Geloof jij in God?

 

Geloof jij in God en denk je dat er een hemel of hel is na de dood? Misschien twijfel je wel eens of er een God bestaat omdat er zoveel narigheid gebeurt in de wereld. Of misschien geloof je helemaal niet in God, maar denk je wel dat er iets is na de dood. Het kan natuurlijk ook zijn dat je meer hebt met het boeddhisme en dat je denkt dat er zoiets bestaat als Karma. Of vind je het allemaal maar onzin en geloof je in 'the big bang' en evolutietheorie en is er volgens jou niets na de dood?

Het weekblad Margriet nam al eerder een geloofsenquête af in 1969 en 2009. Recent herhaalden ze de afname van deze geloofsenquête onder 500 vrouwen. Wat uit de resultaten duidelijk naar voren komt is dat steeds minder vrouwen geloven in God. In 1969 geloofde 4 procent van de vrouwen niet in god. Nu is dat gestegen naar 22 procent.

Hoewel er minder mensen in god zijn gaan geloven is het geloof in een leven na de dood juist licht gestegen.

Volgens Theoloog Jacobien Geel is het geloof in traditionele zin in Nederland een soort afsmeltende gletsjer. "Het geloof an sich blijft bestaan. Mensen willen toch zin geven aan het leven, dat is een menselijke behoefte." (nu.nl)

I see that

Als mensen nu nog wel in God geloven is dat vaker omdat ze dat van huis uit meekrijgen. Vroeger was dit slechts 33 procent, inmiddels is dat maar liefst 75 procent.

Bron: Nu.nl

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

. - Donderdag 21 maart 2013 18:59
*Aangepast wegens kwetsende reactie
Freek Boere - Dinsdag 12 april 2022 18:13
Ik heb geen geloof omdat het geloof bewezen heeft dat mensen om hun geloof afgeslacht en hun land vermorzeld wordt ,jullie allen moeten zich kapot schamen wat een geloof aangericht heeft bij gewone mensen ,alleen maar om dezelfde zgn God die anders geïnterpreteerd wordt daar gaat de hele wereld aan kapot ,jullie allen zijn super naïef dat alleen jullie God je komt redden ,schandalig gr Freek
Nerveus - Donderdag 21 maart 2013 19:00
Nee, ik geloof niet in goed. Ik ben niet christelijk opgevoed, maar zit wel een op christelijke school, dus ik leer er wel dingen over enzo. Maar het klinkt allemaal erg onwerkelijk, meer als een sprookje. Als god er echt was zou hij niet zoiets als de aarde hebben gemaakt denk ik. Want dan zou het een stuk vrediger zijn zonder oorlog, verdriet en onrust en haat. Ik geloof er allemaal niet in. Maar ik heb wel respect voor mensen die wel geloven. Iedereen is anders!
Mathilde - Donderdag 21 maart 2013 19:01
Sorry, maar dat je zegt 'God is gestoord', doet me pijn. Had je daar misschien wat beter over na kunnen denken? Denk dat je velen hiermee kwetst!
hoii - Donderdag 21 maart 2013 19:04
Vind het ook kwetsend. zoiets zeg je ook niet over iemands vader/moeder/ofwatdanook. Ik geloof wel in God. Hij bestaat namelijk.
ik - Donderdag 21 maart 2013 19:09
ik vind het wel moeilijk soms, ze zeggen, God is liefde, maar waarom worden er dan mensen op aarde gezet om naar de hel te gaan, terwijl zij zelf niet hebben gekozen om te leven? Dat is toch geen liefde? Zonder dat je er invloed op hebt ga je naar de hel, behalve als je Hem dient. En dat dienen kan ook nog maar eens niet zomaar..
thattgirl - Donderdag 21 maart 2013 19:23
ik geloof ook niet, ik heb wel mijn basisschool jaren op een roomskatholieke school gezeten. ik weet er dus veel van, en vind het niet erg als mensen geloven. ook heb ik er respect voor als je wel gelooft, en inderdaad een beetje respectloos als je zet dat god gestoord is...........
beauty_love - Donderdag 21 maart 2013 19:31
Ik geloof wel in God
abby - Donderdag 21 maart 2013 19:32
Ik geloof in God, ik ben erg veel met mijn geloof bezig en haal er heel erg veel kracht, hoop en liefde uit.

Dat er dan heel respectloos wordt gepost vind ik heel jammer. Mij doet het ook pijn om dat te lezen
- - Donderdag 21 maart 2013 19:37
Geloof je in god dan geloof je in sprookjes
tlm - Donderdag 21 maart 2013 19:38
Ik heb er erg veel moeite dat mensen alles afschuiven op een god. Ik vind het prima dat 'hij' als steun kan worden gezien, maar het gaat me een beetje ver zodra iemand zegt dat "ik vast een eetstoornis heb omdat god het zo wil". Daardoor ga je je onterecht schuldig voelen en om vergeving vragen of wat dan ook, terwijl je ook de draad op kunt pakken en er tegen kunt vechten. Hoe minder de mens weet, hoe meer er geloofd wordt in een god. Maar ooit zal de wetenschap het geloof inhalen.

Daarmee wil ik nogmaals zeggen dat ik heel erg het nut zie van iemand die altijd bij je is en wiens 'kind' je bent. Kan me voorstellen dat dat veilig voelt. Maar geef jezelf alsjeblieft niet de schuld van de tegenvallers in het leven.
Anke - Donderdag 21 maart 2013 19:39
Ik ben christelijk opgevoed, gedoopt en alles, maar ben niet gelovig. Niet in dat opzicht. Ik geloof eerder in reïncarnatie dan in het bestaan van een hel of hemel.
- - Donderdag 21 maart 2013 19:39
ik geloof wel. zonder God/hemel zou het leven er voor mij heel zinloos uitzien.
nu ik geloof heb ik een levensdoel.Ik mag voor Hem leven& Hij houdt van mij. Dit geeft mij echt kracht om door te gaan en niet op te geven.


Anoniem - Donderdag 21 maart 2013 19:43
jammer van de eerte reactie eerst nadenken voordat je wat schrijft of gewoon je mond houden als je niet geinteresseet bent in het artikel , hiermee kwets je personen die wel geloven in god met zo reactie van een .
Isa1990 - Donderdag 21 maart 2013 19:44
Ik geloof wel in God, maar twijfel soms nog. Kwetsende opmerkingen hierboven... Zeggen dat God gestoord is en dat geloven in God hetzelfde is als geloven in sprookjes... Prima als je niet gelooft, maar toon dan wel wat respect voor diegene die wel gelooft!
tlm - Donderdag 21 maart 2013 19:45
wtf trouwens, mag er nu gediscussieerd worden op proud? Wauw!
proudappelboom - Donderdag 21 maart 2013 19:48
Ik weet het niet...

Ik vind gewoon dat we elkaar allemaal moeten accepteren zoals we zijn, of we nou geloven of niet... Ik vind de beledigende reacties ook niet terecht. Je kan dan wel niet geloven... Maar heb dan in ieder geval respect voor de mensen die wel geloven.

Ikzelf ben katholiek opgevoed. Maar ik weet gewoon niet of er een God bestaat of niet. Ik bid wel vaak, 'in de hoop dat het helpt.' Niet omdat ik daar heilig van overtuigd ben ofzo...

Het enige enge vind ik altijd, dat, stel dat er een god is, weet hij dus ALLES van mij, en dat geeft me een eng gevoel.
GodsChild - Donderdag 21 maart 2013 19:50
Zoals mijn naam laat zien: ik geloof in God!

