Lotte en XXS: leven met anorexia

 

Lotte van de VlugtLotte Cleffken is 14 jaar oud en lijdt sinds haar 11de aan anorexia. Vorig jaar interviewden we haar al over haar eetstoornis (zie interview HIER). Ze kwam toen net uit een kliniek. Deze zomer is Lotte te zien in de serie Xxs: leven met anorexia van de Kro. Ze is hiervoor bijna een jaar gevolgd.

Proud2Bme is benieuwd hoe het NU met Lotte gaat en stelt haar een paar praten:

In het vorige interview gaf je aan dat je anorexia o.a. ziet als drang om anders te zijn. Hoe kijk je hier nu tegenaan?
Ik heb nog steeds wel de drang om anders te zijn, maar ik weet ook niet wie ik ben zónder de anorexia. Ik ben bang dat mijn leven een saaie sleur wordt zonder de eetstoornis. Dat ik niet meer opval tussen de andere mensen.

Wil je nog steeds graag anders/ bijzonder zijn?
Anders zijn hoeft van mij niet echt. Maar bijzonder ben ik liever wel. Dat betekent dat je opvalt bij mensen. En dat wil ik natuurlijk wel.

Je bent na het interview wat we vorig jaar met je deden toch weer teruggevallen?
Toen ik het interview gaf, was ik al bezig met het plannen van mijn terugval. Heel erg eigenlijk. Maar ik had, toen ik uit de kliniek kwam, al gelijk weer gedachtes van: Wanneer zal ik weer gaan afvallen? Ik was eigenlijk van plan om het nog een paar jaren uit te stellen. maar de drang om af te vallen werd weer te groot, dus ging nu al het mis.

TwiggyJe bent, als ik zo naar jouw hyve kijk, fan van Twiggy. Is dit nu wel zo'n handig voorbeeldfiguur als je moet genezen van de anorexia?
Ik ben inderdaad fan van twiggy. Maar eigenlijk niet persee omdat ze zo dun is, maar om haar gezicht. Haar ogen zijn echt prachtig! Inderdaad is haar lichaam wel een beetje een voorbeeld voor mij. Dus eigenlijk is het niet echt helpend voor het overwinnen van de anorexia... Mijn doel is ook om model te worden. Dat is echt mijn grootste droom. Maar ik heb de hoop al opgegeven want ik ben toch veel te klein daarvoor.

Heb je nog andere voorbeeldfiguren?
Alle modellen zijn voorbeelden voor mij. Maar Doutzen Kroes is ook wel een van de grootste voor mij. Zij is namelijk niet zo mager als andere modellen, en toch heeft zij het gemaakt.

Waarom heb je ervoor gekozen om mee te doen aan het programma XXS?
Nadat Vel Over Probleem afgelopen was, werd er gesproken over een soort vervolg serie. Dat sprak mij wel aan, dus ik stuurde een mailtje naar de oproepers. Het voelde een beetje als een wedstrijd voor me. Van de 100 mensen, (weet niet precies hoeveel het er waren) bleef ik bij de laatste tien. Dat voelde als een overwinning. Toen ik uitgekozen werd, was ik natuurlijk al helemaal door het dolle heen. Met deze serie kan ik mensen laten zien hoe deze eetstoornis ongeveer in elkaar zit, en wat het met je leven doet. En door hier aan mee te doen, word ik natuurlijk ook een beetje bijzonder.

Hoe was het om mee te doen? En ben je bang voor 18 juli? vertel....
Het was echt een super ervaring. Al die camera's waren wel spannend. ik was steeds bang dat ik alsmaar in de camera zou kijken. Maar gelukkig viel dat mee. Ik ben heel blij dat ik Yvon Jaspers heb ontmoet. Zij is eigenlijk ook wel een beetje een voorbeeld voor mij. Ze heeft echt oprecht interesse in mensen. En ook buiten de opnames, is ze gewoon geïnteresseerd.

Wat zie je nu als je naar jezelf in de spiegel kijkt?
Eigenlijk is er niets veranderd in de spiegel. Ik zie nog steeds een vet varken met overal te veel lichaam. ik barst soms nog steeds in tranen uit als ik in de spiegel kijk.

Wat heb je gemist door jouw eetstoornis?
Ik heb enorm veel dingen gemist. Allereerst natuurlijk heel veel school gemist. Maar toch ging ik elk jaar weer over. Alleen dit jaar gaat dat helaas niet meer door. Ik ga ook naar een andere school. Ook gewoon om nieuwe vrienden te maken en een nieuwe start te maken. En natuurlijk de zomervakantie. Die heb ik al twee jaar gemist. Dus mijn doel is om dit jaar echt mee te kunnen. Daar vecht ik nu voor.

Wat zijn jouw wensen voor de toekomst?
Mijn wensen? Model worden zoals ik al zei. Maar ik weet heel goed dat dat toch nooit zal lukken. Maar ik blijf er op een of andere manier toch in geloven.

Hoe zie je jezelf over 10 jaar?
Geen idee. Ik weet niet wat de tijd me brengt. Misschien heb ik dan al een kind. Of niet. Een leuke vriend? Dat zou wel fijn zijn.

Wat vind jij een goede behandeling voor eetstoornissen?
Begrip is voor mij een heel belangrijk punt. Als mensen begrip tonen, geeft dat ook vertrouwen. natuurlijk moet je mensen met en eetstoornis ook wel een beetje uitdagen met moeilijke dingen. maar doe dat met mate. Voer het desnoods langzaam op. Maar ga niet gelijk van een anorexia patient vragen of hij of zij een candybar wil eten.

Is echte schoonheid nog steeds "dun zijn" voor jou, zoals een jaar geleden?
Voor mij is echte schoonheid nog steeds dun zijn. Bij anderen vind ik dat alleen niet zo. Dan zou ik zeggen: echte schoonheid zit van binnen. Maar tegen de tijd dat ik dát tegen mezelf kan zeggen, ben ik ook weer tientallen jaren verder.

XXS

Wat vond je het leukst en wat vond je het minst leuk aan jouw deelname aan xxs?
Het leukst vond ik de fotoshoot die ik samen met mijn zus heb gedaan voor de camera. Eerst was het wel even wennen, al die ogen op je gericht. Maar langzamerhand begon ik me steeds zekerder te voelen. Het gaf me echt een kick. Het minst leuk vond ik de moeilijke vragen van Yvon. Op sommige vragen had ik gewoon geen antwoord. En toch bleef ze doordrammen totdat het eruit kwam. Er zijn nog steeds dingen waar ik niet over durf te praten of niet over kán praten. Maar zij wilde het koste wat het kost weten.

 

Gerelateerde blogposts

15
MRT
Vederlicht
1

Reacties

Carline - Vrijdag 21 mei 2010 11:19
Het spijt me alvast op voorhand als ik gemeen of te scherp uit de hoek ga komen, maar ik vind dat dit stukje niet thuishoort op deze site! Het is gewoon pro ana, en het triggert! Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat je uit de kliniek kwam en meteen al je terugval ging ''plannen''. Had je dat niet aan kunnen geven in de kliniek, dan hadden ze je in jouw plaats iemand anders kunnen helpen. Dat een terugval je overkomt, helaas, daar kun je niets aan doen...maar hem plannen...sorry! Het stukje aandacht, tja, daar kan ik nog redelijk wat begrip voor opbrengen..maar meid, verwachten dat in deze situatie mensen begrip voor je gaan opbrengen vind ik wat teveel gevraagd. Ga vechten! Over model worden ga ik niet teveel woorden vuil maken, want dat weet je zelf ook!

suc6 en ik hoop dat je ooit tot inzicht komt dat dit niet de juiste manier van aandacht vragen is! Zoek hem positief en niet negatief!

ps: jammer dat dit op tv gaat komen...zo wordt het clichebeeld over deze ziekte weer voor heel Nederland bevestigd. Dan mijn petje af voor Milou hoor!

Carline
M - Vrijdag 21 mei 2010 11:56
Dit meisje heeft echt een probleem, en dan heb ik het niet over de anorexia, maar over het feit dat ze bijzonder wil zijn en wil opvallen. Het doet me denken aan iets narcistisch en is een bekend fenomeen in de psychologie.

