Het effect van het coronavirus op je eetstoornis | Onderzoek

 

De hele wereld is onverwacht geconfronteerd met de uitbraak van het nieuwe coronavirus COVID-19. De uitbraak in China werd een wereldwijde pandemie. De Nederlandse regering kondigde ingrijpende maatregelen aan om de verspreiding van het virus te remmen. Deze maatregelen treffen ons allemaal, ook jou. Ook de zorg werd geraakt; inclusief de zorg voor patiënten met een eetstoornis. Wat heeft het coronavirus voor effect op je eetstoornis en welzijn?

Om bovenstaande vraag te beantwoorden, voert GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula een onderzoek uit in verschillende landen. In dit onderzoek willen we inzicht krijgen in de gevolgen van de uitbraak van dit coronavirus en de daaropvolgende maatregelen op mensen met een eetstoornis. Hoe is je eigen lichamelijke en geestelijke gezondheid? Wat is het effect van de maatregelen op jou? En op je eventuele behandeling? 

Iedereen van 16 jaar of ouder - die een eetstoornis heeft of heeft gehad - kan meedoen. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 minuten. Graag zouden wij je de vragenlijst het komende jaar iedere 4 weken toesturen per mail om eventuele verandering in je situatie te kunnen volgen, maar éénmalig invullen kan natuurlijk ook. 

Wil je meewerken aan dit onderzoek? Klik dan hier om naar het eerste deel van de vragenlijst te gaan (het toestemmingsformulier). Ken je anderen die misschien (ook) mee willen werken? Voel je vrij om dit naar hen door te sturen.

Alvast hartelijk dank!

Eric van Furth
GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula / LUMC / Proud2Bme

 

Reacties

Sophie - Vrijdag 17 april 2020 13:07
Interessant! Ik heb me nooit officieel laten diagnosticeren, maar denk achteraf wel (bijna) in het hokje anorexia te hebben gepast. Mag ik dan ook meedoen?
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 13:19
Ja, natuurlijk. Officieel heb je dan een atypische eetstoornis of EDNOS gehad.
Flamingo - Vrijdag 17 april 2020 13:25
is het ook nuttig om in te vullen als je belg bent?
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 13:48
Zeker! Ook Belgen worden geconfronteerd met Corona en kunnen een eetstoornis hebben ;)
AS - Vrijdag 17 april 2020 13:32
Heb ik iets gemist of klopt er iets niet aan de enquête? Ik heb geen emailadres hoeven invullen bij het toestemmingsformulier, dus hoe kan ik de enquêtes dan maandelijks ontvangen en invullen?
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 13:49
Onder aan het toestemmingsformulier staat: Klik hier voor de vragenlijst. Als je op Hier klikt kom je in de eigenlijke vragenlijst terecht. De eerste vraag daar is naar je e-mail adres.
CK - Vrijdag 17 april 2020 14:00
Er is denk ik iets mis gegaan...heb niks ingevuld maar heb volgens de enquête al mee gedaan...
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 14:47
Wat mis lijkt te gaan voor sommigen is dat je aan het einde van deel 1, het toestemmingsformulier, op OK drukt ipv op de link naar deel 2, de eigenlijke vragenlijst. Ik heb de tekst nu aangepast en hoop dat het duidelijker is.
Leonie - Vrijdag 17 april 2020 14:09
Bij mij helaas ook misgegaan, volgens de site heb ik al meegedaan...
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 14:48
Sorry voor de onduidelijkheid.
Wat mis lijkt te gaan voor sommigen is dat je aan het einde van deel 1, het toestemmingsformulier, op OK drukt ipv op de link naar deel 2, de eigenlijke vragenlijst. Ik heb de tekst nu aangepast en hoop dat het duidelijker is.
Elien - Vrijdag 17 april 2020 14:14
Bij mij is het ook misgegaan.. heb ook verkeerd geklikt denk ik.. was niet helemaal duidelijk
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 14:49
Ook sorry! Ik hoop dat het nu duidelijker is.
Je kan idd maar 1 keer meedoen vanaf dezelfde computer/adres.
Merel - Vrijdag 17 april 2020 14:52
Bij mij helaas ook mislukt en kan de enquête blijkbaar niet nog een keer invullen...
Kunnen jullie daar nog iets aan doen?
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 15:27
Ik heb de instellingen nu zo veranderd dat je deel 1 (het toestemmingsformulier) nu opnieuw kan invullen. Dan natuurlijk wel op de link drukken ipv op de OK knop.
An - Vrijdag 17 april 2020 14:52
Helemaal ingevuld! Wat een goed initiatief. Ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek als het afgerond is
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 15:15
Nu lukte het goed? Instructies duidelijk genoeg?
An - Vrijdag 17 april 2020 15:29
Ja voor mij was het duidelijk genoeg. Een kwestie van goed lezen en niet zomaar op OK klikken
Aimee - Vrijdag 17 april 2020 16:27
Ik heb de vragenlijst ingevuld, ik mis alleen een aantal vragen die ook wel gesteld hadden kunnen worden: werken in een cruciaal beroep met een eetstoornis.
Dus mensen met een eetstoornis die niet thuis kunnen zitten.

