Een veganistisch eetpatroon | Themachat

 

Op het moment dat ik mijn diëtiste vertelde dat ik graag wilde overstappen naar een plantaardig eetpatroon, wist ze even niet wat ze moest zeggen. Of eigenlijk wel, namelijk dat dat niet verstandig was in herstel van een eetstoornis. Snel daarna werd er geen nieuwe afspraak meer gemaakt; ik moest het zelf gaan doen.

Kort daarvoor had ik toestemming gekregen om vegetarisch te gaan eten, maar voor mijn gevoel kwam dat niet overeen met mijn waarden en normen. Waarom zou ik vlees en vis laten staan, maar wel nog eieren en kaas eten? Ik had inmiddels genoeg kennis om te weten dat ook daar dierenleed en milieuvervuiling achter schuilgaat. Ik kan me nog goed herinneren dat ik nadat ik toestemming had gekregen, meteen vanuit het gesprek naar de supermarkt ben gegaan. Ik kocht groenten, fruit, granen, peulvruchten en sojayoghurt. Ik kon het niet meer over mijn hart verkrijgen om dierlijke producten te eten, dus besloot ik alles wat ik thuis nog had staan op te maken of aan mijn moeder te geven, en vanaf die willekeurige dag in april over te stappen op een veganistisch eetpatroon.


Fotografie: maddibazzocco

Na dat laatste gesprek met mijn diëtiste voelde ik me erg verloren en in de steek gelaten. Deze situatie gaf de eetstoornis ruimte, want hoe kon ik zelf mijn eetpatroon herstellen en daarmee ook nog aankomen in gewicht met dat monster in mijn hoofd? Mijn waarden en normen werden niet geaccepteerd, en ik raakte gefrustreerd omdat ik op den duur niet meer wist hoe ik kon laten blijken dat dit echt mijn keuze was, en niet die van mijn eetstoornis. Natuurlijk kan het voor sommigen niet verstandig zijn om in herstel over te gaan op een veganistisch eetpatroon, maar ik wist het zeker, ik moest het alleen nog bewijzen.

Als veganist ban je, net zoals bij een eetstoornis, verschillende producten uit je eetpatroon. Dit zijn niet alleen vlees en vis, zoals vegetariërs dat doen, maar ook andere dierlijke producten zoals melk, eieren, kaas en honing. Niet omdat je bang bent om aan te komen of omdat het zogenaamd gelabeld zou zijn als 'ongezond', maar omdat je niet wilt bijdragen aan dierenleed en de negatieve invloed ervan op het milieu en klimaat. En daarbij blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken dat het ook beter zou zijn voor je gezondheid. Voor mij was dit een win-win situatie.

Na het nemen van deze beslissing was ik voor heel even nóg meer met eten bezig, omdat ik het wel goed wilde doen en alle voedingsstoffen binnen wilde krijgen. Heel positief natuurlijk. En dat niet alleen; ik ging voor mezelf koken, had er plezier in, en mijn lichaam volgde. Ik maakte een afspraak bij een diëtiste die zich focust op plantaardig eten, en mijn bloedwaarden verbeterde, mijn energie kwam langzaam terug en ik kon mijn eetstoornis steeds verder naar de achtergrond schuiven. Uiteraard heeft niet alleen deze keuze daaraan bijgedragen, ook de juiste therapie droeg zijn steentje bij.

Deze situatie ligt inmiddels al ruim twee jaar achter me en ik begrijp de reactie van de diëtiste destijds wel, die maakte ze vanuit haar onderbuikgevoel en professie, misschien zelfs vanuit eerdere ervaringen. Daarnaast was er ook nog niet veel bekend over deze manier van eten. Uiteindelijk pakte de combinatie van het herstel van mijn eetstoornis en een veganistisch eetpatroon, met de juiste begeleiding, voor mij goed uit. Het is belangrijk om bij jezelf proberen na te gaan of deze twee echt los van elkaar staan of dat je de keuze voor een plantaardig eetpatroon maakt vanuit angst, bijvoorbeeld om aan te komen of om zogenaamde 'verboden' producten niet te hoeven eten. Daarin was mijn diëtiste erg voorzichtig en alert, waar ik haar alsnog dankbaar voor ben.

Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het juist voor motivatie zorgde om weer (goed) te gaan eten, én was het de eerste stap in het luisteren naar mijn eigen gevoel en daarop durven vertrouwen. Iets wat een belangrijk aspect in mijn behandeling was. Die stap bracht me een stukje dichter bij de persoon die ik ben en leerde me dat koken en eten ook leuk en gezellig kan zijn.


Herken jij thema's uit deze blog en zou jij hier ook over willen praten? Vanavond om 19:00 uur is er een themachat over dit onderwerp. Je bent van harte welkom ♥

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

suzy - Zaterdag 14 september 2019 12:01
ik eet nu al ruim 2 jaar veganistisch en voel me veel beter dan ooit wat voeding betreft, vooral omdat ik nu geen onnodig leed meer hoef te veroorzaken. ook leerde ik door veel compassie te hebben voor anderen, dat ik dit ook voor mijzelf kon hebben
door goed voor anderen (dieren, de natuur, het milieu etc.) te kunnen zorgen, moet ik ook goed voor mijzelf zorgen omdat we het allemaal waard zijn en er mogen zijn
mijn normen en waarden en mijn gedrag staat nu in 1 lijn, wat ik belangrijk vind en waar ik voor sta, dat leef ik nu ook na
ik hoop dat andere mensen ook tot deze conclusie kunnen komen en een zo plantaardig mogelijke levensstijl er op na kunnen houden, zowel voor de dieren, als de natuur en het milieu en ook voor jezelf
Anti - Zaterdag 14 september 2019 12:11
En toch is vegan heel erg ongezond, je moet een aantal voedingstoffen die alleen in dierlijke producten zitten en die een enorm gevaar kunnen opleveren als je er tekort aan hebt. Of je nou een eetstoornis hebt of niet, ik blij fel tegen veganisme omdat ik het als een vorm van doelbewuste zelfbeschadiging zie, je kweekt bewust tekorten aan stoffen die je nodig hebt (vitamine b12 bijvoorbeeld)
Emma - Zaterdag 14 september 2019 12:34
Hi Anti,

Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten wat hij of zij eet, maar om het doelbewuste zelfbeschadiging te noemen vind ik wat ver gaan. Als je goed en gevarieerd eet dan krijg je al je vitamines behalve B12. En als je dat elke dag bijslikt dan kan je een prima gezond leven leiden zonder dat je lichaam kapot gaat. Voor sommige mensen is het zelfs heel helpend voor hun lichaam omdat het niet goed reageert op bijvoorbeeld zuivel (mijn huid wordt veel beter als ik een tijd geen zuivel eet of drink bijvoorbeeld).
Isa - Zaterdag 14 september 2019 18:15
Wat een onzin praat jij. Als je niks zinnigs kan zeggen, zeg dan niks en doe zeker niet alsof je waarheid en kennis in pacht hebt want uit je hele reactie blijkt dat je totaal niet op de hoogte bent!!!
Isa - Zaterdag 14 september 2019 18:16
P. S. Dit was een reactie op Anti.
Soulsearcher - Zondag 15 september 2019 07:16
Sorry hoor, maar als je niks aardigs te zeggen hebt....
Kan wel ff wat minder.
Nicolet - Zondag 15 september 2019 08:28
Beste Anti, wanneer je dit soort dingen beweert is het handig als je wetenschappelijk onderzoek hebt gedaan of gelezen en ons vertelt waar je de informatie vandaag hebt. Wat we nu lezen is jouw mening, en dat is prima, maar betekent niet dat het ook klopt wat je zegt.
suzy - Maandag 16 september 2019 14:16
misschien moet je wat meer leren over vitamines voordat je je mening geeft, er zit echt totaal geen waarheid in wat je zegt
Anti - Zaterdag 14 september 2019 12:48
Emma, b12 is niet bij te slikken zonder dat er dierlijke vetten/producten inzitten.
Jsks - Zaterdag 14 september 2019 12:59
Jawel hoor..
Pien - Zaterdag 14 september 2019 14:00
Dieren krijgen het zelf binnen dmv supplementen!
Anti - Zaterdag 14 september 2019 12:49
En ik heb het over gekozen veganisme, als je door een allergie of intolerantie geen zuivel kunt eten is dat weer een ander verhaal.
Jsks - Zaterdag 14 september 2019 12:59
Bijzondere logica
x - Zaterdag 14 september 2019 17:51
Dus als ervoor kiest om veganistisch te eten is dit niet gezond, maar als je het doet omwille je gezondheid dan is het niet schadelijk voor je lichaam? Juist ja...
@anti - Zaterdag 14 september 2019 16:10
B12 krijgen dieren meestal toegediend. Het zit in principe ook in de grond(stoffen), maar door alle milieuvervuiling tegenwoordig veel te weinig waardoor zelfs mensen die vlees eten tekorten krijgen.
Ik eet zelf niet plantaardig omdat ik denk dat het voor nu nog niet handig is om op te focussen. Maar ik denk wel het zeker niet ongezond is om plantaardig te eten. Zolang je maar de juiste keuzes maakt. Alleen dat is bij alle eetpatronen zo. :-)
Maria - Zaterdag 14 september 2019 18:22
Niet alleen vitamine B12 maar ook aminozuren als taurine, lysine, carnitine en creatine. En zink. Lysine zit wel in gierst maar zeer weinigen die dat eten. Eet zelf wel vis en een beetje vlees en neem er daarom onder andere lysine en creatine bij. Soja schijnt de opname van mineralen te verminderen.
Omdat je met een eetstoornis toch al tekort aan zink en andere stofjes hebt en door de eetstoornis zelf nog meer tekorten oploopt; een slechtere darmflora kan hebben, is het wel belangrijk om evenwichtig te eten en goed te luisteren naar je lichaam.
Dierenleed is natuurlijk erg maar lijkt me eerder reden om biologisch vlees te eten dan om die reden veganistisch te eten. Zou zeker zorgen voor wat aanvulling. En vlees kan helpen wat beter te aarden. Mensen met een eetstoornis hebben niet zelden te maken met een verloren tweelinghelft en zijn daardoor niet goed geaard en zijn overgevoelig voor andermans leed.

@Emma, is wat makkelijk gesteld, Juist mensen met een eetstoornis of andere verslaving kunnen wat extra's gebruiken. Als je bang bent voor vet, mis je de vetoplosbare vitamines. Functioneer een stuk beter met wat extra vitamine B. Bloedonderzoek zegt erg weinig over tekorten.
juliatje. - Zondag 15 september 2019 08:14
beste @Anti, Vitamine B12 in supplementen wordt gemaakt door bacteriën in een laboratorium en is dus gewoon veganistisch. Vitamine B12 kan uit dierlijke producten worden gehaald, maar dit wordt niet gedaan omdat het een duurdere manier van B12-winning is. De Vitamine B12 in eieren is slecht opneembaar in het menselijk lichaam en daardoor nauwelijks een bron.