Anorexia is voor haar een rol, en zolang mensen haar in programma's als "xxs" gaan zetten kan ze lekker hiermee doorgaan. Zulke meisjes zorgen, net als wat Carline stelt, voor een clichebeeld van anorexia, hetgeen de genezing van patienten die niet voor hun ziekte hebben gekozen alleen maar vertraagt. Je wordt bedankt Lotte.
L - Vrijdag 21 mei 2010 12:11
Hoi Lotte,

ik vind het heel leuk dat je mee doet en ik vind de reacties hierboven wel heel fel. Ik begrijp wel wat je bedoelt met bijzonder willen zijn. Bijna ieder mens wil wel bijzonder zijn. Ik vind het heel naar dat je dit zoet in anorexia, want dat maakt je zo niet bijzonder. Er zijn zoveel meer meisjes met een eetstoornis. Je lijkt me als persoon al een grappig en creatief persoon, ook als ik kijk naar het andere interview. Lekker speels, lef en alternatief ofzo. Ik hoop dat je die kwaliteiten zal gaat ontwikkelen en gaat gebruiken om bijzonder te zijn, dan kan je denk ik nog veel bereiken.

Ik denk trouwens ook niet dat je de enige bent in deze wens enzo hoor. Dus in die zin laat je zeker wel een beeld zien van anorexia, niet dat wat iedereen heeft, maar ook niet een niet-kloppend beeld!

En voor de mensen die hier boven hebben gereageerd, houd ook ff rekening met het feit dat dit meisje 14 is! Beetje respect en vriendelijker mag wel.

Ik hoop dat je in gaat zien dat mager zijn je niet bijzonder maakt, dat jezelf durven zijn je enkel bijzonder kan maken!

Heel veel sterkte en succes meisje,
L
M - Vrijdag 21 mei 2010 12:35
@t L. Ik geef toe dat mijn opmerking fel is, hetgeen overigens niet betekent dat ik respectloos reageer. Ik meen oprecht dat dit meisje hulp nodig heeft, en dan niet alleen in termen van eetstoornisbehandeling. Ik vind het oprecht heel naar voor dr, maar zelf geeft ze toe dat ze in de vicieuze cirkel blijft draaien, aandacht wil, 'bijzonder' wil zijn. Dan is het geen goede remedie om iemand die aandacht maar steeds te geven en louter medelijdend te gaan doen. Dan houdt je het juist zelf in stand! En ik kan het weten, ik heb van mn 13e tot 18e heel diep in de ana gezeten. Als ik geen harde, confronterende woorden van de mensen had gekregen maar louter medeleven, dan was ik er nu waarschijnlijk niet meer. (Dood dus).

Dus Lotte: blijf vechten voor het positieve ipv het negatieve. En ik hoop dat je hulp gaat zoeken voor de achterliggende problemen die het 'bijzonder zijn' en je drang naar anorexia motiveren.

Heel veel succes en sterkte!
- - Vrijdag 21 mei 2010 13:04
Met anorexia ben je totaal NIET bijzonder. Verder sluit ik me wel aan bij de eerste reactie.. het triggert inderdaad wel en is best pro-ana. En ik vind niet echt dat dit nou het goede beeld van anorexia geeft.
Annebeth - Vrijdag 21 mei 2010 14:44
Daarom heeft het programma ook 5 zeer verschillende deelnemers...
Lotte - Vrijdag 21 mei 2010 15:01
Sorry dat ik hier mensen pijn mee doe. Het is echt niet mijn bedoeling! Het doet me verdriet te zien dat ik de verkeerde snaar bij mensen raak. Maar over dat ''plannen'': Dat was een jaar geleden. Vóor mijn tweede opname en voor mijn ziekenhuis opname. Ik sta er nu echt wel anders tegenover. natuurlijk heb ik nog steeds wel die gedachtes, maar ik kan er tegen vechten. Ik wil mensen hiermee echt niet op het verkeerde been zetten of ze triggeren, ik wil gewoon mijn verhaal en mijn gedachtes kwijt. Vroeger zou ik echt huilen om deze reacties, en ik moet toegeven: ik kreeg tranen in mijn ogen. Maar nu ben ik wel sterk genoeg om te zeggen: Als mijn verhaal je niet aanstaat, lees het dan ook niet en neem er dan de moeite niet voor om erop te reageren.

Bedankt
Iris - Vrijdag 21 mei 2010 16:03
Hey Lotte,

Ik ben blij te horen dat je nu beter tegen die gedachtes kunt vechten! Jij verdient het om beter te worden!

Dat je leven een saaie sleur wordt zonder eetstoornis is écht niet waar. Je hebt juist 1000x meer mogelijkheden en leuke en spannende dingen als je géén eetstoornis meer hebt!

Blijf ervoor vechten meid!

xxx
Laura - Vrijdag 21 mei 2010 16:06
Hey Lotte,

Ik ben het totaal niet eens met die negatieve berichten van de mensen hierboven! Okee, het is misschien wel een beetje triggerend maar ik begrijp je enorm goed!

Volgens mij geeft dit geen cliché beeld van anorexia, maar een duidelijk verhaal van een persoon die perfectionistisch is en wilt presteren. Wat bijna de meeste meiden met anorexia hebben! Alleen omschrijf jij het als bijzonder willen zijn.

Meid, ik ga de serie zeker kijken en ben erg benieuwd naar jou verhaal.
Zet hem op!

Liefs
Amanda - Vrijdag 21 mei 2010 16:23
Ik ben het ook totaal niet eens met de negatieve berichten hierboven!
Wat al eerder werd gezegt ze is nog maar 14 en ze is niet zomaar ziek!
Zo'n beetje ieder mens wil zich bijzonder voelen, dus dat dit meisje het ook verteld is toch helemaal niks mis mee?
Alleen doet ze het niet op de goede manier om het in anorexia te uiten maar daar is ze geloof ik nu zelf ook wel achter gekomen zonder al die negatieve verhalen!

Wat vervelend dat er zo gereageert word door sommige want ze verteld gewoon een eerlijk verhaal!!

Lotte zet hem op! zolang je eerlijk bent tegen jezelf en andere kom je er echt wel!!!

liefssx

Carline - Vrijdag 21 mei 2010 17:00
Lotte,

Boven dit bericht stond niet dat het zal triggeren en ook niet waarover het ging. Als je het interview leest, kom je er pas achter, maar dan heb je het helaas al gelezen...
Ik vind het jammer om te lezen dat je ''tranen in je ogen'' kreeg. Op deze manier duw je jezelf wel in de slachtofferrol. Je zou ook kunnen zeggen...goh, wat is is nu waar van deze reacties en wat zou ik ermee kunnen doen? Trek er een positieve les uit zou ik zeggen...Het is maar hoe je het bekijkt.Kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn. Mijn vraag aan jou...wat wil je eigenlijk hiermee? Wat wil je met het tv programma bereiken. Wil je Nederland informeren over eetstoornissen? Wil je andere meiden weerhouden van het krijgen van een eetstoornis? Wil je in de picture komen? Wil je ook hiermee AANDACHT? Wat wil je? Jij bent in je eigen situatie een hele bepalende factor. Je kunt kiezen tussen aandacht (die je ovrigens ook positief kunt vragen door bijvoorrbeeld: iets voor een ander doen, goed zijn in sport, goed zijn op school...etc etc), of kiezen voor je gezondheid. Wat betreft het presteren zoals mijn vorige spreekster... Als iemand mij vraagt wat voor gevoel ik krijg bij het woord presteren, dan is dat voor mij een poitef gevoel. Goed zijn in sport, of op school, in knutselen, in koken, noem maar op. Hiermee wil ik zeggen dat je ook op een andere manier kunt presteren, net zoals aandacht vragen. Het is eens goed om te kijken wat je aantrekt in het ''negatieve''.

Ik denk, maar dat is mijn mening, dat het uitzenden van dit soort verhalen geen positieve werking heeft op meiden van deze leeftijd...het zet enkel aan op hetzelfe gedrag, namelijk het vragen van aandacht door middel van een ziekte...maar ook op meiden die zelf ook een eetstoornis hebben, om te gaan vechten en niet in hetzelfde cirkeltje te blijven hangen. Het uitzenden van positieve berichten zou eens iets ''anders'' zijn. Bij de docu ''vel over probleem'' hebben we immers al genoeg negativiteit gezien. Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat altijd alles positief moet zijn, want daarmee ben je ook niet realistisch.

Dit laatste puntje hoef je je ovrigens niet aan te trekken Lotte. Als je trouwens alleen maar positieve berichten had verwacht te ontvangen, lijkt het me gewoon niet handig om op internet of tv je verhaal te vertellen. Er zijn immers altijd mensen die het van een andere kant bekijken. Net zoals de docu zullen ook hierop gemengde reacties komen. Niet heel Nederland huilt met je mee.


Carline
Dunya - Vrijdag 21 mei 2010 18:15
What's left to say?

Ik vind het jammer om te lezen dat je jezelf om je eetstoornis bijzonder vindt. Dat je zo eetgestoord mogelijk wil zijn om op tv te komen? Want daar lijkt het op... Wat is de boodschap die je wilt uitdragen met deze documentaire?

Verder sluit ik me aan bij Carline, vind dat zij het heel goed heeft omschreven. Want alleen positieve reacties zul je niet krijgen in een wereld waarin éénieder uniek is.