Ik vind het behoorlijk heel eng om te werken nu ik gedeeltelijk hersteld ben van anorexia. Maar ik doe het wel en dat is extreem moeilijk.
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 16:57
Dat is idd een goede toevoeging. Maar wij wilden de vragenlijst niet te lang maken.
LotteS - Vrijdag 17 april 2020 16:34
Ik heb mee gedaan, en wil dit ook elke 4 weken wel doen. Er werd specifiek gevraagd naar wat je nodig had van je eetstoornis behandeling. Die heb ik alleen niet nu, ben in behandeling voor persoonlijkheids problematiek. Ook werd er gevraagd naar de diagnose, ik had NAO, maar die stond er niet tussen... Heb nu atypische anorexia aangeklikt, dat lijkt er in mijn geval het meeste op. (Ik heb geen actieve eetstoornis meer)
Eric van Furth - Vrijdag 17 april 2020 16:56
Atypische eetstoornis is hetzelfde als NAO en als EDNOS.
Dank voor het invullen!
Wendy Blommers - Vrijdag 17 april 2020 18:45
Wat een goed en belangrijk onderzoek! Succes ermee!
Mirjam - Vrijdag 17 april 2020 22:45
Hi, ingevuld en wel!
Geeft mijzelf ook gelijk weer even de inzichten in de afgelopen weken. Winst aan 2 kanten dus ;)
Eric van Furth - Zaterdag 18 april 2020 15:16
Dat is leuk om te horen!
Paula - Zaterdag 18 april 2020 08:31
Misschien is het nog wel interessant om beroep mee te nemen hier in. Ik werk bv. in het ziekenhuis en zorg continue voor COVID patiënten. Ik kan me voorstellen dat dat uitmaakt voor mijn antwoorden.
Eric van Furth - Zaterdag 18 april 2020 15:15
Dank voor de suggestie. Ik zal die meenemen voor de tweede afname ronde over 4 weken.
Inge - Zaterdag 18 april 2020 11:57
Wat goed dat hier aandacht aan wordt besteed! Ik heb de vragenlijst zojuist ingevuld.
Eric van Furth - Zaterdag 18 april 2020 15:50
Dank je!
Ely - Zaterdag 18 april 2020 19:41
Ik heb het onderzoek ingevuld, maar ik vond het niet logisch. Ik heb geen eetstoornis meer (wel gehad). Dat heb ik aangevinkt, maar vervolgens wordt in bijna alle vragen gesproken over mijn eetstoornis of mijn eetstoornisbehandeling.
Eric van Furth - Zaterdag 18 april 2020 22:10
Ja, die vragen zijn dan niet relevant voor jou. De vragen over hoe het met je gezondheid gaat zijn wel belangrijk. Dank voor het invullen!
x - Zondag 19 april 2020 17:25
Terwijl de puzzelstukjes van dit onderzoek langs mijn geestesoog gleden en ik ze zorgvuldig wentelde in gedachten en doorwroette tot enkel de kern, ontbloot, nog het geval was, scheen dit onderzoek plots van veel van zijn goedbedoelde betekenis schoongewassen te zijn. Mag ik daarom (de vorige zin concretiserend) vragen op welke manier de resultaten van dit onderzoek (als een sterke veralgemenisering van de werkelijkheid) van betekenis kunnen zijn voor de behandeling van een individu?
Eric van Furth - Zondag 19 april 2020 21:24
Het onderzoek kan op een aantal belangrijke vragen antwoord geven. Sommige van deze vragen zijn al lang geleden gesteld maar nog onvoldoende beantwoord. Een van deze vragen is of mensen met een eetstoornis nu juist meer of juist minder vatbaar zijn voor virusinfecties (in vergelijking met gezonde huisgenoten). Dit onderzoek kan hier een definitief antwoord op geven als er voldoende mensen mee doen. Het antwoord op deze vraag zegt iets over de aanpassing van het immuunsysteem van iemand met een eetstoornis en geeft dus aanknopingspunten voor de vraag of en hoe je iemand met een eetstoornis moet beschermen tegen een virusinfectie. Daarnaast zijn er een aantal hypothesen te formuleren over het effect van de intelligente lock down en social distancing op eetstoornis symptomen. Ook van deze resultaten kunnen wij leren hoe de behandeling te verbeteren.
lilsa - Maandag 20 april 2020 13:44
het is natuurlijk aardig om niet naar bmi te vragen wat veel eetgestoorden ingewikkeld vinden, maar zou dat niet meer iets zeggen over immuunsysteem dan eetstoornis in het algemeen, dat is heel breed,
x - Maandag 20 april 2020 14:50
Bedankt voor je reactie, ik heb hem zorgvuldig en met interesse gelezen.
Concluderend kunnen er aan de hand van deze vragenlijst dus enkele hypothesen opgesteld en (hopelijk) beantwoord worden. Met behulp van deze antwoorden kan vervolgens de koers en intonatie van de behandeling gewijzigd, verrijkt en verbeterd worden.
Mijn vraag was vervolgens of dat enkel een aanname is, of dat werkelijk op meta-niveau is aangetoond dat op een wetenschappelijke manier de werkelijkheid theoretiseren (en daarmee veralgemeniseren en simplificeren) een positief effect heeft op de behandeling van het individu. (En of je meent dat dat vervolgens in dit bijzondere geval ook het resultaat kan zijn; maar ik geloof dat een positief antwoord op die vraag wel uit je reactie blijkt.)