Ik zie hierboven veel voorbij komen dat God niet zou kunnen bestaan omdat je dan al die ellende niet zou hebben..Ik begrijp die reacties heel goed. Ik kan me voorstellen dat als je de Bijbel als een sprookje ziet, dit soort dingen niet begrijpt. Wij geloven dat wat er in de Bijbel staat waar is. En in de Bijbel staat dat God alles perfect heeft gemaakt, maar dat er door de mens gekozen is voor het verkeerde en de zonde in de wereld kwam en er erge dingen gebeuren.
Als je nu denkt: stel dat dat waar was, dan zou God toch kunnen ingrijpen als Hij echt zou bestaan? Ja, dat zou Hij inderdaad kunnen doen. Maar wat als Hij alle verdriet en pijn zou wegnemen? Zouden jullie dan wel geloven? Nee! Dan zouden we denken dat we alles zelf wel kunnen en hebben we Hem voor ons gevoel niet nodig. En ja, we hebben Hem nodig, elke dag, bij alles wat we doen. Hij heeft ons gemaakt, hij zorgt voor zuurstof etc. Hij zorgt ervoor dat je hart klopt..

Ik denk niet dat deze reactie ervoor zorgt dat je gelijk geloofd, maar ik hoop dat je een beetje snapt hoe wij daar tegenaan kijken.
En ik hoop idd dat er wel respect is voor elkaar! :)

Ow ja, ben trouwens benieuwd als je niet geloofd: wat geeft jou zeg maar zin in het leven? Waar leef je voor? Ben ik nieuwsgierig naar omdat ik het me niet goed kan voorstellen dus hoop dat jullie uitleg kunnen geven!

Liefs
ThinkBelieveAchieve - Donderdag 21 maart 2013 19:54
Zelf ben ik wel katholiek opgevoed alleen persoonlijk geloof ik er niet in.
Wel vindt ik dat sommige verhalen uit de bijbel een mooie boodschap hebben. En ik vindt het ook mooi om te zien dat er mensen zijn die wel geloven en daar houvast aan hebben.
Ik geloof in de big bang en de evolutie, ben een groot fan van darwin en vindt evolutie echt heel intressant!
- - Donderdag 21 maart 2013 19:55
Ik heb een keer iets meegemaakt wat mij ervan heeft overtuigd dat hij bestaat. Ik voelde me al 4 maanden zwaar depressief, niks ging meer goed, ik verloor alles en ik had alles geprobeerd naar mijn idee, maar ik kwam er niet uit op de een of andere manier.. Op een avond was ik zo wanhopig en depressief dat ik ging bidden, ik geloofde nooit echt in God maar op dat moment was ik zo radeloos dat ik het deed.. Ik smeekte of God mij de kracht wilde geven om eruit te komen.. En de dag erop, zonder grapjes, was het begin van het einde van de depressiviteit.. En het zit niet tussen mijn oren, daar heb ik al over nagedacht.. Want ik besefte een week later pas dat het daardoor misschien wel goed was gekomen.. Na 4 maanden lang in één keer overal verlost van zijn is voor mij een groot wonder.. Vanaf dat moment ben ik gaan geloven dat er meer is..
Dorien - Donderdag 21 maart 2013 19:57
Wow meer mensen die in God geloven dan ik dacht!
Ik geloof in God
iesje - Donderdag 21 maart 2013 20:02
iedereen moet geloven wat ie wilt en elkaar ook respecteren. de discussie is geeft eigenlijk veel te veel aandacht aan een respectloze reactie. ik geloof zelf en ben toch heel gelukkig. ik leef volgens mijn eigen normen en waarden en niet volgens die van de bijbel. ik kan me niet voorstellen dat je met alles eens kan zijn wat in een boekje staat maar dat is mijn meing, als je kracht uit je geloof put zie ik niet in wat er fout aan kan zijn.
tlm - Donderdag 21 maart 2013 20:09
GodsChild, mooie vraag die je stelt.

Ik geloof inderdaad niet, en wat mij reden geeft om te leven? Mezelf. Ik vind het leven mooi en ik wil het voor mezelf doen. Ik hoef niet "iemand" te hebben om voor te leven. Ik wil plezier maken in het leven, ik wil er zijn voor anderen, ik wil een bijdrage leven aan de evolutie en de toekomst. En natuurlijk ben ik onzeker of ik wel goed genoeg ben om bij te dragen aan de toekomst, maar ik zou niet kunnen leven omdat een god mij op de wereld heeft gebracht. Dan zou ik me inderdaad heel erg bekeken voelen constant, zoals er al eerder werd gezegd hier. Dat zou me heel erg afremmen in het leven.
Ben blij met wie ik ben en ik denk niet dat een god me heeft gemaakt zoals ik ben, ik denk dat dat een combinatie is van DNA en factoren van buitenaf.
Om eerlijk te zijn vind ik het zonde om voor een god te leven. Het voelt voor mij heel beperkt aan.

Wat ik me dan afvraag is waarom Christelijke mensen in de Christelijke god geloven en waarom ze in de oudheid geloofden in meerdere goden. Wat is het verschil? Waarom geloof je het ene wel en het andere niet? Is dat omdat je er mee opgevoed bent of is dat omdat dit geloof het meest logisch lijkt?
sofie - Donderdag 21 maart 2013 20:09
ja, ik geloof in God
hij is alles in mij en bij hem kan ik alles kwijt
Charlotte - Donderdag 21 maart 2013 20:09
Ik ben Christelijk opgevoed, naar de kerk geweest, Christelijke school, maar heb me bij het Christendom nooit echt thuis gevoeld. Ik had alleen maar vragen en twijfels. Nu geloof ik in reïncarnatie en daar heb ik rust in gevonden.

Ik vind wel dat je respect moet tonen voor andermans geloof. Of dat nu het Christendom, Islam, Jodendom, Boeddhisme, Hindoeïsme of iets anders is. Elkaar in hun waarden laten en ieder z'n eigen geloof laten vinden. Niemand een geloof opdringen of iemands geloof beledigen. Respect :)

Liefs Charlotte
Leez - Donderdag 21 maart 2013 20:14
God bestaat!'
Echt waar! En met Pasen is Zijn Zoon opgestaan uit de dood, nadat Hij voor onze zonden gestorven is aan het kruis. Wat een liefde van De Vader!
Nadat wij mensen in het paradijs van de boom gegeten hebben hebben wij de dood verdient. Maar God is genadig! Hij zond Zijn Zoon, die een volmaakt leven leidde, en toen voor onze zonden afgedaald is ter helle MAAR op de 3e dag weer opgestaan is! Hij heeft de dood voor ons overwonnen! Als wij in Hem geloven, Zijn genade aannemen dan zullen de engelen in de hemel verheugd zijn!
Hij klopt constant aan ons hart, doe open! Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven!

Ik bid voor alle proud-lezers dat zij God zullen aannemen, het is het waard echt waar!

Oh en nog een tip: Kijk op youtube het filmpje; "De brugwachter" voor een kleine indruk hoe groot Offer God voor ons gebracht heeft, Zijn Zoon!
Emmalouise - Donderdag 21 maart 2013 20:14
persoonlijk geloof ik niet in een god. Ik vind het bestaan puur toeval. Dat het leven op aarde is ontstaan is puur toeval van de omstandigheden. Ik ben er ook van overtuigd dat er meer leven is in het heelal, wij zijn echter te nietig om daar bij te kunnen. Maar daarnaast, ik respecteer anderen wel in hun geloof. Geloof geeft hoop en hoop doet leven, dus die gedachte vind ik wel mooi. Ik ben zelf te nuchter daarvoor
nlh - Donderdag 21 maart 2013 20:45
heb je m ooit gezien dan of gevoeld of iets?
ik respecteer mensen die er in geloven en als iemand zegt dat god gestoord is dan snap ik dat dat niet leuk is en ik zou ook niet zoiets zeggen.
maar er zijn natuurlijk ook mensen die niet geloven.
dus je hoeft niet erbij te zetten: hij bestaat.