Dunya
Lotte - Vrijdag 21 mei 2010 18:32
natuurlijk heb ik er niet voor gekozen om anorexia te krijgen. Ik wilde afvallen omdat ik mezelf te dik vond. En daarin sloeg ik door. Ik heb altijd al problemen gehad met mezelf. Ik wist niet wie ik was en waarom ik hier was. Ik deed me anders voor dan dat ik was. Sinds ik anorexia heb gekregen, is dat iets waaraan ik me vasthoud. Natuurlijk wil ik er vanaf komen, en daar doe ik ook erg mijn best voor. Ik vecht echt! Maar het is gewoon zo moeilijk om los te laten.
carline - Vrijdag 21 mei 2010 18:43
Hehe, daar hebben we de kwetsbare Lotte. Nu laat je jezelf zien, en dat is positief! Jij bent niet je eetstoornis, je eetstoornis niet jou. Jij kunt daar vanaf komen, omdat je de kern van je probleem weet. Veel meiden weten die niet. Jij geeft zelf aan dat je aandacht wil, hebt het rugzakje dat je van de klinieken hebt gekregen, doe er wat mee! Blijf niet hangen, dat is toch zonde van je leven! Wil je nou echt je hele leven niet eten omdat je anders geen aandacht ktijgt. Het antwoord zal nee wezen, de anorexia is hiermee niet aangepakt. Dun wil je blijven, logisch, dat blijft je een sterk gevoel geven...en dat Lotte, heb jij gemeen met iedereen hier. Loslaten is ontzettend moeilijk, maar blijf je in godsnaam niet verschuilen achter het feit ''aandacht willen''. Werk aan je problemen, zoek iets anders waar je goed in bent, en je zult er zeker komen. Jij bepaalt je eigen geluk, en daarmee je toekomst!

Doe er wat mee en blijf je niet verzetten tegen alles wat er hier tegen je gezegd wordt. Er is hier niemand die jou niet begrijpt, niemand die jou aan wil vallen, geen 20 jarigen die gemeen tegen jou willen doen, maar enkel mensen die misschien iets meer levenservaring hebben en het beste met jou voor hebben!

Carline
lilie - Vrijdag 21 mei 2010 18:53
jongens jongens jongens..
pffft..
ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet met een heel positief gevoel bovenstaand interview gelezen heb.. maar om nou zó op iemand in te hakken.. dat gaat me ook wel weer wat ver..
ik bedoel: zéker mensen die zelf ook een eetstoornis hebben gehad moeten toch begrijpen dat je hier niet even voor kan kiezen..!
ja voor mensen die niet bekend zijn met het begrip eetstoornis komt dit stuk wel erg aandachttrekkerig over en zou het mss weer het zoveelste clichébeeld kunnen bevestigen.. maar eerlijk gezegd denk ik eerder dan Lotte zich hier en daar niet zo goed uitdrukt en dat ze het niet zo kwaad meent als dat iedereen hier lijkt te denken.
en nee, je moet idd geen interviews geven als je alleen maar positieve reacties wil krijgen..maar aan de andere kant.. dit is wel een site waar mensen zich op thuis zouden moeten voelen, right? dus al te erg afbekken hoeft nou ook weer niet.
bovendien.. zeker niet tegen iemand van 14 die(gezien het feit dat ze ook al es heeft)wss toch al behoorlijk onzeker is.
dat een interview te triggerend(wat ik eerlijk gzegd niet helemaal inzie.. mij triggerd t totaal niet (en ja ik heb wel een eetstoornis)) is, is niet de schuld van Lotte maar van de sitebeheerder die t er dan niet op had moeten zetten.
ok, dat was mijn gezeur voor nu
ik wens jou veel sterkte&succes met alles Lotte
en hoop dat je iets vindt dat je wel echt bijzonder maakt (want eetstoornissen zijn kut en rot.. maar bijzonder.. nee)
x
Annebeth - Vrijdag 21 mei 2010 19:16
Ik ben het eens met lilie en Carline. De toon en de sfeer van de reacties verbaasd me echt.

Het feit dat mensen zo heftig reageren heeft doet me vermoeden dat er meer achter zit dan puur dit bericht (misschien eerder: woede op het clichebeeld an sich, onbegrip uit eigen omgeving etc). Wel jammer dat Lotte hiermee de zondebok wordt.

Succes Lotte, ik hoop dat je in jezelf durft te gaan geloven, om wie je bent, niet om hoe je er uit ziet of om wat je prestaties zijn.
Spike - Zaterdag 22 mei 2010 01:11
Zou het mooi vinden als er in een tv programma ook werd weergegeven wat er achter zo'n eetstoornis zit. Het heeft erg lang geduurd voordat ik dat zelf voelde en durfde te ervaren, maar achter dat stukje "teveel (aanwezig) voelen", bang zijn jezelf teveel open te stellen, er "minder willen zijn" schuilt een angst voor het niet in handen kunnen krijgen over het verloop van het leven. Het los moeten laten van de regie over wat de toekomst brengt en angst voor grote verantwoordelijkheden in het leven.
Carline - Zaterdag 22 mei 2010 08:21
precies wat ik bedoel Spike. Hier moeten we Lotte buiten houden, want hier kan zij niets aan doen. Maar wat jij zegt, voel ik ook. Het verhaal van Lotte raakt me in die zin dat ik het natuurlijk niet eens ben met hoe ze haar eetstoornis gebruikt, maar zeker ook omdat de Nederlandse omroepen hierom staan de springen...hiermee kijkcijfers halen, over de nek van alle anorexiapatienten. Het clichebeeld dat er heerst, wordt elke keer opnieuw aangewakkerd. Enerzijds willen ze met de docu ''vel over probleem'' meer aancacht in de politiek, anderzijds stellen ze de hulpverlening op deze manier in een kwaad daglicht, want die heeft tot op heden weinig voor Lotte kunnen betekenen. Dat Lotte zichzelf nog niet opensteld voor hulp, omdat ze zoals jij aangeeft, haar toekomst nog niet wil/kan zien, wordt niet verteld. Kortom, ze blijven gewoon te oppervlakkig! Als je echt iets over een eetstoornis wilt vertellen, moet je iemand uitzenden die verder is in dit proces en geen 14 jarig meisje die de oorzaak van haar probleem totaal verkeerd benoemd.

Carline
Deborah - Zaterdag 22 mei 2010 12:12
Ik vind de reacties gewoon té hard. Er gaat telkens maar op hetzelfde in, en nog keihard ook ja. En dat Lotte dan tranen in haar ogen krijgt, kan ik geheel begrijpen. Ik zal dat ook krijgen. Zij doet haar verhaal, probeert mensen duidelijk te laten maken dat anorexia helemaal niet leuk is, en op dit moment is, als ik het zo lees, bij haar de anorexia erg sterk. En dan gaan liegen in een interview, daar schiet je toch ook niets mee op? En dat Lotte zichzelf dan in de 'slachtofferrol' plaatst, vind ik wel wat overdreven. Ik zal ook tranen in mijn ogen krijgen van zulke reacties, dat ga je toch eerst op jezelf betrekken? Daar kun je toch niets gelijk mee doen? Ten eerste al van 'totaal vreemde' en dan nog zúlke reacties ook.
En wat los je er mee op zulke reacties te geven? Een schop onder de kont van Lotte? Ja en nee. Zij word er óók door geraakt, maar uiteindelijk zal het wel een schop onder haar kont kunnen geven ja. Maar kan dat niet op een wat vriendelijkere manier? En ik prijs Lotte niet de hemel in, want iedereen heeft zo zijn/haar fouten of gebreken, en bij Lotte is dat nou eenmaal de Anorexia.

Ik ben het er mee eens dat jij, Lotte, er echt iets aan moet gaan doen. Maar ik snap je 'volkomen'. laat je niet uit het veld slaan door zulke berichten.
Grh - Zaterdag 22 mei 2010 12:23
Hallloooo doe eens ff normaal sommige mensen!! Zatttt meiden die in de anorexia prestatiedrang vinden dmv het afvallen, anders houd je het immers niet vol!
Nietsssss clichebeeld, zat meiden met anorexia zoals Lotte!
En natuurlijk voelt ze zich niet bijzonder om de anorexia, maar wel om haar dunne lichaam!
En er zijn nog 4 deelnemers aan die serie! Doe eens normaal, dit meisje is 14, eerlijk en puur! Zouden meer meiden moeten doen.

Kop op Lotte!!
jongedame - Zaterdag 22 mei 2010 13:02
voor de meiden die dit al triggerent vinden, misschien handig om bij jezelf te raden te gaan waarom een intervieuw met een meisje van 14 jou zo triggert dit ligt meer bij jezelf.

