Informatie

Heb ik anorexia ?

Op internet kun je verschillende tests doen waarbij je een idee kunt krijgen in hoeverre jij problemen met eten hebt. Vergeet echter niet dat een zelftest geen vervanging is voor een onderzoek door een arts, psycholoog of psychotherapeut. Zo'n test geeft wellicht een indicatie, maar is zeker geen diagnose. Onderstaande lijst bevat ook nog eens allerlei kenmerken die je zou kunnen hebben als je mogelijk kampt met anorexia nervosa. Deze lijst zou je kunnen helpen om te beoordelen of je mogelijk problemen hebt met eten die neiging naar anorexia. Als je veel an deze kenmerken herkent, dan is het van belang dat je hulp zoekt hierbij.

Is je eetgedrag veranderd?

  • je eet minder of onregelmatiger (soms te veel, soms te weinig).
  • je eet meer bekommert je steeds meer.
  • je telt (stiekem of niet) hoeveel calorieën bepaalde voedingswaren bevatten.
  • je gaat sommige etenswaren langzaam verbieden voor jezelf (bijvoorbeeld chocola, chips en sauzen).
  • je kookt graag voor anderen, maar eet hier zelf niet veel van.
  • als je meer of anders eet dan normaal, ben je gespannen of voel je je schuldig achteraf.
  • je verzint allerlei smoesjes om niet te moeten eten met anderen.
  • ondanks jouw vermagering ben je opvallend actief en onvermoeibaar.
  • alleen.
  • je eet langzamer, kauwt veel of ontwikkeld rare eetgewoontes.
  • je drinkt wel veel, maar vooral caloriearme dranken.
  • 'gezond' eten

 Is jouw lichaam en uiterlijk veranderd?

  • je vermagert opvallend of vertoont grote gewichtsschommelingen.
  • jouw menstruatie wordt onregelmatig of blijft weg.
  • je draagt meerdere lagen kleding over elkaar omdat je het snel koud hebt, ook al is dit voor anderen niet zo.
  • je hebt last van maag/darm problemen of een moeilijke stoelgang.
  • je hebt last van haaruitval.
  • je gebit verslechtert.
  • je hebt slaapproblemen.

Heb je minder sociale omgang met vrienden en familie?

  • je zondert je steeds meer af.
  • vooral als je verwacht dat er gegeten wordt, haak je af.
  • langzamerhand zoek je minder contact met leeftijdsgenoten. Contacten die er zijn blijven eerder oppervlakkig.
  • je bent bang jezelf te laten kennen.
  • je trekt je meer terug op je kamer.
  • je voelt je onbegrepen en vertoont meer wantrouwen naar jouw omgeving.
  • in je vrije tijd beweeg je veel of doe je overmatig aan sport.
  • veel (zoniet alles) wordt punctueel afgewerkt: huiswerk, kledingkast, lichaamsverzorging... (perfectionistische trekken).
  • de dagindeling wordt aan steeds striktere schema's onderworpen.
  • je wordt boos als jouw planning wordt verstoord. Je verwacht van anderen dat ze daar steeds rekening mee houden.

Ben je emotioneel veranderd?

  • je bent rustelozer
  • je bent in gedachten voortdurend en op een dwangmatige manier met eten en gewicht bezig. In jouw obsessie moet alles perfect zijn: niet alleen jouw uiterlijk, maar ook jouw hele leven moet onder controle blijven.
  • naarmate jouw gewicht veranderd wordt je prikkelbaarder en somberder.
  • jouw denken is zwart-wit: iets is goed of slecht, mislukt of geslaagd
  • op negatieve opmerkingen reageer je erg gevoelig.
  • positief commentaar geeft je weinig genoegdoening; het is nooit goed genoeg, het kan altijd beter
  • echt plezier maken, uitgelaten vrolijk zijn, heerlijk ontspannen, het is er allemaal niet meer bij.
  • je komt meer ongelukkig over, eenzaam in jouw eigen wereldje opgesloten.

Iedereen heeft wel eens één van deze kenmerken. Mochten er bij jou nou erg veel herkenbaar voorkomen, dan is het verstandig hulp te gaan zoeken. Je hoeft niet perse anorexia te hebben, maar jouw levensstijl kan er dan wel voor zorgen dat je anorexia ontwikkeld. Wees erbij voor het te laat is!

Bron

 
content