Lessen op school tegen depressie

 

Lessen op de middelbare school die depressie bij jongeren zouden moeten helpen voorkomen; nieuw onderzoek hierover laat zien dat dit zou kunnen helpen. De lessen leren je dat persoonlijkheid veranderlijk is gedurende je leven. Dit kan helpen om de kans op een depressie te verkleinen. Pubers die lees- en schrijfopdrachten krijgen die gericht zijn op het gegeven dat je persoonlijkheid niet vaststaat, ontwikkelen minder snel symptomen van depressie dan pubers die deze lessen niet volgen.

depressie

De Universiteit van Texas meldde in het tijdschrift Clinical Psychological Science dat mogelijk speciale lessen kunnen worden ingezet om een depressie te voorkomen. Het onderzoek werd gedaan onder 600 jongeren die in de eerste periode van de middelbare school zaten. Er is gekozen voor deze groep jongeren omdat uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen in die fase symptomen van depressie begonnen te tonen. Dit kan bijvoorbeeld door de verandering van school of pesten ontstaan. 300 leerlingen volgden de speciale lessen en overige de 300 leerlingen volgden deze lessen niet.

In de lessen kregen de jongeren teksten en opdrachten die hen moeten leren dat je persoonlijkheid niet altijd hetzelfde blijft. Ook werd benadrukt dat wanneer je gepest wordt, dit niets te maken heeft met jouw persoonlijkheid. De opdrachten en informatie werden ook nog eens ondersteund met wetenschappelijk hersenonderzoek.

Alle 600 leerlingen werden na negen maanden ondervraagd. Hieruit bleek dat 39% van de leerlingen depressieve symptomen had ontwikkeld in de groep die geen speciale lessen had gevolgd. Daar tegenover stond dat er in de groep die wel de lessen over persoonlijkheid hadden gevolgd, bijna geen symptomen van depressie voorkwamen.

depressie

'We weten nog niet of deze interventies bij alle soorten scholieren goed werken. Ook is het de vraag hoe belangrijk de timing is: Werken de lessen ook als ze halverwege het jaar worden gegeven? Kortom het is afwachten of we bij nieuwe studies hetzelfde resultaat kunnen verwachten.' Laat David Scott Jager weten via psycorg.com. De wetenschappers zijn dus enthousiast over de uitkomst van het onderzoek, maar zien ook dat er nog meer onderzoek naar de lessen tegen depressiviteit moet worden gedaan.

Wat vind jij van dit idee?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Tessa99 - Woensdag 24 september 2014 17:23
Ik vind dit een goed initiatief, ik wou dat ik het had gehad. Weten jullie ook of dit in Nederland ook gegeven word?
Fire - Woensdag 24 september 2014 17:27
Goed initiatief, wel wat kort door de bocht. Ikzelf zou weinig hebben aan 'lessen waaruit blijkt dat je persoonlijkheid niet vastligt', maar voor anderen zal dat misschien anders liggen. Ook vind ik het typisch dat bijna de helft van de controlegroep depressieve symptomen vertoonde - ligt dat aantal altijd zo hoog?
N - Woensdag 24 september 2014 19:12
Erg interessant, ook omdat ik zelf later ga lesgeven. Ze zouden dit zeker hier moeten uitproberen.
kim300808 - Woensdag 24 september 2014 23:53
Het lijkt mij sowieso goed om 'les te geven' in persoonlijke ontwikkeling en positief denken.
Jansje - Donderdag 25 september 2014 08:08
Goed dat ze hier aandacht aan besteden! Het mooist zou zijn om dit te integreren in de al bestaande lessen denk ik. Anders krijgt het zo'n stempeltje...
Maar... zou het verschil alleen aan de lessen liggen?
Dwarrel - Donderdag 25 september 2014 14:35
Ghehe. dit doet me denken aan de ''gelukslessen'' die ik altijd kreeg op school. Ingeroosterd een uur lang bezig zijn met de vraag: wat maakt mij gelukkig? Yoga, mindfulness en de hele mikmak
sterke_ik - Donderdag 25 september 2014 15:34
lijkt me goed om emotionele vaardigheden op school te leren