Dus zoek eens uit waar het bij jezelf mis gaat dan meteen maar allerlei dingen hier te gaan roepen, dit komt namelijk voort uit jou eigen onzekerheid.

M - Zaterdag 22 mei 2010 15:03
Pff goed lezen is ook een kunst, merk ik zo uit reacties op andere reacties. Weleens van opbouwende kritiek gehoord? Helemaal niets dus over 'op mensen inhakken' etc. Ik ben persoonlijk erg teleurgesteld. Het lijkt wel alsof anorexia door iedereen wordt verdedigd, bevestigd en vervolgens als 'way of life' kan worden beschouwd. Niemand wil echt toegeven dat de ander een probleem heeft/kritiek geven omdat ze dan indirect ook kritiek geven op zichzelf. Men leeft allemaal in hetzelfde paradigma van anorexia.

Ik ben eruit gekropen, zoals ik al zei. En dat was niet gebeurd als de meisjes en mederwerkers uit de kliniek alles begrepen, en tolereerden en mij gewoon mn gangetje hadden laten gaan.

Samengevat: I've been there done that, dus geen onzinnigheden over dat ik er niets van snap er geen begrip voor heb. Ik heb Lotte wat levenservaring van mijn kant meegegeven. Maar als je graag in je comfortzone wilt blijven snap ik dat het niet sociaal wenselijk is. Maar doe dan ook niet mee aan zo een interview+tv-programma.
Sonia - Zaterdag 22 mei 2010 16:41
haha... niemand krijg anorexia omdat die aandacht wil... dus iedereen die hiero tegen lotte zegt dat ze aandacht zoekt, is een beetje dom ;) Anorexia is een ernstige psychische ziekte die niet ontstaat door enkel een geebrek aan aandacht. En Lotte heeft de diagnose ook niet zomaar even gekregen van één of andere prutser - dus kappe nu met al die rare vooroordelen over "aandacht zoeken, clichebeeld, jammer dat iets op tv komt" - wat een gelul en wat een laag niveau voor mensen die waarschijnlijk vele jaren ouder zijn dan Lotte. Zij stelt zich hierin eerlijker en volwassener op.

Niets van aantrekken lotte. Ik hoop in de uitzending te horen en zien wat er bij jou nog meer acgterzit en wat jouw angsten enzo zijn.....

xxx
Carline - Zaterdag 22 mei 2010 17:19
Zijn dit niet de woorden van Lotte zelf, Sonia? Volgens mij heb ik in ieder geval in mijn laatste reactie laten blijken dat ik denk dat Lotte indd een totale verkeerde oorzaak geeft van haar ziekte. Maar, ik denk dat als je in 2 interviews, waar 3 jaar tussenzit, hetzelfde antwoord blijft geven op de vraag ''heb je nog steeds anorexia omdat je aandacht wilt'', dan denk ik dat er (helaas) toch een kern van waarheid inzit. Deze vraag wordt niet voor niets zo confronterend gavraagd...Waarschijnlijk had men toch verwacht dat Lotte in 3 jaar, met de nodige behandeling, iets meer inzicht had gekregen in haar ziekte en wens om op deze manier ''bijzonder'' te willen zijn. Ik dacht net als M, Lotte iets mee te geven. En even een reactie op mijn vorige spreekster...Ik vind je reactie over het ''laag niveau'' van sommige mensen niet van toepassing als ik jouw reactie hierop lees....

Ik spreek trouwens in het algemeen dat ik dit triggerend vond en niet op deze site thuis vond horen, Jongedame. Mij triggert dit gelukkig niet meer... Gelukkig doe ik wel iets met de opnbouwende kritiek die ik van M kreeg, die orvrigens ook vaak heel hard aankwam, maar hoe dan ook de waarheid was! Daarbij vind ik leeftijd hier geen rol spelen...14,10 of 80, pro-ana gedachten blijven voor mij pr-ana gadachten....En om verdere reacties te voorkomen...Nee, ik vind Lotte niet pro-ana, maar haar gedachtes neigen er wel naar (Twiggy, model)! Persoonlijk verafschuw ik de modellenindustrie, en dus ook Twiggy, ondanks het feit dat mijn anorexia hierdoor NIET is ontstaan! Helaas die van duizenden andere meiden wel, vandaar...Hoe je met een ziekte als anorexia modellen(industrie) kunt aanbeden, is voor mij dan ook een raadsel.

Mijn laatste reactie dames. Ik zou zeggen, doe iets met de opbouwende kritiek. Dat je niet van de een op de andere dag verandert, is volkomen begrijpelijk. Maar om je hele leven lang verstoppertje met jezelf te blijven spelen, lijkt mij erg zonde.

Carline
Scarlet - Zaterdag 22 mei 2010 18:30
Lieve Lotte,

Ik vind de reacties van Carline en M (en dan met name de eerste paar) veel te ver gaan. Er worden conclusies tegtrokken die geheel niet te verantwoorden zijn. NU al wordt er gezegd dat het jammer is dat iets op tv komt, nog voordat het op tv is geweest. Dat is simpelweg veel te snel oordelen en niet passend om te plaatsen onder dit interview.

Dat Lotte bijzonder wil zijn en aandacht wil is simpelweg heel menselijk. Niemand wil wegvallen in de massa en geen aandacht. Dus jou daar zo hard op aanvallen is niet helemaal eerlijk. Natuurlijk is het niet juist dat jij denklt bijzonder te zijn en een leven te hebben DOOR de anorexia.... maar dat is iets wat jij zelf moet gaan uitvinden... en natuurlijk ook iets wat tegen jou gezegd mag worden, máár dan wel op een fatsoenlijke manier en niet op deze extreem felle wijze. Daarmee raak jij enkel van slag en zal je waarschijnlijk de inhoud van de reactie niet eens meer in je opnemen, logisch.

Als lotte eerlijk zegt dat ze er tranen van in haar ogen krijgen, heeft dat NIETS te maken met een slachtofferrol, come on! De eerste keren dat ik op deze en andere sites kritiek kreeg was ik er zelf ook van ondersteboven, verdrietig en het bleef maar in mijn hoofd ronddwalen. En dan kunnen mensen gaan roepen "ja maar je kiest zelf voor een interview of je bent een publiek figuur of dan moet je maar niet op tv gaan" wat een KUL! Ieder mens heeft gevoelens en niemand vraag om negatieve, te snel oordelende reacties. En vooral meiden die een eetstoornis hebben en dus al zeer onzeker zijn, zal dit raken!

Ik zie heel veel eerlijkheid bij jou Lotte en er wordt helaas niet door jouw pure reacties heen gekeken door sommige mensen. I.p.v. dat ze jou goede vragen stellen, op vriendelijke en positieve wijze... daar zou je zo veel meer aan hebben!!

Natuurlijk heb jij niet enkel anorexia gekregen omdat je aandacht zocht! Dan zouden er veeeeeel meer mensen anorexia hebben! Ik denk dat er veel meer meiden zijn zoals jij, dus in zie zin zet je geen clichébeeld neer. Ik wil niet zeggen dat ik in mijn verleden op dezelfde manier met mijn eetstoornis omging.

Ik vraag mij echter wel af, maar dit weet je misschien diep in jouw hart ook wel, of het voor jou als persoon en voor jouw ontwikkeling goed is om gekozen te zijn voor een dergelijk programma. Juist omdat je dan "waardering" krijgt om jouw anorexia.... terwijl je zoveel beter waardering kan krijgen op dit moment om de persoon die JIJ bent.

Ik denk dat jouw droom om model te worden ook jouw genezing in de weg staat... want hierdoor zal je nog eens extra op je figuur letten dan je al doet. Voor jouw genezing moet je aankomen, maar voor jouw gevoel is het nu wel goed om met dit maatje over de catwalk te lopen...?

Alles wat je beschrijft heeft te maken met de zoektocht naar waardering van mensen om je heen. Dat kan ik heel goed begrijpen en is niets geks. Wat voor jou interessant is, is om na te gaan waarom je zo graag door veel mensen gewaardeerd wilt worden.

Je bent volgens mij een heel expresief, grappig en spontaan meisje, die zoveel meer in zich heeft dan voor een camera staan en modellen... Ik denk dat je pas kan gaan kiezen voor iets dat jij ECHT leuk vindt als je jezelf wat meer waardeert. Nu hang jouw zelfwaardering af van jouw omgeving.... en dus zal het nooit goed genoeg zijn wat je doet... zal je altijd meer willen en nodig hebben om weer gelukkig te kunnen zijn. Als mensen vandaag zeggen dat je geweldig bent, heb je over een week weer niet prestaties nodig die gezien worden en gewaardeerd worden - want op moment kan je het nog niet uit jezelf halen.

