Passief door mijn depressie

Gepost op Zondag 4 maart 2018 10:00 door Lotte V in Proud2Live.

Als je kampt met een depressie, loop je vaak vast in je dagelijks leven. Normale taken, waar je eerst geen moeite mee had, voelen nu alsof je bergen moet verzetten. Misschien heb je moeite met opstaan, moeite om afspraken na te komen of zijn simpele huishoudelijke taken al te veel voor je op dit moment. Een depressie maakt je vaak passief en kan ervoor zorgen dat je jezelf nergens toe kunt zetten. Meestal is het verstandig om een stapje terug te doen als je te maken hebt met een depressie, maar onder sommige taken of verplichtingen kom je helaas niet uit. Bovendien kan actief blijven een positief effect hebben op je depressie. In deze blog deel ik een aantal tips die je kunnen helpen om toch het nodige voor elkaar te krijgen tijdens je depressie...

♦ Maximaal een half uur snoozen
Uit ervaring weet ik dat uit bed komen met een depressie een hele uitdaging op zich kan zijn. Je wilt je verstoppen, niet beginnen aan een nieuwe dag. Je bed is veilig en de rest van de wereld voelt hard en ingewikkeld aan. Je lichaam is moe en je hebt geen energie. Desondanks is het meestal echt beter als je wel uit je bed komt en toch aan je dag begint, hoe moeilijk het ook is. Je eigenwaarde neemt namelijk niet toe van de hele dag in bed liggen.

Als je moeite hebt met uit bed komen kan het helpen om toch die wekker te zetten om te voorkomen dat je de hele dag in bed ligt. Snoozen kan helpen om het moment waarop je daadwerkelijk opstaat voor jezelf wat makkelijker te maken. Zo kan je toch nog net iets langer blijven liggen en hoef je niet 'patsboem' uit bed te springen bij het geluid van de wekker.

♦ Schrijf op wat je die dag allemaal wel gedaan hebt
In plaats van een lijst te maken met wat je allemaal nog niet gedaan hebt, zou je ook eens op kunnen schrijven wat je allemaal al wel gedaan hebt die dag. Ook kleine dingen mogen erop zoals 'mijn tanden gepoetst' of 'het huisvuil buiten gezet'. Zo'n lijst kan meer motiverend werken dan een to-do-list en zwart op wit zien wat je allemaal wel hebt gedaan, kan je zelfvertrouwen vergroten.

♦ Tijd inbouwen voor jezelf
Tussen je klusjes en taken door is het belangrijk om ook voldoende tijd voor jezelf te nemen. Als je bewust tijd inplant om voor jezelf iets fijns te doen is het vaak makkelijker om ook je verplichtingen na te komen, doordat je iets leuks in het vooruitzicht hebt. Iets voor jezelf doen kan van alles zijn en hoeft echt niet altijd groots en meeslepend te zijn. Denk bijvoorbeeld aan wat tekenen of schrijven, iets lezen of een serie kijken. Je mag doen waar jij je prettig bij voelt.

♦ Wat heeft jouw toekomstige ik nodig?
Motiveer jezelf om je verplichtingen na te komen door te bedenken wat je hier later aan zult hebben, wanneer je je depressie hebt overwonnen. Als je nu bijvoorbeeld toch die ene mail voor je werk stuurt of toch die opdracht voor school maakt, zul je jezelf daar later dankbaar voor zijn. Met een depressie kan het heel moeilijk zijn om vooruit te kijken en het grote geheel te zien, maar later zul je blij zijn dat je nu toch het een en ander hebt aangepakt.