(Zalig hè, dat vliegen boven de werkelijkheid en je daarmee emotioneel distantiëren van haar... )
Eliza - Maandag 20 april 2020 15:48
Er zou geen enkele evidence-based aanpak bestaan als op een "wetenschappelijke manier de werkelijkheid theoretiseren" geen nut had. Je zegt veel maar ik zie je punt niet.
x - Maandag 20 april 2020 17:18
Dank voor je intelligente reactie :)

Ik ben voor mezelf aan het onderzoeken in hoeverre ik de wetenschap binnen de psychologische praktijk van waarde acht of juist meer bezie als een 'onmenselijk' instrument dat de individuele, intense beleving op zo'n manier veralgemeniseert dat het de geobjectiveerde persoon niet meer helpt, integendeel zelfs.
Mijn vraag op je reactie toegespitst: bestaat er de mogelijkheid dat de evidence-based aanpak sterker en behulpzamer wordt wanneer zij van het wetenschappelijke element wordt ontdaan? Hoe ziet de zorg er dan uit? Het zijn vragen die ik mezelf soms stel, waarop ik me het antwoord probeer voor te stellen en waarover ik een enkele keer ook in discussie treedt met mensen (en dan altijd vreugdevol iedere tegenwerping en kritische noot in me opneem, als leerkansen).

Mijn punt is dus eigenlijk een heel persoonlijke.
Hoi - Maandag 20 april 2020 11:50
klopt het dat als je wel je emailadres hebt ingevuld, je geen bevestigingsmail oid ontvangt?
Eric van Furth - Zondag 3 mei 2020 14:47
Dat klopt. Je krijgt na 4 weken een mail.
peanuts2 - Maandag 20 april 2020 13:55
Ik wil graag deelnemen. Moet je echt je voor-en achternaam invoeren? Mag dat ook een fictieve naam zijn?
Eliza - Maandag 20 april 2020 14:24
Ik heb dat wel gedaan ze kunnen dat toch niet controleren hé
Eric van Furth - Zondag 3 mei 2020 14:48
Nee, dat kan ik niet controleren :)
Eric van Furth - Zondag 3 mei 2020 14:48
Op het toestemmingsformulier is je echte naam belangrijk. Die file wordt apart en beveiligd opgeslagen, los van de andere vragenlijst.