als hij bestond dan had ik m vast ook wel gezien ofwatdan ook
Caro - Donderdag 21 maart 2013 20:47
Ik geloof in God!
Nienke - Donderdag 21 maart 2013 20:55
Ik geloof wel, maar op m'n eigen manier. Ik ga maar 1 of 2 keer in het jaar naar de kerk etc. Maar ik geloof wel. Ik denk dat ik een combo ben van protestant en humanist ofzo
Lunamira - Donderdag 21 maart 2013 21:05
God heeft de oorlog en al het leed niet bedoelt, dat hebben de mensen gedaan. Dus daar kunnen we God de schuld niet van geven, helaas want wij zoeken natuurlijk altijd iemand buiten onszelf.
Ik geloof in een God, ik wíl geloven in een God.... anders is de wereld wel echt heel leeg en oppervlakkig.. ja, ik Hoop op een God van liefde en soms, heel soms zie ik haar.
Lamp - Donderdag 21 maart 2013 21:06
Hallo hé! 60% gelooft in iets dat er niet is! :O Schokkend.
marjolein - Donderdag 21 maart 2013 21:08
Ja, ik geloof in God!
Hij is mijn kracht en mijn zekerheid en troost.
Hij houdt van mij zoals ik ben. Daar hoef ik niets voor te presteren. Alleen te geloven dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft om de weg weer vrij te maken naar God, de Vader.
Dat is, denk, een belangrijk verschil met andere goden/godsdiensten; dat Hij zelf het antwoord is en dat het niet van onze inspanningen/houden aan regels afhangt.
Wij hoeven Zijn liefde niet te verdienen.
Wie Jezus gezien heeft, heeft God gezien want Zij zijn één, en dat is beschreven in de Bijbel door ooggetuigen uit die tijd, .
jessica - Donderdag 21 maart 2013 21:09
ik vind het wel altijd grappig dat gelovige mensen boos worden als er wat.lelijks gezegd word over hun geloof en dat ze het dan gooien op accepteer elkaar zoals je bent, maar dat het andersom wel allemaal kan..
angstig meisje. - Donderdag 21 maart 2013 21:11
Ik geloof.
God heeft met alles en iedereen zijn bedoeling, dus wat er gebeurd heeft een doel, ik wil zijn pad volgen en wandelen aan zijn had!


my father and lord!
EB91 - Donderdag 21 maart 2013 21:17
Ik geloof alleen in harde bewijzen, dus met het geloof kan ik niets. De bijbel zie ik als een sprookjesboek. Het is ooit door mensen bedacht, van mens op mens gegaan en toen in een boek geschreven. En men interpreteert het op verschillende manieren, dus wat zal er allemaal met het verhaal gebeurd zijn toen het van mens op mens werd overgedragen? Wat is de waarheid als ieder het vanuit zijn eigen referentiekader, dus op een subjectieve manier bekijkt? Het woord 'geloof' zegt niet dat het om een waarheid gaat en dat al het andere onjuist is, maar ik geloof zelf alleen in dat wat ik zeker weet.
Mar - Donderdag 21 maart 2013 21:18
Ja, ook ik geloof!
God heeft meerdere malen aan mij bewezen te bestaan en ik kan er dan ook echt niet meer omheen. Hij heeft mij daarnaast laten zien wat voor liefdevolle vader het is en heeft mij door mijn genezingsproces gesleept.
En Jessica, het is kwetsend als iemand iets lelijks of gemeens zegt over iemand waar je veel van houdt. Verder hoort iedereen elkaars keuze te respecteren, je hebt die vrijheid zelf gekregen.
Dat neemt niet weg dat ik het je niet gun, ik zou je ook Zijn liefde gunnen, als je dat eens zou mogen ervaren..
Loes - Donderdag 21 maart 2013 21:29
Ik heb het idee dat de mens het bestaan van een 'God' (de bijbel is naar mijn idee geschreven door mensen en daarom denk ik dat God bedacht is door de menselijke geest) vooral heeft bedacht om zichzelf een levensdoel te kunnen geven en bepaalde verantwoordelijkheden op een hogere macht te kunnen afschuiven. Zoals veel christenen die ik ken bidden bijvoorbeeld voor het eten en dan zeggen ze dat God ook moet zorgen voor de mensen die geen eten hebben. Dan heb ik het idee dat ze op die manier de verantwoordelijkheid voor de zorg voor andere mensen bij een God kunnen neerleggen en dat ze er dus zelf niet voor hoeven te gaan zorgen. (wat me overigens een heel fijn gevoel lijkt omdat ik me zelf wel vaak een soort van schuldig voel over hoe veel geluk ik heb gehad dat ik in een rijk westers land ben gebeuren). Daarbij vindt ik het niet goed van christenen dat ze anderen vaak proberen te bekeren (ook al bedoelen ze dit wel goed volgens mij) want dat zou hetzelfde zijn als ik bij hun folders in de brievenbus ga gooien over de evolutietheorie.
Wat ik wel erg kan waarderen aan christenen is dat ze vaak wat warmer en gastvriendelijker op me over komen dan sommige andere mensen. Ook ben ik wel eens naar de kerk geweest en dan hangt er toch wel een naar mijn idee erg fijne sfeer.
Stiekem zou ik ook eigenlijk bestwel gelovig willen zijn omdat het me een fijn gevoel zou geven en een doel in mijn leven, maar rationeel gezien zou ik niet oprecht in een God kunnen geloven zoals die wordt beschreven in de bijbel.
suze - Donderdag 21 maart 2013 21:35
@ Leez, ik heb een oprechte vraag wat ik niet begrijp over het geloof. Als God zo genadig is, waarom laat ie dan de hele mensheid boeten voor wat mensen, waar wij vandaag de dag, niks meer mee te maken hebben en niks aan konden doen, heel lang geleden hebben gedaan?
Wil--97 - Donderdag 21 maart 2013 21:35
Ik geloof wel in God. En ik geloof ook dat er na de dood iets is. En Loes, het is zo (klinkt waarschijnlijk als een sprokkje of onwerkelijk) maar de Bijbel is geinspireerd door God. Hij heeft de mensen de woorden ingegeven, die zij hebben opgeschreven, zodat wij ervan kunnen leren.

En, het is toch goed om te bidden voor andere mensen? Oke,ik ben het met je eens, dat we dan alsnog voor hen moeten zorgen. En niet alleen ervoor bidden en dan hupsakee, klaar.

Als je niet gelooft, het is jouw keuze !
Am - Donderdag 21 maart 2013 21:56
Als god zou bestaan mag hij wel eens wakker worden... En beter zijn best gaan doen!! Want te veel narigheid in de wereld!!!!!
Am - Donderdag 21 maart 2013 21:57
En waarom moeten wij bidden voor mensen in nood??!! Dat voelt.voor.mij als.smeken
Anoniem - Donderdag 21 maart 2013 22:22
Beste Am. Die narigheid in de wereld.. het meeste veroorzaken we zelf.
Cylu - Donderdag 21 maart 2013 22:50
Nee, ik geloof niet in een God.
Joyce - Donderdag 21 maart 2013 23:21
God genas mij van anorexia! JA, ik geloof! :)
Esmee - Donderdag 21 maart 2013 23:45
Ik geloof niet. Voor mij is er teveel gebeurd wat niet had mogen gebeuren. Mijn vader verloor bij mijn geboorte bijna zijn vrouw en dochter. Hij kreg zelf als cadeau nog een herseninfarct erbij. En als iemand daar al een bedoeling mee heeft dan vind ik het wel een hele nare en mensonterende. Dat dit niet is gebeurd is te danken aan de medische wereld en niet aan god.
Het maakt mij vooral heel boos.. Bovendien vind ik dat je voor jezelf moet leven en eigen doelen in je leven hebben en dat het niet 'iemand' is die je doel in het leven is. Waarom zou iemand zichzelf doel van het leven maken? En waarom wil je je zo afhankelijk opstellen.

