivel, vlees en eieren. Kan je wel genoeg eiwitten binnen krijgen als je bijvoorbeeld vegetarisch of zelfs veganistisch eet? Wat nou als je extra eiwitten nodig hebt, omdat je veel sport of omdat je ondergewicht hebt of ondervoed bent? Het antwoord is: Ja, dat kan. Je kan je lichaam onderhouden, helpen groeien of herstellen met enkel plantaardige eiwitten, maar je moet er wel goed op letten.

Plantaardige eiwitten worden over het algemeen namelijk minder goed door het lichaam opgenomen dan dierlijke eiwitten. Om voldoende eiwitten binnen te kunnen krijgen heb je dus meer plantaardige eiwitten nodig dan dierlijke eiwitten. Als je verder gezond bent, maar vegetarisch eet, kan je uit gaan van ruim een gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag. Plantaardige eiwitten zijn terug te vinden in: bonen, peulvruchten, linzen, noten, soja, spirulina, quinoa, zaden en pitten. Je hebt ook eiwitshakes op plantaardige basis. Een snelle zoektocht op Google en je zal zien dat er nog wel meer te vinden is.

Het is dus best mogelijk om te herstellen van ondergewicht en ondervoeding met een veganistisch dieet, maar je moet wel echt goed eten. Als je het moeilijk vindt om bepaalde hoeveelheden te eten, is het misschien beter om wat meer dierlijke eiwitten te eten, om het je lichaam makkelijker te maken. Ik denk dat het goed is om te onthouden dat hoe meer jij je eetstoornis los kan laten, hoe vrijer jij kan zijn in de keuzes die je maakt op gebied van voeding. Dat geldt voor eiwitten, maar zoals je begrijpt, betrekt dat nog een veel groter gebied.

fotografie: pexels

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Anoniem - Dinsdag 7 mei 2019 20:18
Dit is een punt waarover nog veel discussie is en nog veel onbekend is. Bekleden plantaardige eiwitten (en andere bouw- en brandstoffen) dezelfde functie als dierlijke? Of heb je beiden nodig voor een écht gezond lichaam? Zelfde geldt voor vet en ijzer, bojvoorbeeld. Aankomen kan op een plantaardig dieet. Dat beaam ik direct. Of plantaardig of dierlijk van gelijke kwaliteit is, weet ik niet. Ik voel me vrij genoeg om in dat gebrek aan kennis te luisteren naar waar mijn lijf om vraagt. Dat is tenslotte de beste raadgever. De ene keer is dat een stukje zalm en de volgende keer zijn dat kikkererwten. Voor mij werkt dat. Een ander is vrij om bouwstoffen ergebs anders vandaan te halen uiteraard.
*** - Dinsdag 7 mei 2019 21:26
Jammer dat zoiets wordt gepost. Er staat heel wat in dat niet bewezen is.
-Eiwitshakes zijn helemaal niet nodig voor mensen die geen competitiesport doen op hoog niveau en kunnen zelfs schadelijk zijn
-Spieropbouw tijdens herstel van een eetstoornis gebeurt evengoed met vetten en koolhydraten. Je hebt daar geen extra eiwitten voor nodig.
-Er wordt tegenwoordig zodanig veel heisa gemaakt rond eiwitten met als gevolg dat veel mensen teveel(!) eiwitten opnemen. Zeker zij die van die eiwitrepen of poeder nemen
-Tuurlijk heb je eiwitten nodig maar meteen gezond eetpatroon moet je al die commerciële 'hippe' eiwitproducten echt niet gaan kopen. En ja dierlijke eiwitten zijn van hogere kwaliteit maar met een GEVARIEERD plantaardig eetpatroon krijg je echt geen tekorten.

Dus laten we mensen niet onnodig bezorgd maken over de hoeveelheid eiwitten in hun voeding. :-)
Lost girl - Dinsdag 7 mei 2019 21:58
Wel met je eens dat de meeste mensen juist teveel dan te weinig eiwitten binnenkrijgen en ze eerder overschat dan onderschat worden.
Het is natuurlijk anders wanneer je vanuit ondergewicht of ondervoeding komt en dat is in dit artikel de doelgroep. Maar al die shakes, repen, pillen en poeders kan je met een normaal eetpatroon beter geen geld aan verspillen. Laat al die fitnessmeisjes en jongens lekker kletsen.
Vlinder - Dinsdag 7 mei 2019 21:32
Slecht artikel.

Dit is niet correct.
"Plantaardige eiwitten worden over het algemeen namelijk minder goed door het lichaam opgenomen dan dierlijke eiwitten. Om voldoende eiwitten binnen te kunnen krijgen heb je dus meer plantaardige eiwitten nodig dan dierlijke eiwitten."

Bij plantaardige eiwitten gaat het om combineren, niet om hoeveelheden. Met 1 soort plantaardige eiwitten zit je vaak met limiterende aminozuren. Maar als je bijv bonen en rijst te samen eet, heb je de goede balans.
Banana - Dinsdag 7 mei 2019 23:40
Precies dit! Wilde ook reageren, je was me voor. Ik sluit me aan!

Daarbij, dieren die de mens eet halen hun eiwitten ook uit plantjes, als veganist/met plantaardig eten ga je dus gelijk naar de bron😊. De sterkste en grootste dieren op aarde zijn planteneters!😜

De "beste" berekening is trouwens 0,8 x kg x 1,3 (waarbij 1,3 vervangen kan worden voor 1,4 1,8 bij (intensieve) sport).🍀
w - Woensdag 8 mei 2019 00:37
Dieren die veel plantaardig eten, eten zonder dat ze het door hebben insecten die in de planten zitten op erop, maar die verdwijnen nu door onze levensstijl, dus grote kans dat dieren ook ondervoeding krijgen.
Baantjr - Woensdag 8 mei 2019 10:59
Ik ben veganist, en ik wil me verder niet gaan mengen in weer een discussie, maar het is wèl waar dat als men enkel plantaardige eiwitten eet, dat je dan beter iets meer kan eten. Ze schelen ~16% aan EAA..dus als je daar zo drastisch mee bezig wilt zijn?
myleneij - Woensdag 8 mei 2019 15:01
zouden jullie ook een basislijst voor veganisten willen publiceren op de site? ik kom er namelijk zelf niet helemaal goed uit hoe ik alles volwaardig zou kunnen vervangen
Emma - Woensdag 8 mei 2019 18:09
Ben het helemaal eens met myleneij, een basislijst voor veganisten zou heel handig zijn voor het herstel van de mensen (zoals ik) die om andere redenen dan hun eetstoornis veganist zijn geworden
Maria - Woensdag 8 mei 2019 17:46
Het gaat niet alleen om eiwit op zich maar vooral ook om bepaalde aminozuren. Zo zit in vlees carnitine. Je lichaam kan dat wel aanmaken uit andere stofjes maar die moeten dan wel voldoende voorhanden zijn, zoals lysine ijzer. Antibiotica verstoren je darmflora en zorgen voor tekorten aan onder andere ijzer. Sommige pijnstillers ook. En mensen met een eetstoornis hebben vaak toch al tekorten aan voedingsstoffen. Ook aan zink, wat meer in dierlijke producten zijn. Al met al belangrijk om uitgebalanceerd te eten en zo nodig te zorgen voor extra voedingsstoffen. Eet zelf wel vis en een beetje vlees. Slik daarom onder andere creatine en lysine en wat wei-eiwit zonder kunstmatige toevoegingen.