Kruisjes op kleding

 

Persoonlijk begrijp ik niet zo goed waarom je, als je niet in God gelooft, met een kruis op je kleding of accessoires gaat lopen, maar het schijnt al een tijdje een trend te zijn. Grote zwarte kruizen op shirt, kleine witte kruisjes op zwarte leggings en kruizen aan kettingen, oorbellen, ringen en armbanden. Ik denk dat het iets 'stoers' moet zijn. Ik associeer een kruis altijd met dood, dus zal er niet zo snel mee gaan lopen.

kruizen kleding trend

Onderstaand nog een aantal items met kruis:

Bershka

bershka kruis

bershka kruis

bershka kruis

Asos.com

asos kruis

asos asos

asos

asos

Wat vind jij van kruizen op kleding en accessoires?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Henriëtte - Dinsdag 4 september 2012 10:23
Ik ben christen en ik vind een kruisje om nek mooi, maar niet op mijn kleding, een beetje te veel aanwezig vind ik.
-- - Dinsdag 4 september 2012 10:30
Leuk!
korinaa - Dinsdag 4 september 2012 11:05
ik vind het wel leuk! :)
Jasmina - Dinsdag 4 september 2012 11:14
ik vind het niet echt leuk eerlijk gezegd
-* - Dinsdag 4 september 2012 11:37
Het is een beetje TE opvallend
Lot1995 - Dinsdag 4 september 2012 12:16
ik houd er wel van.
Ik draag ook altijd 2 kettinkjes met kruisjes eraan, maar dat is omdat het echt bij mij hoort en ik er waarde aan hecht..
Vlindertje. - Dinsdag 4 september 2012 12:22
Ik hou niet zo van kruisen ook omdat ik het met een kerk associeer en ik ben niet gelovig of heb er ook maar iets mee. Viel me ook al op dat veel winkels nu iets hebben met kruisen in kleding. Niet echt mijn ding.
xxxsaph - Dinsdag 4 september 2012 12:31
Ik ben zelf christelijk, en ik vind het op sommige kleren/ accessiores erg respectloos staan
Rooie. - Dinsdag 4 september 2012 12:43
Ik vind een klein, niet opvallend maar wel zichtbaar kruisje heel mooi,
maar dit vind ik te groot.

Alleen moet ik zeggen dat ik dit wel mooier vind dan de doodskoppen die ook overal opstaan.. ;p
Cylu - Dinsdag 4 september 2012 13:17
Niet mijn ding
M. - Dinsdag 4 september 2012 15:50
Ik vind vooral die met 'broken promise' een beetje raar. Erg raar eigenlijk. Tenzij je graag duidelijk wilt maken dat je het geloof of een deel daarvan mee associeert. Maar dan vraag ik me af waarom dat bij de Bershka verkocht wordt.
justme - Dinsdag 4 september 2012 16:08
Ik vind ze in sieraden erg leuk en op T-shirts ook!
dees - Dinsdag 4 september 2012 16:43
Vreemd inderdaad. Ik zie zelfs een omgekeerd kruis! (duivel) Laatst zag ik ook een satanische pentagram op een t-shirt. Dat is toch niet meer normaal??
h0neybee - Dinsdag 4 september 2012 17:36
ik vind het echt leuk! en zo een omgekeerd kruis kan je indd opvatten als 'belachelijk' oid maar ik vind het wel een variatie ofzo haha niet alles te serieus nemen ((((:
es - Dinsdag 4 september 2012 18:12
Eerlijk gezegd vind ik het inhoudsloos dragen van een kruis of ander geloofssymbool een slechte zaak. Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat al die meisjes die die kleding kopen bewust bezig zijn met de betekenis ervan. Ik denk dat als je rondvraagt niemand de bedoeling heeft een boodschap te 'promoten' waar hij zelf niet achter staat. Toch gebeurt het. Dit laat zien hoe makkelijk je beinvloed wordt door trend, media en omgeving.

Je ziet deze onwetendheid niet alleen met het kruis maar ook de enorme boeddha-hype van dit moment: bijna iedereen heeft wel een boeddha aan de muur of in huis, zonder dat ze iets van het bhoeddhisme afweten.
Of kijk eens naar vloeken zoals GVD: mensen die het gebruiken zijn lang niet altijd tegen het christelijke geloof maar weten meestal gewoon niet wat ze zeggen.
Een nog algemener voorbeeld: songteksten. Hoe vaak hoor je jonge kinderen niet keihard populaire songs meezingen met teksten die nog helemaal niet toereikend zijn voor hun leeftijd. Pas hoorde ik een jongetje: 'jouw bil is een krokobil' zingen. Weet hij dat dit een seksistische tekst is? waarschijnlijk niet.