Overigens is dit puur even mijn frustratie maar ik respecteer wel iedereen die gelooft. Al lijkt het nu even niet zo misschien. Dit onderwerp ligt bij mij altijd al heel gevoelig.
Fleurtje - Vrijdag 22 maart 2013 00:14
Ik geloof niet en ben ook niet geloof ik opgevoed.
Mijn ouders hebben mij wel naar een christelijke basisschool gestuurd, om algemene kennis op te doen over godsdienst.
Het intrigeert me altijd wel om te zien wat het geloof voor mensen kan betekenen, vind het iets heel moois (meestal).
Black Rose - Vrijdag 22 maart 2013 05:32
Ja, ik geloof! =D
Jiska - Vrijdag 22 maart 2013 08:41
Ik geloof niet in God.. maar ik vind wel dat we respect moeten hebben voor de mensen die wel in God geloven!!
Iris - Vrijdag 22 maart 2013 08:56
Ik geloof wel, doe er alleen heel weinig mee. Bid wel voor mensen die het moeilijk hebben. Heb ook geen moeite met mensen die absoluut niet geloven. Wel met mensen die geloof opdringen of zeggen je gaat naar de hel als je niet gelooft.
Ik geloof niet dat god medische problemen kan oplossen.
Iris - Vrijdag 22 maart 2013 08:57
Geloof wel dat er iets is na de dood. En als iemand overleden is denk ik altijd aan dat diegene op een wolk in de hemel zit, met de voeten bungelend naar beneden kijken hoe het leven op aarde verder draait.
nick - Vrijdag 22 maart 2013 08:59
Ik geloof wel in God. Hij heeft de mens gemaakt met een eigen wil en de mens kan een keuze maken. De mens is geen willoze pop die aan touwtjes bediend wordt, maar kan vrij kiezen voor of tegen God. Wat het bewijs betreft, je kan niet bewijzen dat God bestaat, maar je kan ook niet bewijzen dat Hij niet bestaat. En voor mij bestaat God wel, ook ik heb heel veel mee gemaakt en nog, en soms vraag je je af waar het goed voor is, maar God weet wat Hij doet, Zijn plan staat met een ieder van ons vast of je nu wel of neit geloofd. Maar kijk naar de vogels in de lucht, ze maaien niet en zaaien niet en toch leven ze, kijk naar de bloemen in het veld, alles groeit en bloeit om je heen. En ja dan zal je zeggen ok dat is hier, kijk naar Afrika, de hongersnood, id, vreselijk, ook God vind dat vreselijk, maar daarom zijn er de rijke westerse landen die daar mogen helpen. God heeft de aarde en alles goed geschapen, helas moest de mens het vepesten. Gelukkig heeft God Zijn Zoon gezonden zodat ooit eens alles weer goed komt als er een nieuwe Hemel en een nieuwe aarde komt.
La Joie - Vrijdag 22 maart 2013 09:14
Ik geloof niet in God. (((((:
noa - Vrijdag 22 maart 2013 09:28
nee ik geloof niet en ik dacht dat er juist steeds minder gelovigen waren in deze moderne tijd! sinds de verlichting is dat al aan de gang toch...
Fayee - Vrijdag 22 maart 2013 09:36
Ik geloof ook niet in god :)
Ik vind het onwijs irritant als mensen zich gaan opdringen en je maar moet
geloven in god want anders ga je naar de hell.. Maar verder heb ik geen
problemen met mensen die geloven. zolang ze zich maar niet gaan opdringen!
Roos - Vrijdag 22 maart 2013 09:37
Ik geloof ook in God, Hij is echt het allerbelangrijkste. Ik haal zoveel kracht en liefde eruit om Hem te volgen!
Ik hoor sommige mensen hier zeggen van: waarom is er zkveel leed in de wereld. Daar kan je antwoord op krijgen, dan moet je de bijbel pakken en: genisis 1 en 2 lezen.

Ook mensen zeggen van: je moet naar de hel als je God niet dient, dat is toch geen liefde? En ik snap je denkmanier maar je kan het ook van de andere kant bekijken: Hij heeft zijn enige Zoon Jezus naar de aarde gestuurd om voor onze zonden te betalen, en Hij moest sterven aan het kruis, alleen omdat wij door onze eigen schuld onze sonden niet kunnen betalen! Dus zoveel liefde heeft God. Want zouden jullie je eigen kind laten betalen voor de zonden van andere mensen die je misschien niet eens aardig vind.
Caro - Vrijdag 22 maart 2013 10:20
Ik geloof ook. Tegelijk begrijp ik ook zij die niet geloven omdat er zoveel vragen zijn rond: waarom grijpt God dan niet in? Waarom laat Hij al dat slechte gebeuren?... Ik denk echter dat die vragen niet onbeantwoord moeten blijven, maar dat veel christenen zelf niet altijd precies weten hoe op een begrijpbare manier te antwoorden.

God heeft ons mensen gemaakt en omdat Hij van ons hield heeft Hij ons een vrije wil gegeven. Hij wilde geen robots van ons maken, Hij wilde een relatie met ons. Zoals dan de meeste mensen wel weten hebben Adam en Eva in de tuin van Eden van de verboden boom gegeten en toen is er zonde in de wereld gekomen. Velen weten niet dat er ook een tweede boom in de tuin was: de boom van eeuwig leven. Toen Adam en Eva van de verboden boom aten heeft God meteen die boom van eeuwig leven beschermd dat ze daar niet meer van konden eten omdat we anders voor eeuwig in zonde (in een wereld als deze) zouden moeten leven.
Door dat de zonde kwam, veranderde de wereld en kwam het slechte (de duivel) binnen in de wereld. (ziekte, oorlog,...). Net zoals wij al het slechte wat gebeurd zo moeilijk vinden, vindt God dit ook moeilijk, maar Hij hield van ons en heeft ons een eigen wil gegeven en dan krijg je de consequenties van de tijd waar we nu in leven. (waarmee ik absoluut NIET zeg dat het feit dat je een eetstoornis hebt JOUW eigen schuld zou zijn, het is een gevolg van de zondige wereld waarin we leven) Hij hield echter te veel van ons om dit zo te laten. Daarom heeft Hij Jezus gestuurd die voor ons de prijs die we betalen voor de zonde op zich heeft genomen. Al die jaren voordien moesten mensen offers brengen om vergeving van zonde te krijgen, maar doordat Jezus zonder zonde was heeft Hij de straf van iedereen op zich kunnen nemen en is Hij zelf het offer geworden. Hierdoor zijn we gered. Dit maakt niet alleen dat we na dit leven naar de hemel gaan als we in Hem geloven, maar ook dat God nu al de hemel op aarde voor JOU wil brengen. Door te sterven heeft Hij de duivel (die wil dat wij zo blijven leven als nu het geval is op aarde) verslagen.
Een misvatting die bestaat is dat God mensen naar de hel zou sturen, terwijl het net andersom is: God redt mensen zodat ze niet naar de hel zouden gaan. Wat Hij heeft gedaan is enkel uit liefde: ons die vrije wil gegeven (ook om voor Hem of niet voor Hem te kiezen), Jezus te sturen,... . De overwinning is al behaald, alleen leven we nu nog in een zondige wereld waarvan we de vruchten dagelijks zien en ook zelf ervaren. Weet echter dat God niets liever wil dat je gelukkig bent en Hij zelf meelijdt door jou te zien lijden. Hij laat echter opnieuw de keuze aan jou om voor Hem te kiezen en het leven met Hem al dan niet aan te gaan.