Probeer ajb dáár aan te gaan werken lieve Lotte, dan zal je uitgroeien tot een mooi, leuk meisje,...jonge vrouw die gewaardeerd wordt om wie ze is, waar mensen van gaan houden.... etc.

Je bent pas 14... probeer het leven eens te leven zonder eetstoornis, met een oké gewicht. Ik begrijp dat dit dod en dood eng voor je is en je bang bent dat je een grijze muis wordt.... maar I promiss you: you will be more unique than you are now!!!!!

....en stel dan dat je op je 18de denkt "nee, het leven was toch bijzonderder en beter mét eetstoornis, dan kan je altijd weer terug;)" (maar daar zal je dan echt niet voor kiezen!)

Neem de stap naar het échte leven lieve Lotte.... dit leventje voelt welicht veilig, je bent niet heel verantwoordelijk, je bent anders dan het gemiddelde meisje die nergens last van heeft, mensen doen misschien liever tegen je....

... maar over 5 jaar is dat niet meer zo... dan word je gezien als "oh dat eng magere meisje met die eetstoornis, ja zielig he, zonde, want ze zou zoveel kunnen bereiken in haar leven" - dan ga je mensen verliezen omdat ze geen geduld meer hebben.

Ga voor het leven, voor je toekomst, voor wie je bent! Jij BENT al bijzonder en kan enkel zonder die eetstoornis (want die maakt je juist als één van die meisjes met anorexia) meer bijzonder worden.....

Ga kijken naar waarom je zo weinig zelfwaardering hebt, zo onzeker bent... praat... huil... vecht... heb lef ....en

LEEF!

Liefs en dikke knuffel,
Scarlet
sandra1106 - Zaterdag 22 mei 2010 23:57
Amen.
S. - Zondag 23 mei 2010 00:13
Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Scarlet!
Kan zelfs een beetje boos worden op de reacties over dat dit "pro-ana" is, en "triggerend". Come on people, grow up! Waarom zou Lotte moeten liegen over het feit dat ze haar 'terugval' gepland had? Dit gebeurd veel vaker en is alleen maar een teken dat ze op het moment van ontslag uit de kliniek eigenlijk nog helemaal niet van haar eetstoornis afwilde, dat ze de controle niet los heeft kunnen laten, dat haar eetstoornis blijkbaar nog een functie had.. Hoezo is dit Pro-ana???
En over dat bijzonder willen zijn.. Willen we dat allemaal niet??? Dat Lotte dit op een destructieve manier naar haarzelf uit is alleen maar heel zonde voor haar, maar is dat dan gelijk "niet goed" of zelfs "slecht?" Het is gewoon heel jammer dat ze zichzelf blijkbaar niet bijzonder genoeg vind, niet de moeite waard.. Mensen kijk verder dan je neus lang is en oordeel niet te snel!

Groetjes
Eva - Zondag 23 mei 2010 17:44
Ik wil reageren op Carline. Je zei dat je je energie moest stoppen in andere dingen zoals goed zijn in sport en goed zijn in school maar als je daar nou niet in goed bent. Dan voel je je weer niet bijzonder. Geloof me vaak zijn het de lenige dunne meisjes die goed in sport zijn op school en reken maar dat je daar onzeker van wordt. Dus lijkt me niet dat iemand zich daar veel beter van gaat voelen.
Liane - Zondag 23 mei 2010 20:12
Scarlet: je hebt gelijk.
Carline en M: dit slaat helemaal nergens op. Echt niet. Lotte is eerlijk. Ze had ook kunnen zeggen: 'Ik vind mezelf niet dik en ben al bijna helemaal ervan af en vind dunne mensen verschrikkelijk en wil zelf ook niet dun zijn.' Maar dan zou ze uit haar nek lullen en daar is niemand bij gebaat. Ze is eerlijk en ze zegt hoe zij het ervaart. Ze zegt er nog bij dat ze dit niet voor anderen wenst.

Kunnen jullie niet tussen haar regels door lezen? Dat dit gewoon zegt dat ze er nog lang niet is? Kom op, dit is helemaal niet triggerend. Ik heb al 6 jaar anorexia en heb nu echt niet iets van: ik moet wat aan mijn gewicht doen. Dit soort berichten van eerlijke meisjes zoals Lotte motiveren mij juist het zo goed te blijven doen zoals ik het nu doe. Dus hou op met zeuren.

Lotte: je bent top! :)
Kariin - Zondag 23 mei 2010 21:24
Waarom telkens ingaan op elkaar,
Amen scarlet, boehoe Carline???
Reageer gewoon op het verhaal van Lotte,
wat jij er van vind.;) Daar ga ik nu mee beginnen::

Hey lotte,

Knap dat je mee doet aan dit programma!
Blijf vechten, je bent het waard,
danielle - Maandag 24 mei 2010 00:21
ik vind die reacties echt zo te ver gaan. gelukkig denkt niet iedereen er zo over. lotte, ik vind echt dat je dit heel mooi verwoord hebt. en heel eerlijk. ik heb echt respect voor je, en ik hoop echt dat je van deze rotziekte af komt. ik weet hoe het voelt om van jezelf -eigenlijk de anorexia- geen hulp te mogen vragen wanneer het slechter gaat. Ik maakte ook plannen voor als ik even een weekje niet naar de hulpverlening moest.maar het is allemaal puur de anorexia. blijf doorvechten en ik ga zeker het programma kijken!

xxx
ikdusja - Woensdag 9 juni 2010 22:55
Ik vind dat jullie allemaal maar eens beter op jullie berichtjes moeten passen.

Je gaat geen psycholoogje spelen voor iemand die je niet kent. Lotte heeft precies de kenmerken van anorexia, en onthoud, niet elke anorect is hetzelfde. Anorexia hebben betekent niet aandacht vragen. En lekker pro-ana is dit hoor, ze deelt toch alleen haar gedachtes? Wat denk je dat je in een therapiegroep hoort van anderen?

Lotte trek je niks aan van iedereen die ronduit ACHTERLIJK reageert.

Stay strong en zorg voor jezelf. Blijf vechten en probeer beter te worden ;)
Daffy - Woensdag 30 juni 2010 12:28
Natuurlijk mag iedereen z'n eigen mening vormen, maar als dat ene stukje, dat puur oprecht is, al gezien wordt als trigger dan vraag ik me af wat je kan hebben.
Of je het nou leuk vind of niet, anorexia is voor een deel de hele wereld liegen en bedriegen. Dat hóórt bij anorexia. En de ene zal het meer hebben dan de ander, maar iedereen die hier anorexia heeft of heeft gehad moet eerlijk zijn. Wilde jij ook niet weer zo dun zijn als vroeger na een opname, veel aankomen etc? Want eerlijk is eerlijk, na een paar maanden kliniek kan anorexia simpel weg niet genezen zijn. Dat ligt veel te diep. En natuurlijk is het heftig, want we zien allemaal liever dat iedereen direct geneest alsof er niks aan de hand is, maar dat gaat niet. Vooral als je terugkomt uit een kliniek voelt het alsof je er weer helemaal alleen voor staat, en is het luisteren naar dat stemmetje in je hoofd wel erg verleidelijk. Een heel groot deel van de anorexiapatiënten valt terug. Ik vind dat Lotte hier gewoon heel eerlijk is geweest door dat te zeggen, want zulke gedachtes spreken 'wij' liever niet uit. Laat de wereld maar denken dat het goed komt, maar ondertussen... En als je dat een cliché beeld vind, dan is dat cliché beeld misschien wel waar. Hoe pijnlijk het ook is.

Mijn complimenten voor jou, Lotte.

Sunflowereyes. - Maandag 26 juli 2010 15:02
Lieve Lotte,

Ik heb twee afleveringen gezien van XXS en ik ben erg onder de indruk. De harde reacties? Mensen oordelen te snel. Mensen die vinden dat jouw verhaal een cliché beeld geeft van de ziekte, moeten begrijpen dat er niet één oorzaak aan te wijzen is voor anorexia. Bij de een ontstaat het door de ongeneeslijke ziekte van haar moeder, bij de ander omdat het een gevoel van controle geeft in de impulsieve wereld van ADHD, bij mij begon het simpelweg door van de middelbare school naar de universiteit te gaan (waar ik niemand kende).
Bij jou was de aanleiding pesten. En misschien waren er meer aanleidingen? Wie zal het zeggen. In ieder geval is dit niet de plaats om met te harde opbouwende kritiek te komen, omdat we niet je héle verhaal kennen. Dit is niet de plaats om de psychiater uit te gaan hangen. We kennen niet je hele verhaal en dat wat er gezegd wordt, hoe goed bedoeld het ook mag zijn, kan een erg negatieve uitwerking hebben.
Bovendien is anorexia erg complex. Ik lag vaak te huilen omdat ik mensen geen hand meer durfde te geven omdat mn handen koud en mn vingers blauw waren, omdat mn haar uitviel, omdat ik me alsmaar depressiever ging voelen. Maar afvallen is als een verslaving. En ik had het waarschijnlijk ook als een overwinning ervaren als ik in XXS was gekomen. Mensen met anorexia ontkennen namelijk vaak tegenover zichzelf dat hun problemen écht heel ernstig zijn. Ik heb vaak gedacht dat ik me aanstelde. Dat ik helemaal geen anorexia had. Op het moment dat je dan van al die mensen wordt uitgekozen om een jaar lang te worden gevolgd, dat betekend dat je je waarschijnlijk toch niet aanstelt. Ik snap dat gevoel. Als daar een oordeel over wordt geveld, is dat alleen maar omdat mensen het zich niet voor kunnen stellen.