Wat ik wil zeggen is dat ik deze discussie niet alleen van toepassing vind op het kruis of het christelijke geloof maar in vele opzichten.

Om terug te komen op de echte vraag;) : Natuurlijk zijn er ook mensen die wel bewust een kruis dragen omdat ze achter de boodschap staan: vooral doen zou ik zeggen, hartstikke goed dat je voor je geloof durft te staan. Persoonlijk houd ik het liever bij een klein hangertje/oorbellen of gewoon erover vertellen maar dat is voor iedereen anders.

Samenvattend: Ik vind het niet goed dat winkels media het kruis en andere geloofssymbolen promoten als een soort 'mode item'. Het zorgt ervoor dat jonge mensen boodschappen uitdragen waar ze eigenlijk niet achter staan
JustMeXx - Dinsdag 4 september 2012 18:16
es: gvd is god verdoem me dus je zegt niets slecht over god haha ;)
An - Dinsdag 4 september 2012 19:14
JustMeXx: maar wanneer je het zegt, ben je waarschijnlijk niet bezig met de betekenis ervan..je praat jezelf zo de hel in
An - Dinsdag 4 september 2012 19:16
(vervolg)
bovendien heeft es het er hier niet over dat je iets slechts zegt over God, maar dat je iets zegt wat door mensen die het christelijke geloof aanhangen opgevat kan worden als een soort van belediging van hun geloofsovertuiging
An - Dinsdag 4 september 2012 19:17
@es inderdaad!
IAmAlone - Dinsdag 4 september 2012 19:26
Ik vind het niks, beetje respectloos.

Ook overigens voor de mensen die hier reageren met 'omgekeerd kruis = duivel'. Nee. Omgekeerd kruis is het kruis van St. Peter, die zich ondersteboven liet kruisigen omdat hij zichzelf niet waardig genoeg vond om gekruisigd te worden zoals Jezus.

Ik ben zelf niet gelovig maar ik vind het altijd jammer als mensen er niks van weten en meteen oordelen.
IAmAlone - Dinsdag 4 september 2012 19:28
En een pentagram is niet satanistisch, een pentagram is een paganistisch symbool. Een satanistisch symbool zou een Baphomet zijn.

Sorry maar ik kan daar echt heel slecht tegen. Doe eens research!
Yvonne - Dinsdag 4 september 2012 20:20
Fashion is my religion ^^
Tyrande Whisperwind - Dinsdag 4 september 2012 22:53
Sorry hoor, maar ik vind het egoistisch van al die Christenen om te denken dat een kruis alleen maar voor Christendom mag staan. BAH!!!
Tyrande Whisperwind - Dinsdag 4 september 2012 22:55
@An: Ach, volgens de Christenen moeten we toch allemaal de hel zijn omdat we logisch nadenken en niet in het Christendom geloven, dus dan kan een GVD er toch ook wel af?
magikook? - Woensdag 5 september 2012 00:23
Interessante discussie die ook hierboven is ontstaan (en hoe ver het eigenlijk is gaan afwijken van het thema, op sommige punten).

Mijn standpunt vind ik lastig. Persoonlijk vind ik een kruis een heel 'mooi' beeld. En dan gewoon vanuit esthetisch opzicht en vind ik het dan ook leuke accessoires en kleding. Anderzijds ben ik gelovig opgevoed (en mag ik zelf bepalen wat ik daar mee doe - ik vind het geloof ontzettend moeilijk) en vind ik het toch raar. Want ook al bedoelen mensen het gewoon te dragen als 'leuke kleding' en willen ze niet iets uitdragen, dat voorkom je niet. Het kruis is hét symbool wat aan Christendom verbonden is. Natuurlijk staat het niet alleen voor Christendom, maar wordt daar wel onmiddellijk mee in verbinding gebracht.