(sorry dat het wat lang en misschien erg 'theoretisch/saai' overkomt)
Ik begrijp ook dat dit nogal erg vaag allemaal kan klinken, maar
Anna - Vrijdag 22 maart 2013 11:10
Ik geloof zelf niet. Ik heb moeite met de morele standpunten van Jezus Christus, zoals het geloven in een hel (geen moreel persoon gelooft volgens mij dat miljoenen mensen levend zouden moeten branden gewoon omdat ze anders denken). Bepaalde passages in de Bijbel, zoals Mattheus 10:35, doen mijn humanistisch hart ook wat krimpen. Jezus zegt in die passage:

"Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard.Wie niet zijn kruis op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard"
Marin - Vrijdag 22 maart 2013 11:20
Ja, ik geloof en God en hoop dat iedereen Hem vindt: Hij is er echt dag en nacht voor je!
Noortje. - Vrijdag 22 maart 2013 11:37
Absoluut niet. En ik wil geen mensen beledigen; maar ik vind het echt de grootste onzin.
Freek - Vrijdag 22 maart 2013 11:47
Nou ik ben best wel heel erg christelijk opgevoed, maar kan er sinds m'n 12e eigenlijk niets meer mee. loskomen met het geloof, m'n eigen weg gaan, is ook deels de oorzaak van mijn eetstoornis - controle zoeken in andere dingen dan bidden/naar de kerk gaan etc. Ik ga nog wel eens af en toe mee met mn ouders, de sfeer is fijn, de mensen zijn aardig, ik kan er even tot rust komen, maar nee aan de boodschap heb ik niets. Al sluit ik niet uit dat God bestaat. Ik weet het niet, ik heb even rust nodig qua religie, ga eerst mezelf maar eens zoeken.

Over de Bijbel, ik denk dat er heel veel levenslessen in staan, goede normen en waarden. Maar ik geloof het niet, heb me er vroeger veel in verdiept ook omdat ik op een christelijke school zat, en de houding die ze daar aannamen mij erg tegenstond. Ik kon niet klakkeloos aannemen wat ze zeiden en wat we zouden moeten doen, dat leverde nogal veel discussies op. Zo staat er ergens -
"vier uithoeken der aarde", ja is de aarde plat?

Nu, ben 19, heb ik pas m'n plek gevonden. Bij mensen die respecteren wat iedereen gelooft of tot waarheid achten, of niet achten. Het is oke, en dat heb ik heel erg gemist in m'n jeugd.
Flower - Vrijdag 22 maart 2013 11:56
Ja, ik geloof ook! En ben daar heel dankbaar voor. Geloven is niet weten. Je mag geloven dat je geliefd bent, je hoeft er geen bewijzen voor te zoeken. In de bijbel staat dat Gods kennis ver boven dat van ons ligt. We kunnen wel uit gaan zoeken waarom Hij al het leed, maar ook al de goede dingen in de wereld heeft gebracht, maar dat kunnen we niet weten. En al dat leed gebeurd niet alleen in deze tijd, maar was ook al in de tijd dat Jezus op aarde was. Tegenwoordig is iedereen zo vrij en we kunnen vrijwel alles krijgen wat we willen, mensen hebben voor hun Gevoel het geloof niet meer nodig, ze kunnen het zelf wel. Ik vind het heel knap dat mensen in deze tijd nog zo kunnen vertrouwen op God. Geloof is iets heel waardevols. Altijd mogen geloven dat je waardevol bent, uniek en geliefd bent. Ik hoop dat iedereen God mag ervaren, al is het maar op je eigen manier. Elkaar respecteren s heel belangrijk. Een christen wil niet aangevallen worden om zijn geloof, maar een niet christen wil ook respect krijgen voor zijn keuzes.
ik - Vrijdag 22 maart 2013 12:36
weetje, ik vind het dus heel moeilijk. ik wil het allemaal wel geloven, maar vind sommige dingen zo krom. ik weet dat ik het niet verdien om naar de hemel te gaan, omdat ik niet gelovig genoeg ben en niet op de goede manier, maar daardoor moet ik nu naar de hel, terwijl ik niet zelf heb gekozen om te leven, snap je? ik vind het dan zo krom dat God liefde is terwijl er allemaal mensen in de hel worden gegooid. ik weet wel dat het onze eigen schuld is, maar als Hij écht zou willen dat niemand verloren zou gaan, dan zou Hij daar wel voor zorgen toch? want naast die vrije wil is er ook nog de uitverkiezing, en als je niet uitverkoren bent, geloof je niet echt, dus doet Hij het sowieso zélf.
marjolein - Vrijdag 22 maart 2013 13:08
@ik
ik begrijp dat je daarmee worstelt
maar ik houd mij vast aan Gods woord waarin staat dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft (Joh.3:16)
God wil niet dat iemand verloren gaat, Hij heeft Zijn Zoon voor iedereen gegeven. Niet voor een selecte groep ofzo waarvan je dus maar in angst moet afwachten of je erbij hoort.
De mensen waarover je zelf schrijft " die in de hel worden gegooid" hebben God in hun aardse leven al afgewezen. De hel is feitelijk de plaats waar God niet is.
Daar kom je niet zomaar willekeurig terecht, maar op grond van je vrije keuze of je God/Jezus'offer in je leven afwijst of niet.
Ina - Vrijdag 22 maart 2013 13:51
Maar hoe kan een God die alwetend is teleurgesteld zijn in zijn schepping? hij is toch alwetend?
B. - Vrijdag 22 maart 2013 14:54
God heeft mij uit het diepe dal gesleept. Door mijn worstelingen ben ik God nog meer tegen gekomen ik en hou zielsveel van hem.
H0neybee - Vrijdag 22 maart 2013 15:08
Nee, ik geloof niet, maar vind het wel mooi als mensen wel geloven, dat mensen er echt zo'n steun aan kunnen hebben enzo :)
Louise - Vrijdag 22 maart 2013 17:04
Nee ik geloof ook niet in God. Ik ben een heiden en geloof in de evolutietheorie van Darwin.
Ik geloof niet dat God de aarde en alle toebehoren geschept heeft.

Maar iedereen is vrij om te geloven wat zij wil.
Amanda - Vrijdag 22 maart 2013 17:26
Nee ik geloof niet in god! Maar wel in mezelf en mensen op de wereld. Niet alles gaat eerlijk... Maar wat is goed en wat is fout? Iedereen heeft zo zijn eigen idee van wat goed en fout is!

Wat ik denk is dat god misschien wel duizenden jaren geleden bedacht is een door soort shakespear... Verhalen worden generatie op generatie doorverteld.. Er gebeuren wonderen die.mensen.toen niet altijd.konden verklaren. Fantasie heeft de mens althans zat!! :)

Dit is hoe ik erover denk... Te gelijk.vind ik het prachtig dat.mensen hier zoveel steun uit kunnen halen!! En respecteer ik.ieder zijn geloof! Moslim, Christen etc...

Helaas zijn er mensen.die er gruwelijk misbruik van maken voor oorlogen, ruzies, discrimiatie. Hiernaast ben ik van mening dat het de wereld.op dit moment.ook kapot maakt, door de mensen.die er misbruik van maken.en mensen die zich te heftig aan het geloof vast klampen!
Cindy - Vrijdag 22 maart 2013 17:52
Ik lees hier verschillende reacties als: God bestaat of geloven in God is als geloven in een sprookje, maar beide zijn totaal niet onderbouwd, en kunnen naar mijn mening ook nooit echt onderbouwd worden. Het is niet aan te tonen dat God niet bestaat, maar het is óók niet aan te tonen dat hij wel bestaat. Het stoort mij dat mensen verkondigen dat God wel of niet bestaat, want dat weet je niet. Als je gelooft, spreek dan met IK geloof, en zo niet, dan je zeg je IK geloof niet.
violindustrial - Vrijdag 22 maart 2013 18:17
ik respecteer geloof. maar ik geloof zelf absoluut niet in een hogere macht.
Lovatica - Vrijdag 22 maart 2013 23:41
Ik geloof in God!
Leez - Zaterdag 23 maart 2013 09:58
@suze Sorry voor mn late reactie maar ik zal proberen antwoord te geven.
Zelf heb ik dit ook heel lang niet begrepen. Wij konden er toch niets aan doen?
Maar wij hebben in Adam gezondigt. Dat is heel lastig te begrijpen, ik weet het. Maar de mens in zijn algemeenheid heeft gezondigt. Adam was de vader van alle mensen, en hij heeft gezondigt, God afgewezen. En wij in hem. En wij zondigen nog steeds, dat zie ik al bij mezelf als ik maar naar een van de 10 geboden kijk, die heb ik al rijkelijk overtreden.
God had de mens gemaakt, de mens was volmaakt. God had de mens ook een eigen wil gegeven, de andere schepelen niet. Maar met die eigen wil heeft de mens gezondigt, zijn doel mis gelopen. Dus zou hij de dood moeten sterven. God kwam de mens toen opzoeken: in genesis 3:15 beloofde de Heere de Verlosser al. Het was het doel niet voor de mens om in de eeuwige verdoemenis te vallen. Maar God is recht, hij doet wat eerlijk is. En God had de mens verboden van de boom te eten, maar wij deden dat. Toen is Jezus voor onze zonden gestorven, en kunnen wij gered worden! Dat is genade!
Annalisa - Zaterdag 23 maart 2013 19:40
Aan al de mensen die zeggen 'ik geloof niet' of 'ik snap het niet' of 'ik voel me er niet thuis': probeer een keer de Bijbel te lezen, zodat je kunt ontdekken wie God is wanneer Hij toch wel bestaat en je een keuze kunt maken!