Lotte, trek je alsjeblieft niet te veel aan van die kritieken. Jij hebt jouw gevoelens over anorexia geuit en daar is moed voor nodig. Ik hoop dat je die moed kan omzetten in daadkracht. Het is mij ook gelukt. Het zal jou ook lukken. Ik geloof daarin.

liefs,
I.
Naantje - Donderdag 29 juli 2010 23:22
Pff.. wat zijn sommige reacties hier kei-hard.. Misschien dat jouw stukjes triggerend zijn Lotte, maar ik vind ze vooral heel herkenbaar en eerlijk. Dat wat jij beschrijft, hoe je je voelt enzo, daarin vond ik de meeste herkenning. Meer dan in wat de anderen vertelden eigenlijk.

Toch is er ook een andere kant. Een gezonde, realistische. Die heb jij ook, en ik hoop dat jouw eigen gezonde stem weer steeds sterker zal gaan worden.. Ik hoop dat je gelukkig wordt! Wees niet boos op jezelf.

Keep on fighting! B strong!

Liefs, Naantje.
Naantje - Donderdag 29 juli 2010 23:32
Ps. ik bedoelde vooral de uitzending waarin ik veel herkenning voelde, in dit interview minder. Ik denk dat de oorzaak bij jou anders ligt, maar feit is wel dat ik veel herkenning vind in hoe je je voelt na het eten enzo. Dat wordt door jou erg eerlijk en duidelijk beschreven, de anderen doen dat minder vind ik.

Majah, dat ff als aanvulling.

Nogmaals, heel veel sterkte! Keep up the good work!
Karin - Maandag 16 augustus 2010 14:07
Lieve Lotte,
Mijn COMPLIMENTEN voor je eerlijkheid!

Door de confronterende gedachten uit te spreken over je doelen en je emoties (met name: het zien van de media aandacht als een competitie, waardoor jij jezelf weer als "anders" mag zien)... trek je de "poppenkast" waar je jezelf in beweegt, voor ons helemaal binnenstebuiten.

Je maakt die gekke gedachten bespreekbaar. De gedachten zijn er! Die hoef je wat mij betreft niet alleen voor jezelf te houden, het overkomt je!

Zoals je ze uitspreekt, kun je misschien iets aan je reactie erop veranderen! en uiteindelijk je gedachten vrij maken van piekeren... je kunt zo veel meer zijn dan een meisje dat over zichzelf nadenkt!

Nu help je mij bijvoorbeeld, met de confrontatie met mijzelf, doordat jij zo eerlijk hebt durven zijn! Want stiekem denk ik misschien een zelfde soort dingen, maar schaam ik me ervoor, en dus zoek ik soms een valse reden om uit te leggen waarom ik doe wat ik doe... ZINLOOS

Ik hoop dat je snel ergens houvast aan kunt vinden om uiteindelijk je dromen waar te maken, misschien is je toekomst in het echt wel veel mooier dan je nu denkt, en blijkt de kern van je droom (jouw totale schoonheid met anderen delen? je "zijn", je "kennis", je ontwapenende "eerlijkheid") veel leuker!

Liefs,

En succes!
magikook? - Maandag 16 augustus 2010 20:33
Ik vind reacties over pro-ana veel te ver gaan.
Natuurlijk vind ik het, als ik naar xxs kijk, het moeilijk te zien hoe iemand afdaalt. Maar het is niet zo dat Lotte niet vecht, of gevochten heeft. Het is gewoon lastig en daarmee laat ze, ook in xxs, heel erg goed zien hoe hardnekkig de ziekte is. Niks clichébeeld. Al die mensen zijn verschillend, maar ze hebben allemaal een eetstoornis.

En dat mensen daar dan last van hebben; bv bij het lezen van het interview snap ik wel gedeeltelijk, maar je kunt ook kiezen om op kruisje te klikken. Uiteindelijk ben je degene die jezelf triggert door die dingen niet tijdig weg te klikken e.d.

En Lotte is in ieder geval wel eerlijk over wat ze mooi vind en wat ze voelt. Ze kan wel zeggen dat alles helemaal goed is enz, enz... Maar dan zou ze niet eerlijk zijn. Nu kun je wel zien hoe lastig een bepaalde gedachte blijkbaar weg te krijgen is.

En het is misschien jammer dat iemand met een eetstoornis bijzonder wil zijn of op wil vallen, maar toch... Ik denk dat er velen meer zijn.

Lotte; ik hoop dat je vecht en blijft vechten voor een betere toekomst. Uiteindelijk is uiterlijk en dun zijn echt niet alles. En al helemaal niet kost wat het kost. Keep on fighting [en dan de goede kant op!]
curedeva - Woensdag 18 augustus 2010 21:35
Hm wat ik wel merk bij deze discussietjes is dat iedereen een uitgesproken mening heeft, OF het ene uiterste OF het andere, afhankelijk van wie er wat geschreven heeft. Eerst schreef Carline heel duidelijk en overtuigend haar punt enzo, (dan zijn er natuurlijk wat tegenberichten maar veel berichten vóór Carline); als Scarlet dan haar punt schrijft (ook overtuigend) is iedereen voor Scarlet, terwijl dat toch wel tegenstrijdige meningen waren. Ik vind dus (naja, niet dat dat wat met Lotte te maken heeft dus misschien zet ik het niet helemaal op de goede plek) dat er misschien wat te veel enigszins ondoordachte meningen worden gegeven... en niet alleen hier, maar op wel meer topics. Degene die uiteindelijk het hardste schreeuwt, heeft gelijk en iedereen is het dáár mee eens, terwijl het niet altijd het meest redelijk is. (Niet bedoeld om Carline of Scarlet of iemand anders hier te beledigen maar gewoon iets wat me opvalt.)
Ruby - Donderdag 19 augustus 2010 14:48
Lieve Lotte!
Je bent open en eerlijk over jouw anorexia. Jammer dat mensen dat als een nadeel zien! Ik snap jouw reacties en als ik jou was, zou ik ook tranen in mijn ogen krijgen: dat mensen die ik niet ken en mij nauwelijks kennen al zo over me denken.

En meis, dat je bijzonder wilt zijn: niet erg toch?
Ik wil ook bijzonder zijn. Dat wil niet zeggen dat ik anders wil zijn, of echt wil opvallen, maar ik wil wel iets hebben. De ene slooft uit met zijn cijfers, de andere wil doorbreken met dansen, de andere wil anders zijn door een kinderarts te worden. Het is alleen jammer dat je ook bijzonder kunt zijn door anorexia te hebben. Of dat je bijzonder wilt zijn doordat je anorexia hebt.

Ik vind het juist goed dat Proud2Bme een keer zo'n intervieuw doet. En natuurlijk zijn er mensen die zich getriggerd voelen door zo'n intervieuw, maar er zijn er altijd wel een paar.

En door aan dit programma heb je jezelf overwonnen, overtroffen. Zie elk stapje als een nieuwe stap naar de toekomst, met of zonder anorexia (wacht, dat klonk een beetje raar).

Ik ben 15, een wildvreemde voor jouw, ik doe ook gymnasium, wilde ooit ook model worden todat ik erachterkwam dat ik te klein was. Ik weet het, je hebt het al heel vaak gehoord, ook van mensen die het niet zouden menen maar:
Meid, je bent het waard! Zet door, geef nooit op! Je bent mooi zoals je bent, met anorexia en ook zonder anorexia.

Ik hoop dat je reageert (:3), want ik heb nog een vraagje: welke oogschaduw/mascara/eyeliner gebruik jij? Jouw ogen zijn zóo mooi en en echt supermooi opgemaakt, dat wil ik ook!

Ik hoop dat je antwoord!

Groetjes & Liefs, Ruby


Es. - Zaterdag 21 augustus 2010 00:04
Hee Lotte!
Jouw verhaal raakt me echt. Ik herken mezelf er een beetje in... (alleen heb ik t wat minder erg (A))
Je bent echt een superleuke meid !