Overigens, even een vraag over vloeken? Ik snap dat Christelijke mensen het kunnen opvatten als een belediging als ik bijv. zou vloeken, maar ik begrijp niet waarom zo veel christelijke mensen dan sarcastisch 'dankjewel' zeggen. Ik verdoem hun toch niet op die manier?
Apnea - Woensdag 5 september 2012 14:56
Wauw, haha. Lekker kortzichtig dit stukje.
Ik draag zelf genoeg kruizen en vind het mooi. Daarbij ga ik een tatoeage laten zetten met het symbol van Eris, de griekse Godin van destructie. Dat betekent toch ook niet meteen dat ik in Eris geloof?
Tyrande Whisperwind - Woensdag 5 september 2012 17:11
Apnea... Ik hou van jou visie! :)
hannah - Woensdag 5 september 2012 18:05
Ik vind het er heel mooi uit zien (ben niet gelovig) maar ik draag het niet. Wil geen mensen kwetsen die bijvoorbeeld wel gelovig zijn. Maar ik vind het er wel echt tof uitzien haha.
ann - Woensdag 5 september 2012 19:30
Om me toch even in de discussie te mengen.... " dus dan kan een gvd er ook vanaf" .. Ik denk dat het er meer om gaat ook hoe jij met je medemens om wilt gaan.
Welke vloek je ook gebruikt: God, allah, kanker etc. - je kunt daarmee een medemens kwetsen, en de vraag is of je dat wilt.
Ellie - Woensdag 5 september 2012 20:32
Ik vind het er leuk uitzien maar ik zou het zelf niet snel dragen omdat ik het associeer met dood. Wat betreft het geloof, ik vind het aan de ene kant niet respectvol om zomaar kruizen neer te zetten en aan de andere kant gebeurt het al heel lang dat geloofssymbolen ook voor andere dingen worden gebruikt, en dat is gewoon creativiteit en dat vind ik mooi.
Lobke - Donderdag 6 september 2012 19:27
Ik heb het Forever Broken Promises Shirt! Ik vind het zo hip! Ben er helemaal weg van heb ook een zwarte T-Shirt met een tijgerprint kruis erop. Maar ik doe een VMBO beroepskeuze Mode & Commercie dus misschien vandaar haha! & het is niet dat ik geloof in god maar ik zeg ook niet dat ik niet geloof dat hij niet bestaat. En vind het vooral leuk met een bandana in je haar ik vind het wel wat stoers met wat studs :)
Naomi - Woensdag 21 november 2012 17:25
I LOVE IT
JΔNE - Donderdag 27 december 2012 12:31
Ik vind dat iedereen hier onwijs overdreven reageert, het is gewoon maar een modeverschijnsel..... we moeten fashion en geloof gescheiden houden,
die kruisjes op kleding/sieraden hebben 9 van de 10 keer geen enkele betekenis buiten het feit dat die meiden het mooi of stoer vinden staan.
Ik draag zelf ook kruisjes op leggings of T-shirts, alleen omdat ik dat gewoon stoer vind, zonder iets te promoten ofzo.
misterieus meisje - Zondag 3 februari 2013 21:29
ik hou wel van iets gewaagds, kruisjes mogen best! xo
Kleintje - Donderdag 28 maart 2013 13:59
Ik dacht echt dat het een betekenis had... net als al die Franse snorretjes... Iemand moet toch uit kunnen leggen waarom dat gedragen wordt?!

De mensen die al die kruisjes dragen, hebben wel de stijl waarvan ik hou, maar ik ga ze pas dragen als ik begrijp waarom iedereen het doet XD straks "maak ik een statement" waar ik helemaal niet achter sta ....
.. - Dinsdag 23 april 2013 15:11
@J�NE
Waarom moeten fashion en geloof gescheiden blijven? Die hoofddoeken hebben okk trends hoor.
Eviye - Dinsdag 30 april 2013 18:15
Een kruis hoeft niet meteen geassocieerd te worden met de kerk. Het is een mode item. Bij kleding met doodskoppen wordt toch ook niet meteen aan de dood gedacht? Het is een mode item zoals ik al zei, daar heeft het geloof niets mee te maken. Mode en geloof staat inderdaad los van elkaar, ik heb er niks op tegen.
goed voor jou - Donderdag 9 oktober 2014 09:03
Ik vind dit zeker weten kunnen. Sterker nog, ik zou zo nog zo sommige dingen hierboven willen hebben.
Felicia - Dinsdag 28 november 2017 10:37
ik vind het mooi madonna droeg vroeger veel kruiskettingen in haar muziek clips en dat had iets moois en magisch dus ik droeg het dan ook