@ tlm: mooi dat jij zo uitgebreid durft te antwoorden op een ander z'n vraag. Ik merk dat jij het geloof in God ziet als een beperking, dus ik kon het niet laten om te vertellen hoe het voor mij voelt, als 'gelovige'. Ik voel mij het tegenovergestelde van beperkt! Ik heb meestal het gevoel dat alles mogelijk is door God.
Misschien is het voor de hand liggend dat ik in de God van het christendom geloof omdat ik er mee opgevoed ben, deels. Maar ook omdat het voor mij voelt als de waarheid en ik het idee heb dat een ander geloof niet te bieden heeft wat het christendom heeft: een God die zoveel van je houdt en zo dicht bij je wil staan. Mijn inziens is er geen andere godsdienst op aarde die een God verkondigd die je genade biedt in plaats van straf, zonder dat je er voor hoeft te 'boeten'.

Liefs, Annalisa
Charlotte - Zaterdag 23 maart 2013 20:45
Ik zou willen dat ik kon geloven, maar het lukt me simpelweg niet. Ik kan er echt niet bij dat een God van liefde zóveel ellende over de wereld uit zou storten. Dat zorgt er soms inderdaad voor dat ik een beetje doelloos ben in dit leven. Ik heb geen groter doel dan gewoon mijn leven zo goed mogelijk leven. Omdat ìk dat, puur vanuit mezelf, wil.
Dat is soms jammer, maar moet ik dan gaan geloven omdat ik anders geen doel heb? Dan zou ik gaan geloven omdat ik wíl geloven, omdat dat makkelijker is, en niet omdat ik vanbinnen uit zeker weet dat het zo is...
nick - Zaterdag 23 maart 2013 23:20
God is een God van liefde, Hij wil deze pijnhoop in de wereld niet, waarom Hij het dan toch toelaat, ik weet het werkelijk niet, Maar God weet wat Hij doet en waar Hij aan begint. Daarkomt bij dat de mens zelf een vrije wil heeft. Er gaat een verhaal rond op facebook, twitter een soort van doorstuur verhaal over een professor die zijn student ondervraagt over het bestaan van God, de student moet op verschillende vragen met nee antwoorden, ten slotte draait de student het verhaal om en dan blijkt dus dat niemand het brein van de professor ooit gezien, geproeft of geroken heeft, net zoals met de student het geval is alleen dan tov God,.De conclusie is dat net zo min het brein van de professor te bewijzen is, is het bewijs van/in God. Het is een kwestie van geloven. Als alles te bewijzen is is geloof geen echt geloof meer.
Veel ongelovigen denken dat de hel een brandend iets is. Niets is minder waar. De hel is de totale verlatenheid van God. Hier in dit leven kun je altijd nog iets proeven van Gods aanwezigheid. Na dit leven is er geen weg meer terug ongelovigen zullen het dan altijd zonder God moeten doen, Dat zal eenzaamheid zijn en verlatenheid. En reken er dan maar niet op dat je gesteund wordt door de saten/duivel, die is tevreden dat je God verlaten hebt. Dan ben je dubbel eenzaam.
framboosxx - Zondag 24 maart 2013 12:06
Zelf ben ik er zeker van dat Hij bestaat. Ben Christelijk opgevoed en sta daar zelf ook helemaal achter.

Elke dag weer, weet ik dat ik het van Hem krijg en dat Hij mij helpt !

God loves you!
Pinda - Dinsdag 26 maart 2013 11:59
Maar wie zijn dan de vader en moeder van God? Heeft hij een vriendinnetje? Of een vriendje? Waarom is hij een man? En waarom haat hij homo's als hij de God van de liefde is en die zelf geschapen heeft?
nick - Donderdag 28 maart 2013 17:46
God haat geen homo's, zeker niet hoe kom je erbij. God is oneindig, Hij is er altijd al geweest en zal er altijd zijn.Hij heeft geen begin en geen einde. ngelooflijk maar waar. En dat is dus geloven.
susan - Maandag 1 april 2013 18:15
Normaal meng ik mij niet in dit soort discussies. Maar waar houden jullie je toch allemaal mee bezig!! Ik heb hem nooit gezien, gehoord, geroken of gevoeld. Niet tastbaar of waarneembaar, dus onbekend.

Het geloof in iets (bijv. een god) staat in verband met sociale vaardigheden, geloof speelt zich af in laterale frontale kwab van de hersenen, dit gedeelte wordt ook gebruikt als men denkt aan anderen, ook wel inlevingsvermogen. Bij sommige mensen waarbij de hersenen anders werken, waardoor ze over mindere sociale vaardigheden beschikken, blijkt dat ze vaak geen belangstelling hebben voor een godsdienst. Het geloof is in de hersenen nauwelijks tot niet aanwezig. Dan heb ik het over geloof in algemene zin. Naast sociale vaardigheden, speelt intelligentie ook een rol. Mensen met minder sociale vaardigheden beschikken vaak ook over een hoger IQ. Dit is voornamelijk terug te zien bij mensen met ADD of autisme. Mensen met een hoger IQ zijn vaak wetenschappelijk aangelegd, dit geeft hun meer houvast, aangezien er niet altijd geloof in de hersenen aanwezig is.

Het is aan iedereen zelf hoe geloof wordt geïnterpreteerd, geloof kan een doel in leven geven, wat help om te overleven. Ook het niet geloven in een god valt onder geloof. Wereldwijd zijn er meer dan 2000 verschillende geloofsovertuiging. Dit komt mede door de invloed van cultuur. Cultuur bepaald met welk geloof (of geen) je wordt opgevoed.

Zolang er geen bewijs is of er een bepaalde (of meerde) god(en) bestaan, houd ik het in de midden. Het houd mij totaal niet bezig. Alle tijd die we met zijn allen steken in het bakkeleien over geloof of niet, hierbij oorlogen meegerekend, kunnen we ook in onze medemens steken, die dat nodig hebben. Er zijn genoeg mensen die een beetje aandacht of hulp kunnen gebruiken van hun medemens. Dit is toch wat iemand een goed mens maakt.

Laat geloof in het midden, probeer elkaar niet te bekeren en te overtuigen, is sommige gevallen is dit een bodemloze put. Waar de een niet zonder geloof kan functioneren, weet de ander niet echt wat ergens in geloven inhoud.