Blijf vechten, je kan het!

Xxx Esmee
Danique - Dinsdag 24 augustus 2010 19:52
Allereerst: wat een felle reacties zeg! Vooral aan het begin. Lotte is al zo kwetsbaar, en dan weer dit. En waarom trekt ze aandacht als ze zegt dat ze tranen in haar ogen heeft? Mag je dat dan niet zeggen? Ik snap haar heel goed, ik zou het ook hebben.

En Lotte: ik volg XXS vanaf het begin, en ik hoop echt dat je er weer helemaal bovenop komt. Ik vind je echt een mooi meisje, en ik hoop ook dat je ooit weer echt gaat stralen (Dan word je nóg mooier :)) Je zit totaal niet lekker in je vel, en dat is zo jammer, je bent pas 14. Je zou plezier moeten maken, je nergens druk om maken, en al helemaal niet over het aantal calorieën die je op hebt.
Ik wens je heel veel succes met je herstel, je verdient het! Ooit ga je weer proud zijn, ik weet het zeker. Ookal denk je hier zelf anders over, je kan het, echt!

Ell. - Dinsdag 24 augustus 2010 23:04
Heeel veel succes lieve Lotte!! Ik hoop zó erg dat je er boven op komt, je verdient het zó erg.
Trek je niks aan van vervelende reacties, jij bent hoe je bent en je komt er echt boven op! Je bent sterk.
Ik hoop dat we na het programma ook en keer horen hoe het nu met je gaat enzo..
sterkte met alles! Liefs, xx
esther - Donderdag 26 augustus 2010 23:11
Lieve lottte
laat sommige mensen maar kletsen het is makkelijk om iemand aantevallen te oordelen ik vindt jou een bijzondere meidt het heeft mij diepgeraakt om zo jong iemandt als jou zo te zien lijden een ding lotte jij bent het echt waardt ik gun je al het geluk van de wereldt meidt en een ding ik vindt je echt bijzonder jij hebt mij enorm geraakt om je verhaal esther
jaa..? - Vrijdag 27 augustus 2010 22:28
Lotte wist heus wel dat ze in het ziekenhuis zou belanden als ze door ging, en dat is nu gebeurd.

Dan kan ze wel zeggen dat ze niet graag in het ziekenhuis ligt, maar volgens mij vind ze het fijn. Alle negatieve aandacht en mensen die zich met haar bemoeien. Wat een heerlijk leven.
En ze wilt gewoon opgenomen worden in een kliniek, want in de eerste aflevering heeft ze verteld dat ze de veilige omgeving van de kliniek wel mist.

*
Rue - Zaterdag 28 augustus 2010 23:49
Ten eerste ben ik het eens met Scarlet..
Anorexia krijg je niet om aandacht, en om Lotte er nou van te beschuldigen dat ze dat doet, is heel vervelend.
De reacties zijn veel te aanvallend en te fel.

@jaa..?

Hoe KUN je nou zeggen dat ze het léuk vindt in het ziekenhuis? Als ze zelf zegt dat ze het niet leuk vindt, en dat kan ik me heel goed voorstellen..
Daar kun jij niet over oordelen he. En dat je zegt dat Lotte 'gewoon in een kliniek wil worden opgenomen'.. je wordt niet 'gewoon opgenomen' en dat is totaal niet leuk (behalve als je door je opname geneest)

Lieve Lotte, ik hoop echt met heel mijn hart dat je een beetje de goede kant op gaat en laat al die mensen maar kletsen, ze kunnen niet zomaar over je oordelen!

xx
R.. - Maandag 30 augustus 2010 22:25
Lieve Lotte,
Ik hoop dat je ooit van je eetstoornis afkomt..
Je komt over als een sterke meid en volgens mij heb je nog heel veel dromen en plannen voor de toekomst.
Het is hard werken maar het is het waard. (Ik ben er ook bijna)
blijf vechten meisje! (weet dat je dat doet)
liefs xx
jaa..? - Zondag 5 september 2010 15:44
@Rue:

Ik kan dat best zeggen, hoor. Ze zegt wel dat ze het niet leuk vind, maar ze zal het stiekem wel fijn vinden. Mensen met Anorexia zijn ook de beste in liegen, dus waarom zou je dat geloven? Dat mensen er voor haar zijn, vind ze echt wel fijn. Want kom op, als je dit stukje tekst, hierboven, van Lotte, echt goed gelezen hebt, is het toch wel heel duidelijk dat Lotte gewoon aandacht wil. Aandacht met haar anorexia, en dat is nog negatief ook. Want mensen met deze eetstoornis, die echt in de puree zitten (Dus niet om bijzonder te willen zijn), worden niet meer serieus genomen, en dat is heel naar.

En ik weet zelf dondersgoed wat ik zeg hoor, veel mensen met anorexia willen NIET genezen, kijk naar Fleur, zij probeert het teminste nog, maar het lukt haar niet, want het is een controle.
Beland Fleur telkens in het ziekenhuis dan? Nee.
Zo zie je dat de 1 er wel aandacht mee wil trekken en de ander niet.
anoniemm - Zondag 12 september 2010 17:33
Hallo zeg, carline, en M die reactie eronder.
dat gaat echt veelste ver.
Vooral dat, je word bedankt.
Zij kiest er niet voor om dat te hebben.
Zoiets overkomt je. je twijfelt aan jezelf.
Je wil mooi zijn voor je omgeving en voor jezelf.
Je wilt iets hebben om aan vast te houden.
Veel mensen denken dat anorexia te maken heeft met aandacht trekken. ik vind, dat dat er totaal los van staat.
Je trekt geen aandacht. Je laat zien dat je hulp nodig hebt, en dat soms nog niet eens. Het is gewoon een controle iets. Ik had zelf veel problemen in mijn thuissituatie. Door alle spanning, at ik steeds minder en minder. Het voelde als een knoop in mijn maag.
Ik kon gewoon niet meer eten, en daardoor viel ik af en af.

ik belandde in een eetstoorniskliniek. de meeste mensen hebben geen idee ervan hoe moeilijk het is om in een kliniek te zitten.
ik moest aankomen etc.
ik had verder geen anorexia, maar ik had ondergewicht.ik had misschien wel een stoornis, maar ik was me er niet bewust van. Door de spanning en angst, kon ik gewoon niet eten. Toen ik ergens anders was, kon ik wel weer eten. maar niet veel. je maag is dan zo weinig gewend, en dat is heel zwaar.
Dan wil je gewoon echt niet meer, omdat je je zo opgeblazen voelt, en denkt van, ik ben zo vol, en zo misselijk.
Je voelt je dan echt ellendig.
Om me heen zag ik meisjes vechten.
Dit is echt niet zomaar een aandachts dingetje, of cliche.
Zij hadden het moeilijk met hun ziekte.
De meeste van hen wilden dit hun ouders niet aandoen, maar ze durften niet anders , voor zichzelf.
Helaas overleefde bij mij 1 meisje, annuschka in de kliniek het niet.
En dat vind ik nog steeds heel erg.
Ik vond het vreselijk om mensen zo te zien vechten met deze ziekte, en nu ik dit zag, deed dat me helemaal weer denken aan toen.

Echt lotte, laat het nooit meer zover komen dat je in een leefgroep komt met andere jongeren met de ziekte, of ergens in een ziekenhuis.
Je hebt zoveel dingen om voor te leven!
ik vind je een hardstikke mooi meisje, en je bent het waard om gewoon een leuk leven te hebben!

zet m op, je kan het wel!


liefs
anoniemm - Zondag 12 september 2010 17:50
en @ jaa.
nee, dat kan jij helemaal niet zeggen.
Wat denk jij nou dan, dat je hiermee haar beter maakt?
JIJ bent, zoals de vele mensen die dit doen, een negatieve invloed op deze mensen.
mensen met anorexia zijn onzeker.
Je moet ze juist laten zien, dat ze krachtig zijn, en dat ze dit wel kunnen.
steunen. niet afkraken zoals jij doet.

Bah, wat heb ik een hekel aan dit soort mensen.
als jij niks beters te melden hebt, wil je dan gewoon je mond dicht houden?

Ik kan hier echt kwaad om worden.
Lotte wist ook heus wel dat ze naar het ziekenhuis zou gaan als ze zo doorging.
Maar anorexia is iets, dat in je hoofd zit.
en als die overmacht zo groot word,
is het niet heel gek dat ze daarvoor kiest?
Het is iets wat continu bij je is.
het blijft een deel van je leven.

en dat van fleur.
Fleur is wel even 10 jaar ouder als lotte.
Zij had een doel, ze wilde dit voor haar moeder doen,
en fleur wilde later kinderen etc.
Lotte is 15. zij weet toch nu nog helemaal niet wat ze allemaal wil etc?