♦ Kleine stapjes
Zelf heb ik een lange tijd moeite gehad met het gevoel 'nog zo veel te moeten doen'. Het leek alsof er geen einde aan mijn to-do-list kwam en daardoor wist ik soms niet meer waar ik moest beginnen. Ik voelde me in het nauw gedreven bij de gedachte dat ik geen vrije tijd meer over zou hebben als ik zou beginnen aan alles wat ik nog moest doen. Het heeft me toen heel erg geholpen om mijn taken in kleine stukjes op te breken, zodat het overzichtelijker werd. Dit zorgde ervoor dat ik haalbare doelen voor mezelf kon stellen en dat nam de druk iets weg. Tijdens een depressie is het belangrijk om echt je rust te nemen en dat betekent vaak met kleine stapjes vooruit gaan. Accepteer dit en ben trots op de dingen die je wel doet.

bron foto's

Hoe zorg jij dat je toch wat voor elkaar krijgt tijdens je depressie?

 

Reacties

Eke - Zondag 4 maart 2018 10:07

zo pijnlijk herkenbaar...

AnaMan - Zondag 4 maart 2018 12:32

"Schrijf op wat je die dag allemaal wel gedaan hebt".
Ik merk dat ik dit doe wanneer ik het zwaar heb. Mijn begeleidster vindt het doorlopen van die dingen tijdens onze afspraken niet zo nuttig, maar ik zal haar dit eens laten lezen!

Het is goed om trots te zijn op de dingen die jij toch maar weer wél gedaan hebt!!! :)

Jansje - Zondag 4 maart 2018 18:57

Wel een beetje op goede moment....
Ik probeer het ...
Mij helpt op het moment wel om To do lijstjes te maken met niet te grote doelen en niet te veel van mezelf te verwachten.
En even géen dingen te doen te veel spanning geven of die ik heel moeilijk vind. Want die gaan nu toch niet lukken.

Marieke - Zondag 4 maart 2018 19:59

Op het moment wil ik niks dan alleen in bed liggen, ik merk dat ik zowel mentaal als fysiek zo moe ben. Ik weet door wat ik allemaal heb meegemaakt ik een hoop kan hebben maar nu loopt toch ook ik op het laatste eindje. Ik werk momenteel nog 3 dagen in de week als apothekersassistente maar ik weet niet hoe lang ik het nog vol kan houden, soms merk ik dat ik me niet goed meer kan consenteren en mij masker ophouden kost zoveel energie. Ik heb het gev pel een dubbel leven te lijden. Zelf weet ik niet goed hoe ik dit op het werk moet aangeven, ik wil niet mijn baas en collega's afvallen, ik wil en bang dat ze raar over mij gaan denken en schaam me er een beetje voor. Herkent iemand dit of heeft j iemand een top voor me?
Ik merk ook dat mijn eetstoornis meer naar bovenkomt en ik steeds in tweestrijd sta. Dedinge die ik leuk vind om te doen doe ik nauwelijks meer.
Ik voel me moe eenzaam onbegrepen en leeg. Woensdag wel weer een gesprek met behandelaar dus miss hoen met n em is overleggen?
HOE GAAN jullie om met depressie, werken en een eetstoornis.

nobody - Maandag 5 maart 2018 00:06

ga niet met je eigen naam reageren. voor je het weet sta je, net als ik, in Google onder de link van Proud2béme, met je hele intieme, persoonlijke verhaal!!?
ik hoop dat ze mijn naam er zo snel mogelijk afhalen en maar hopen dat het geen schade heeft toegebracht!

A - Maandag 5 maart 2018 03:22

Wat erg !
Goed dat je ons hiervoor waarschuwt !
Het was mij ook steeds meer opgevallen dat als je iets zoekt in de richting van eetstoornissen ,je bijna elke keer verwezen wordt naar een blog van proud2bme.

nobody - Maandag 5 maart 2018 00:14

Nog een laatste opmerking: ik vind dat een organisatie als Proud2béme hier wel wat voorzichtiger mee om zou mogen gaan!

Jimmy - Maandag 5 maart 2018 17:25

Je kunt natuurlijk zelf ook verantwoordelijkheid nemen en niet je echte naam erbij zetten. En een beetje opletten met wat je liket/volgt/deelt op Facebook, Insta, enz.

Geschreven door Lotte V

Lotte werkt als redactrice en ervaringsdeskundige bij Proud2Bme en heeft Communicatiewetenschappen gestudeerd.

Vind je dit waardevol?


feed