Ik spreek uit ervaring. Heb ADD en geloof is bij mij nauwelijks aanwezig. Als ik over de kwestie het bestaan van een god moet nadenken, ......... ben ik zo klaar. Het is niet tastbaar of waarneembaar, dus voor mij geen interessante kwestie. Mocht er bewijs komen zien we wel weer verder.
Furby - Zaterdag 6 april 2013 17:48
Ja, ik geloof in God. Ik ben blij en dankbaar dat ik Zijn kind mag zijn en dat hij van me houd...en voel me daarom wel een beetje schuldig dat ik dan zo ontevreden ben over mijn lichaam. Als mijn Hemelse Vader mij mooi vind zoals ik ben, waarom kan ik mezelf dan ook niet zo zien denk ik dan...
Melike - Zaterdag 6 april 2013 21:35
Ik geloof in sterk in God. Ik heb een eetstoornis maar door mijn geloof voel ik me er sterker door en wil mn lichaam niet verder pijn doen. :)
Ik voel me ook een beetje schuldig dat ik zo ontevreden ben over mijn lichaam dat ik van Hem gekregen heb..
Dit wil niet zeggen dat ik volledig af ben van mn eetstoornis maar ik voel me beter en gelukkiger erdoor...
Cootjuh - Maandag 27 mei 2013 10:11
Ja, ik geloof in God. Zonder Hem kan ik niets. Als ik geen geloof had, was ik allang bezweken onder alle problemen die zich voordoen. Maar ik mag me vastklampen aan Hem als aan een stevige rots. Hij houd mijn hand vast, en laat me nooit meer los, Hij leidt mij op de juiste weg. Hij houdt van ons, zondige mensen. Hij schiep de aarde, met alle goeds, maar wij mensen hebben het verknald. God had alles goed gemaakt, maar Hij gaf ons een eigen wil, zodat we niet net als een robot allemaal in God zouden geloven, maar zodat wij voor Hem kunnen kiezen. Maar doordat de zonde in de wereld gekomen is, gaat er zo veel mis. Omdat wij mensen zo in en in slecht zijn, gaf Hij zijn Zoon, die stierf voor alle zonden van alle mensen, van toen, maar ook voor de zonden van de mensen van nu, 2000 jaar later. Hij ging voor ons door de hel, Hij heeft ontzettend geleden, voor onze zonden. Maar Hij is opgestaan uit de dood, en naar de hemel opgevaren, om voor ons een plaats te bereiden in de hemel, als wij Zijn kind mogen zijn. Het Christelijk geloof, is het enige geloof waarbij God liefde is, bij andere geloven, moet je altijd goede werken doen en dan nog maar hopen dat je in de hemel mag komen. Bij het Christendom is het zo dat we door genade zalig mogen worden en dat God een liefdevolle God is. Ook is het Christendom het enige geloof waarbij Jezus aangewezen is door God zelf. Bij de Islam bijvoorbeeld, zij Mohammed zelf dat hij een knecht van Allah was. Om maar een voobeeld te noemen. Wij moeten met een kinderlijk vertrouwen geloven in God. Zoals een klein kind, dat boven aan een trap staat en waarbij een vader onderaan staat en roept: spring maar, ik vang je wel op. En dat kind springt in het volste vertrouwen dat haar vader haar op zal vangen, zodat ze niet te pletter zal vallen. Zo is het ook bij God. Blindelings vertrouwen op Hem. Aanvaard Jezus als jou redder, Hij zal bij je zijn, en je nooit loslaten. Ook al is het nog zo moeilijk. God beloofd in Zijn Woord geen voorspoedige reis, maar wel een behouden aankomst.

Wees niet bang, want Ik ben bij je, vrees niet, want Ik ben je God, Ik zal je sterken,Ik zal je helpen, je steunen met Mijn onoverwinnelijke rechterhand. Jesaja 41:10

Openbaringen 3:20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. voor uitleg van deze tekst: **geen links**

Mattheus 7: 7-12
[7] Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. [8] Want ieder die vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. [9] Is er iemand onder jullie die zijn kind, als het om een brood vraagt, een steen zou geven? [10] Of een slang, als het om een vis vraagt? [11] Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal jullie Vader in de hemel dan het goede geven aan wie hem daarom vragen.
[12] Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.

Ik weet dat er heel veel mensen met vragen over het geloof zijn, ik kan ze niet allemaal beantwoorden maar ik zou jullie heel graag willen helpen. Als je vragen hebt, stel ze dan, en ik zal in gebed een antwoord zoeken.

Jullie kennen vast wel de spreuken van loesje, deze zijn er ook in een christelijke vorm, visjes.
Hier een paar van die visjes:

Ik sta liever voor aap, dan dat ik er van af stam
God bestaat echt hoor, ik heb Hem vandaag nog gesproken
Evolutie: waarom moeilijk doen als het in 7 dagen kan?
Je kunt kilometers van God zijn afgedwaald... ...Toch is het maar één stap om terug bij Hem te komen
Als ik het zelf probeer, faal ik. als ik vertrouw zal Hij het volbrengen
God kijkt niet waar je vandaan komt, maar wel waar je naar toe gaat
Natuurlijk bestaat God! je denkt toch zeker niet dat ik iedere zondag zo vroeg opsta om iemand te aanbidden die niet bestaat?
I dont know what the future hold, but I know Who hold it
Ik zag vanochtend de liefde van God in de spiegel
Oerknal... Dus eerst was er niets, en dat is ook nog ontploft?!
Best
Information
Before
Leaving
Earth
De evolutie ging zo traag dat miljoenen jaren duurde voordat het werd opgemerkt
If your problem is bigger than your god, you are serving the wrong God!
God twijfelt toch ook niet aan jóuw bestaan?

Ik geloof in God zoals een blinde gelooft in God. Niet omdat hij haar ziet, maar omdat hij haar voelt.

God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de Regisuer!
Me - Zaterdag 1 juni 2013 13:56
Hallo mensen,
Ik geloof in God
ik geloof dat Hij bestaat.
En ik ben echt blij dat ik ben opgevoed met de Bijbel.
Ik raad iedereen aan om zeker een keer de Bijbel te lezen, al denk je het is " een sprookjesboek".
Het geeft zoveel rust in je leven, omdat je weet dat je nooit alleen bent..
Tuurlijk heb je soms twijfels maar ik kan er dan mee naar God gaan( door gebed of door de Bijbel te lezen of naar de Kerk te gaan)
Kennen jullie deze uitspraak: waar je hart vol van is stroomt je mond van over..
Het is dus niet dat jullie je meteen moeten bekeren, maar diegene die je vertelt over God, gunt jou hetzelfde geluk in God!

Liefs me

Rieneke - Vrijdag 5 juli 2013 13:31
Ik geloof in God, in Jezus. Ik geloof in een God die meehuilt om mijn pijn en de pijn van de wereld. Ik geloof in een God waar ik altijd terecht kan en die mij (en jou) nooit zal afwijzen, welke (onhandige, vaak schadelijke) keuzes er ook gemaakt zijn. Ik ben bepaald niet dom, ik weet hoe de wetenschap het bestaan van God duidelijk mag ontkennen, maar ik geloof gewoon in een dimensie boven wat we zien, horen, voelen, proeven en ruiken.
Winterkilling - Vrijdag 12 juli 2013 02:11
Ik sluit me aan bij: Geloof je in god dan geloof je in sprookjes.
Ik heb wel respect voor mensen die in god geloven en iedereen z'n ding.
Maar voor mijn gevoel kan ik net zo goed bidden naar Assepoester of Hans en Grietje.
Ik - Zaterdag 27 juli 2013 17:48
Er zijn net zo veel argumenten te vinden/verzinnen die het bestaan van God bevestigen als die Zijn bestaan ontkennen. Ik ken heel veel mensen die zeggen 'Bewijs maar dat Hij bestaat', maar al geef je bewijzen, gaan ze die proberen onderuit te halen.

Ik ben christelijk opgevoed maar ben er op mijn 11e totaal van af gegaan, geloofde er niks van, vond het allemaal onzin, en ging allerlei dingen doen die totaal niet goed waren.
Rond mijn 16e heb ik God weer leren kennen! En toen écht. Niet zoals de droge verhaaltjes in de bijbel, niet zoals je opgelegd kan worden door anderen. Maar ik ervaarde het zelf. Ik heb gemerkt dat God van me houdt, dat Hij er is.
Ik heb zo veel wonderen zien gebeuren in mijn leven, en in de levens van anderen, die niet menselijk te verklaren zijn.

