Ploggen: Vakantie van Phoi Cai II

In deze Plog laat ik jullie zien hoe mijn vakantie was. Vorig jaar maakte ik mijn droomvakantie naar Vietnam en dit jaar kwam ook mijn wens om naar Amerika te gaan uit. Mijn schoonouders wonen een tijdje in Amerika en mijn man en ik wilden graag zien hoe ze daar wonen. We maakten ook meteen van de gelegenheid gebruik om samen een 'klein' rondreisje te maken naar onder andere New York City, Niagara Falls en Washington.

collage

In 2,5 week hebben we bijna 5000 kilometer rondgereden. We kwamen aan in Washington en begonnen onze reis in Virginia, aangezien mijn schoonouders daar al een tijdje wonen. Het was erg fijn om eens te zien hoe ze daar wonen. We verbleven een paar dagen bij hun thuis en gingen dingen in de omgeving doen. Zo bezochten we de Botanical Garden Asian Lights. Dit is een tentoonstelling van verlichte beelden. Vorig jaar was een soortgelijke tentoonstelling ook te zien in Beekse Bergen. Erg leuk om eens te doen wanneer het goed donker is.

In Virginia ligt ook de Historic Triangle. Deze bestaat uit de steden Jamestown, Williamsburg en Yorktown. Hier begon de eerste nederzetting in Amerika. In Jamestown bezochten we een museum. Hier las je onder andere het verhaal van John Smith uit de disneyfilm 'Pocahontas', alleen ging dat natuurlijk heel anders in werkelijkheid. In Williamsburg kon je lopen door een straat met gerestaureerde huisjes van vroeger. Ook liepen hier mensen rond in het kledij van vroeger en kon je een kijkje nemen in diverse huisjes. Zo kwam je toch in een sfeer van hoe het vroeger was.

Via een vriend hebben mijn schoonouders een privévlucht geregeld zodat we een vlucht konden maken over het gebied en de kustlijn van Virginia. Dat was wel erg spannend! Er stond best wel wat wind, maar het was helder waardoor we prachtig uitzicht hadden. Jammer genoeg werd ik toch ziek van alle hobbels, maar dat verpestte het uitzicht zeker niet!

Nadat we een beetje waren bijgekomen vertrokken we richting Lancaster. Hier zouden we overnachten als tussenstop. In de omgeving van Lancaster wonen ook mensen uit de Amish. Soms zag je dan ook een rijtuig langs de weg rijden en als je wat rond reed zag je ook boerderijen.

De volgende dag reden we door naar Boston. Hier zouden we twee dagen blijven. De eerste dag maakten we een uitje naar Cape Cod. Dit is een schiereiland met kleine vissersdorpen. Het regende jammer genoeg erg veel en daardoor was het best fris. We hebben wel wat mooie uitkijkpunten opgezocht en diertjes gespot!

In Boston zelf hebben we de 'Freedom-Trail' gelopen. Deze was te volgen door een rode lijn op straat en hiermee liep je langs allerlei bezienswaardigheden, zoals de Quincy Market, Paul Revere House en the Boston Navy Yard. Ondertussen hebben we ook genoten van de welbekende 'Lobster roll' van Boston. Het was echt heerlijk!

Bij het Bunker Hill Monument konden we gratis naar boven. Daar hadden we een prachtig uitzicht over Boston. Mijn schoonouders hadden dit al eens eerder gedaan dus zij bleven beneden. Na 294 treden snapte ik ook best goed dat ze het dit keer oversloegen... Het was toch best pittig maar het uitzicht was het zeker waard!

Na Boston vertrokken we naar Canada waar we twee keer stopten, namelijk in Montréal en Niagara falls. Ondertussen maakten we op mijn verzoek ook nog een pitstop bij de 'Ben & Jerry's Factory' in Burlington! Ik wilde graag zien waar het heerlijke ijs vandaan komt! Tijdens een korte tour mochten we kijken in hun werkruimte. Helaas mochten we hier geen foto's van maken, maar het belangrijkste is natuurlijk het proeven! Vandaag stond de smaak 'Americone Dream' op het menu. Heerlijk om daar smaken te proeven die we hier niet hebben! Omdat het kon hadden we daarna nog een bekertje ijs gekocht en koos ik voor de smaken 'Tonight Dough' en '7 Layer Coconut'. Jummie!

Daarna reden we door naar Montréal en op sommige plekken lagen nog wat bergjes sneeuw/ijs! Gelukkig was het verder niet al te koud en hebben we er fijn rondgelopen naar onder andere de Notre-dame van Montréal. Voor een mooi uitzicht op Montréal gingen we naar Mont Royal. Dit was een park op een heuvel en had je prachtig uitzicht.

Toen was het tijd voor de Niagara watervallen. Ik keek hier enorm naar uit en het was precies zoals ik het had verwacht en zelfs meer! Wat bizar mooi en intens om daar te staan. Voor een moment voelde ik me zo klein tegenover de sterke watervallen en dit voelde allemaal erg overweldigend. Vooral toen mijn man en ik ook een bootvaart maakten om dichtbij de watervallen te komen. We werden overdonderd met windvlagen, koude waterspetters en het geluid van liters water wat naar beneden stroomt. Erg bijzonder en mooi!

Na enkele dagen Canada gingen we weer terug naar de Verenigde Staten en was het inmiddels tijd voor de op één na laatste stad New York. Hier verbleven we twee dagen en op beide dagen hebben we heel veel gelopen en gezien, zoals de Brooklyn Bridge, Statue of Liberty, Central Park, Natural History Musem en Ground Zero. Het was heel bijzonder en heftig om daar te staan en alle namen te zien van de slachtoffers van 9/11.

In New York gingen we een hapje eten bij een restaurant genaamd 'Momofuku Ssäm Bar'. Dit is een moderne Aziatische restaurant van chefkok David Chang, één van mijn favoriete chefkoks. Het was heel erg lekker en doordat het een open keuken had, konden we zien hoe het eten bereid werd. Erg gaaf om te zien!

Toen was het tijd voor de laatste stop van onze reis, namelijk Washington. Het is heel anders vergeleken met New York. In New York werd alles in de hoogte gebouwd en in Washington was alles vooral groots. Hier hebben we de dierentuin bezocht en verder vooral langs musea en monumenten gelopen, waaronder ook de 'Vietnam Veterans Memorial'. Vorig jaar was ik nog in Vietnam bij de Cu Chi Tunnels en dit jaar stond ik hier. Dat voelde toch best gek.

Hiermee was er een eind aan onze mooie reis gekomen! Ik heb echt intens genoten van alle mooie dingen die ik heb gezien en gedaan. Van natuur tot prachtige gebouwen of monumenten, alles is op een eigen manier overweldigend geweest en ik prijs mezelf gigantisch gelukkig dat ik dit heb mogen doen. Doordat ik zoveel mogelijk wil laten zien is het een wat langere plog geworden, maar ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en ik wens jullie een zonnige week toe!