De schijf van vijf

1. Groente en fruit
2. Brood, granen, aardappelen
3. Zuivel, vlees (waren vis, 
    ei en vleesvervangers)

4. Vetten en olie
5. Dranken
 

schijf van vijf

De vijf regels

1. Eet gevarieerd, iedere dag iets anders wat betreft avondeten en uit elke schijf van de vijf schijven iets. Dit is niet alleen gezond maar ook gewoon lekker!

2. Eet niet TE. Eigenlijk is dit een hele simpele regel. Eet niet TE weinig en eet niet TE veel. Wat is TE weinig en wat is TE veel? Op zich geeft je lichaam zelf wel aan wanneer je genoeg hebt gegeten of wanneer je nog trek hebt. Ook weet je grotendeels zelf wel wat te veel en te weinig is. Iedere avond een zak chips eten is natuurlijk te veel. Op een dag maar 1 boterham eten is natuurlijk te weinig. Ieder mens moet op een dag gemiddeld 2100 calorieën binnen krijgen en voor jongeren is dit vaak nog wat meer (en voor mannen nog meer). In een droge boterham zitten zo'n 70 calorieën, dus als je een hele dag alleen droog brood zou eten, moet je al gauw 30 boterhammen eten! Ook hier geldt trouwens: eet nooit TE veel uit 1 schijf.

3. Eet wel producten met vet, maar niet te veel verzadigd vet. Is dit onduidelijk? We leggen het uit. Er zijn twee soorten vet: verzadigd en onverzadigd vet. Verzadigd vet is niet gezond. Onverzadigd vet is wel gezond en heeft je lichaam ook nodig om goed te kunnen functioneren. Verzadigd vet kun je herkennen aan het feit dat het, wanneer het afkoelt, hard wordt. Denk bijvoorbeeld aan jus in een pan. Verzadigd vet zit bijvoorbeeld ook in croissants, koekjes en roomboter. Onverzadigd vet zit bijvoorbeeld in ontbijtkoek, margarine, halvarine en yoghurt.

4. Eet lekker veel groentes, fruit en brood. In deze producten zitten namelijk veel mineralen, vitamines en vezels. Die vezels zorgen ervoor dat je darmen voldoende actief blijven. En niet te vergeten: van brood, groente en fruit wordt je zeker niet dik!

5. Zorg voor schoon en vers eten. Dit betekent dat je groente en fruit wast voordat je het eet...of natuurlijk voor het eten of bereiden van eten je handen wast. Let daarnaast ook altijd goed op de houdbaarheidsdatum. Het eten van rotte producten kan je nog duur komen te staan! 

Maar hoeveel moet je er dan van eten? Dat lees je hier.