En iedereen heeft een vrije wil, een eigen keus, om voor God te kiezen of niet. Zelf heb ik ook super lang gezegd dat Hij niet bestaat, en ik had dezelfde vragen, dus ik snap de reacties hier heel goed! Maar ik ben ook zoo blij dat ik Hem nu wel ken. En aan degenen die Hem dan wel eens willen zien, vraag het gewoon aan Hem? Van 'Jezus, als u er bent, wilt u zichzelf aan mij laten zien'. Ik geloof dat Hij dat dan echt gaat doen ;) Je kunt nooit weten of iets wat is of niet als je het niet zelf onderzoekt.
monique - Woensdag 31 juli 2013 09:21
ik ben niet christelijk opgevoed waardoor ik ben gaan zoeken naar wat er allemaal wel is toen ik ziek werd
ik heb een zoektocht van 20 achter de rug
yoga meditatie helderziende magnetiseen noem het maar op wat er tegenwoordig tekoop is in de wereld.......ik dacht dat alles van god kwam
tot ik als laatst in de kerk kwam en GOD werkelijk ging kennen
hij heeft zijn zoon JEZUS CHRISTUS naar aarde gezonden om de vader teleren kennen wie hij werkelijk is hij houd van zijn eigen schepping en de mens
en alles wat tekoop is...van het even goed voelen in je lichaam is alles tijdelijk het is belangrijk om even stil testaan waar je ziel naar toe gaat als je op een dag dood gaat je heb dan alleen maar redding bij JEZUS CHRISTUS en hij helpt mij in alle dagelijkse dingen die ik echt nodig heb ik hoop dat mijn verhaal mensen heel veel jaren zoektocht besparen ben ondertussen genezen van depressie en een nekhernia
ik ervaar ieder dag GOD in mijn leven en wens dit iedereen toe
ik heb ieder geval de waarheid leren kennen GODSZEGEN
anoniempje - Vrijdag 2 augustus 2013 13:19
ik geloof in god en ik ben het volledig met godschild eens
ik ben christelijk opgevoed
ik heb op een christelijke basisschool gezeten en zit nu op een christelijke middelbareschool
ik merk dat er veel mensen in mijn buurt zijn die willen dat het christelijke geloof weg gaat
dat doet mij heel veel pijn want wij zijn ook maar mensen
het maakt niks uit wat je gelooft of als je niet geloofd.
maar heb respect voor de mensen die wel geloven
ik krijg veel kracht uit mijn geloof
het helpt me om moet te houden om ooit van mijn anorexia af te komen
gelovige krijgen veel moet en kracht uit hun geloof.
en of je nou geloofd of niet je moet dat niet van mensen afpakken
want hun pakken toch ook niet jullie steun en kracht af
denk daar maar over na
amy - Zaterdag 3 augustus 2013 10:04
Ik geloof in god. Ik ben christelijk opgevoed. Ondanks dat mijn moeder niet geloofd namen mijn opa en oma, oom en tante me altijd mee naar de kerk. Ik was toen een jaar of 4. Ik vond het geweldig, de zondagschool! Liedjes zingen, dansen en bidden. Ik ben nu 15 jaar en weet zeker dat ik in god geloof!
Amy - Zaterdag 10 augustus 2013 16:39
Geloven God is belangrijk. Je kunt bij hem rust zoeken als je 't even allemaal niet meer weet. Dat heeft mij zeker geholpen tijdens mijn eetproblemen. I'm proud that I believe.
Jenn - Zaterdag 10 augustus 2013 21:57
Ik ben vooral trots dat ik mezelf los heb weten te rukken uit de emotionele manipulatie en hersenspoeling van het geloof. Wat heeft mijn leven daar lang van stil gestaan zeg. Dat is pas zonde.

Ik ben ook eigenlijk pas gaan ontdekken WIE ik ben sinds ik mijn identiteit NIET meer in Christus zoek. Destijds was mijn identiteit enkel en alleen in God en draaide ook mijn hele leven alleen maar om God. Als ik dat moest wegdenken, was ik niemand en draaide mijn leven nergens om. God was altijd degene die daar invulling aan moest geven, eigenlijk alleen maar omdat ik dat zelf niet durfde en de kerk alleen maar aanmoedigde om onzelfstandig en afhankelijk te zijn van 'God.'

Hoe moet dat je helpen als je in de knoop zit? Miracles don't happen. Manipulation and placebo's happen. Vaak bij genezingsdiensten geweest waar ik 'wonderen' zag gebeuren, en dat was voor mij destijds ook het bewijs dat er een 'levende' God was en dat Hij toch nog steeds wonderen verrichtte. Ben er later achter gekomen dat het allemaal oplichterij was en zelfs de mensen die 'genazen' helemaal niet waren genezen. Er zaten mensen bij die ik kenden die daardoor enorm in de knoop hebben gezeten omdat ze zelf ook op dat moment geen pijn meer voelden en geloofden dat er een wonder was gebeurd. Later kwamen de klachten terug en leek het alsof ziektes terug kwamen die waren 'weggestuurd' in de naam van Jezus. Het overkwam mijzelf ook en ik heb er ook enorm door in de knoop gezeten. Uiteindelijk heb ik het naast me neer gelegd zonder het goed te kunnen afsluiten, omdat ik er geen antwoord op kon vinden en al helemaal niet ontving van God. Vorig jaar zag ik een uitzending van Derren Brown waar hij aandacht besteed aan illusie van christelijke healings: https://www.youtube.com/watch?v=jYjgeayfYPI

En daarmee had ik mijn antwoord.
Gertrude - Maandag 2 september 2013 17:21
Hi Jenn,

Wat moeilijk en pijnlijk dat je zo veel oplichting heb ervaren.
Ik geloof in God, en ik weet dat Hij bestaat. Hij spreekt namelijk.
Al is het nacht toch weet ik dat de zon schijnt. Als ik je kleine stukje verhaal lees krijg ik medelijden met je, omdat hierin door klinkt dat je hart is zeer gedaan.
Wees alert voor manipulatie, Jezus vraagt heel eerlijk zelfs aan de volgelingen die dicht bij Hem stonden, willen jullie ook niet weggaan? Hij manupileert helemaal niet. God is helemaal geen god voor ons ikke alleen maar. Ooit van Joni gehoord en haar getuigenis gelezen in het boek: een stap verder (Joni Eareckson Tada). Ik wens je heel veel sterkte toe in je zoektocht.

Groet, Gertrude
-Loved- - Donderdag 10 oktober 2013 20:08
Wat een waardevolle reacties allemaal! Ik vind het mooi om te zien dat er zo met elkaar over gesproken word. (:

Ik geloof ook in God
-Loved- - Donderdag 10 oktober 2013 20:09
hm vreemd...mijn halve berichtje is weg.

Mercy - Maandag 16 december 2013 11:46
Ik ,kan goed begrijpen dat wanneer je niet gelooft het inderdaad lastig is om de tekenen van God te zien, je staat er niet voor open..
En ja, het lijkt net een sprookje, sterker nog, het is veeel mooier als een sprookje.
Een man, die zijn leven voor jou geeft zodat jou zonden weg zijn gewassen door zijn bloed... Een heerlijk leven later in een volmaakte hemel ??

Ja dat klinkt inderdaad als een sprookje, Maar stel je voor.... stel je voor dat het waar is, dat het geen sprookje is maar de waarheid..
Misschien een idee om het te gaan uitzoeken?

Sta er open voor, en je zult zien... Er gebeuren wonderen!!
Leyla Ö - Zaterdag 4 oktober 2014 11:55
Ik geloof in Allah ben een trotse moslim!
guus - Donderdag 17 oktober 2019 22:20
kinderen krijgen is een probleem creeren voor iemand.
Mijn kinderen gaan in ieder geval niet naar de hel omdat ik ze niet heb.
Freek Boere - Dinsdag 12 april 2022 18:18
Onzin heb al gereageerd nergens terug te vinden
An - Zondag 22 januari 2023 18:42
Ik geloof. Heb al erge dingen meegemaakt.