Ik denk ook echt niet dat ze in het ziekenhuis wilde belandden.
maar zoals ik al zei.
anorexia is iets dat je overkomt.
Dat doe je echt niet allemaal zelf.
Het overkomt je, omdat er iets in je leven gebeurd, wat dat gaat bepalen.
Het is niet hun schuld.
ze worden beinvloed door.

o en dan nog dat argument van je , van dat veilige gevoel in de kliniek.

dat is heel normaal na 3 maand.
Je kent de mensen, ze weten wat jou situatie is.
je kan met ze erover praten, of met groepsgenoten die er zijn.
Zij letten ook op jou, je hoeft het niet allemaal zelf te doen.
Dat is dat veilige gevoel.

en negatieve aandacht is nooit fijn.
jou hele verhaal staat gewoon op losse schroeven.
ik vind t echt nergens op slaan wat je allemaal uitkraamt hier.
het is een felle reactie, maar wel straight to the point.

anoniemm - Zondag 12 september 2010 17:53
en daar wil ik nog even aan toevoegen.
lotte zit juist in een fase van puberteit etc, gaat zich druk maken om uiterlijk, of mensen haar mooi vinden etc.
dat maakt het alleen maar moeilijker.
aandacht, is. als jij zielig gevonden wilt worden.
ik heb gezien op tv, hoe rot zij zich voelde.
nou, dat was echt geen aandachttrekkerij, maar meer een kreet van. ik kan het gewoon niet meer, ik ben hulp nodig, maar ik wil dat niet.
het is gewoon allemaal heel erg dubbel.
Maartje - Woensdag 22 september 2010 17:58
Heftige kost hier, kan het me voorstellen als je de reacties niet (meer) leest, Lotte.

Ik wilde alleen maar zeggen dat, als het je lukt om uit zo'n diepe es te kruipen en je op kunt krabbelen om tot een mooie, energieke en sprankelende jonge vrouw op te groeien...dat je écht bijzonder zal maken. Ga daarvoor, meid! Ik wens je alle goeds toe.
Inez - Vrijdag 31 december 2010 17:44
Ik vind die reacties echt te hard hoor!
Ik zelf ben 13, zij is 14.
Tuurlijk kan het je triggeren, mij ook wel een beetje.
Maar ik weet zeker dat ze het niet zo bedoeld.
Ze wil haar verhaal gewoon kwijt, verder vast niet met de rede om slechte invloed te hebben.
Haar gedachtegang is gewoon zo, en die van mij ook.
Al heb ik het wel aangegeven in de kliniek war ik zit.

Lotte, heel veel sterkte en succes! je kan het meid. Ik weet hoe moeilijk het is, maar je bent echt een heel mooi meisje, maar dan zonder de eetstoornis!
Dana - Zaterdag 1 januari 2011 02:50
Lotte,ik snap je volledig.
En Scarlet goed dat je het opneemt.

Inderdaad, mensen mogen hun mening zeggen maar hoeven niet zo door te hakken om Lotte op een persoonlijke manier opzettelijk te raken op de foute manier. Conclusies trekken waarvan je eigenlijk alle details niet eens weet.

En Lotte je bent al uniek genoeg, het is jezelf die t ´m maakt. Niet iets anders. Wat niet is kan nog komen. Je bent zo goed als je bent. Waarschijnlijk zul je het even geloven als je dit leest. Maar als je het tegen jezelf zegt absoluut niet.
Inderdaad ja, dat hebben der veel ja.

Kom op Lotte enjoy life! En je kunt zoveel met je karaktar bereiken en je bent mooi genoeg!

En ik heb geen ervraing mar ik hoop haar te helpen..

xKUS een ander 14 jarig meisje.
Lisa van Stiphout - Dinsdag 10 mei 2011 15:52
OMG,
iedereen moet ff ophouden met die felle reacties tegenover haar!
zij zal er echt niet van staan te springen dat ze anorexia heeft, dus wat minder heftige reacties zou denk ik wel fijn zijn voor haar denk je ook niet?
en ik vind het sowieso heel goed dat ze haar verhaal gewoon openbaar durft te maken.
dus je kan nu wel gemeen tegen haar gaan doen, en van die lullige reacties schrijven, maar daar gaat zij zich echt niet beter van voelen hoor.

Kaneeltje - Vrijdag 24 juni 2011 08:50
Ik heb respect voor dit meisje en voor het feit dat zij zeer eerlijk en oprecht over haar gedachtes praat hier.
Ze is niet bang om ook de 'lelijke', minder zonnige, positive kant van haar gedachten te vertellen.
Want ik vind dus wel een beetje dat dat op deze site heerst. Dat overal maar een positieve kant aan moet zitten, terwijl het soms gewoonweg alleen maar K*T is om een eetstoornis te hebben.
anoniem!!!!! - Donderdag 24 november 2011 17:33
hey lotte :) wat goed dat je je verhaal wou vertellen ik wil even iest zeggen omdat iedereen heeeeeel negatief reageer... ik weeet niet of de mensen op deze site weten wat anorexia is hoor maar anorexia is een ZIEKTE waar je niks aan kan doen ..ikbedoel je krijgt het gewoon.. en natuurlijk kan je er uiteindelijk vanaf komen maar dat is een heeel lang proces en het kost veel moeite en energie wat ik wil zeggen is dat het egt ONZIN is! die felle reacties... ik bedoel dat ze 14 is heeft er nix mee te maken .. dit meisje heeft wel een ziekte!
en nee ze vraagt geen aandacht!!! ze deed waarschijnlijk aan dit progamma mee omdat ze aan mensen wou laten zien hoe het is om zo'n verschrikkelijkke ziekte te hebben !!! xxs is een goed progamma .. niet voor pro-anna's ofzo
gewoon om je verhaal te vertellen meer niet! en als jullie dat vertaan ondder ''aandacht'' vidn ik dat egt niet kunne!

lotte" ik wil je nog even heeel veel sterkte wensen en ik hoop egt dat je er uiteindelijk van af komt en dat het n iet meer je leven beheest.. JE MOET JE NIX AANTREKKEN VAN DIE STOMME NEGATIEVE REACTIES WANT HET IS ONZIN WAT ZE ZEGGEN JE MOET NU OOK NIET GAAN DENKEN DAT HET ALLMAAL JOUW SCHULD IS WANT DAT IS NIET ZO.

NOGMAALS VEEL STERKTE
xx
Chelsea - Donderdag 31 mei 2012 23:19
Aandachtsprobleem is denk ik het grootste probleem van dit meisje, ik dacht het en iedereen om me heen die het had gezien zei het. En anorexia gebruiken voor aandacht is iets wat ik erg vind. Het verschil met de andere meiden kwam duidelijk naar voren!!!

Goed dat ze mee heeft gedaan, maar ik hoop dat ze leert dat ze op andere manieren veel mooier kan zijn en dat je bijzonder bent door jezelf te zijn, want jij bent uniek.

Anorexia is geen lifestyle....
Chelsea - Donderdag 31 mei 2012 23:48
Sorry ik lees het terug en het komt harder over dan ik bedoel. Lotte, k vind je een mooie meid, die nog een heel leven voor zich heeft. Probeer alsjeblieft niet zo speciaal te zijn, dat hoef je niet te proberen want dat ben je al van jezelf!

Toen ik je op tv zag was ik bang dat je anorexia je mantel is om aandacht te krijgen, maar die kun je ook op vele andere manieren krijgen. Het is puur zonde, de wereld staat nog voor je open meisje,

Sorry voor mijn eerste reactie, ik verwoordde mezelf verkeerd

Alsjeblieft, wees jezelf, dan ben je speciaal en bijzonder genoeg.

Liefs,
Chels
usela - Dinsdag 12 juni 2012 17:00
ik van anorexia een erge ziekte

veel succes
Erica - Woensdag 18 juli 2012 20:28
Lotte,
Ik heb superveel respect voor jou!
Trek je inderdaad maar niks aan van de 'negatieve' reacties. Je moet je gevoel kunnen uiten en je durfde dit als geen ander! Echt knap van je!
Je moet gaan voor je eigen geluk en wat je dwars zit om dat geluk te kunnen bereiken moet je kunnen uiten!
Ik ben wel super benieuwd hoe het nu met je gaat!

With love,
Erica
trix-xx - Vrijdag 6 december 2013 16:05
lieve lotte,
ik heb veel respect voor je, alleen anorexia is niet iets wat je bijzonder maakt het is een echte ziekte. bedenk dat je zelf als de gene die je bent al bijzonder genoeg bent elk mens heeft iets iets wat hem of haar uniek maakt ook jij.
voor de rest wens ik je heel veel sterkte en liefs toe
xxx