Is vegetarisch eten eetgestoord?

 

Als je al langer op Proud zit, weet je vast dat een deel van de redactie vegetarisch eet. Anderen eten juist bewust niet vegetarisch. Ook van de leden is een deel vegetarisch en een ander deel niet. In deze tijd is het steeds gebruikelijker om bepaalde producten of productgroepen niet te eten. Hoewel sommige mensen selecties maken in hun voedsel, omdat ze er allergisch voor zijn of het erg vies vinden, zijn er ook mensen die bepaald eten mijden, omdat ze denken dat het beter of gezonder is, of ze doen het vanuit hun overtuiging. Als je een eetstoornis hebt, kan dit een lastig onderscheid zijn.

Als je voor een bepaald product, bijvoorbeeld appels, al je hele leven allergisch bent en je krijgt een eetstoornis, zal niemand van je verwachten dat je nu wel appels gaat eten. Je kunt er dan misschien ziek van worden of andere klachten krijgen en een appel is makkelijk te vervangen door een ander stuk fruit. Als jij echter nooit appels at, omdat je ze niet lekker vindt, is het voor anderen lastiger te accepteren dat je ze niet wilt eten tijdens je eetstoornis. Dat kan simpelweg komen door wantrouwen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat je het wel lust, maar dat je eetstoornis zegt dat je ze niet moet eten... Maar ook door het vermijden van uitzonderingen, want als iedereen producten heeft die hij/zij niet wil eten, moeten er heel veel verschillende producten gekocht of gemaakt worden... 

Het lastige hieraan is dat het vaak moeilijk vast te stellen is wat er aan de hand is. Een door een arts vastgestelde allergie is en blijft een allergie, terwijl smaak niet objectief vast te stellen is en zelfs veranderlijk kan zijn. Bovendien gebeurt het natuurlijk regelmatig dat mensen vanwege hun eetstoornis zeggen dat ze iets niet lusten, terwijl het geen kwestie van smaak is, maar van angst. Ze lusten het wel, maar de eetstoornis verbiedt dat product. Soms doen mensen dat zelfs onbewust, omdat iets natuurlijk niet per se lekker smaakt, als alles in je zegt dat je het niet op moet eten. Hoewel het begrijpelijk is dat je het ontzettend stom vindt dat je iets moet eten wat je niet lekker vindt, kun je je misschien zelf ook wel voorstellen dat het soms beter is om iemand met een eetstoornis uit te dagen en voedsel voor te zetten dat hij/zij zelf in principe niet wil eten.

Ook vegetariërs en pescotariër sluiten een bepaalde productgroep uit, namelijk vlees en in sommige gevallen ook vis of ander voedsel waar dierlijke producten in zitten. Vlees bevat echter veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Dat zit ook in andere producten, maar niet alle vleesvervangers vervangen alles wat in vlees zit. Het kan daarom best 'handig' zijn om vlees te eten, al is het dus niet noodzakelijk.

De titel van deze blog is “Is vegetarisch eten eetgestoord?”. Stellen dat dat zo is, is natuurlijk sowieso erg overdreven, want we zullen het er bijvoorbeeld allemaal over eens zijn dat een kind van 3 dat vegetarisch opgevoed wordt, geen eetstoornis hoeft te hebben. Toch zijn er wel degelijk mensen die ondanks dit voorbeeld achter de stelling staan. In deze blog beschrijf ik een aantal voor- en tegenargumenten bij de stelling dat vegetarisch eten eetgestoord is. 

♥ Voor: het zijn allemaal smoesjes.
De hiervoor genoemde argumenten worden veel gebruikt en mensen accepteren ze over het algemeen ook. Ideaal dus als je een eetstoornis hebt. Sommige mensen zullen dit zien als smoesjes, net als de vieze appels in de inleiding van deze blog. Eigenlijk komt dit dus neer op wantrouwen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar deze mensen zullen vinden dat vegetarisch eten eetgestoord gedrag is, omdat het een volledige productgroep uitsluit.

♥ Tegenargument: jij kunt niet weten wat ik denk.
Omdat dit argument volledig gebaseerd is op wantrouwen, is het onmogelijk te bewijzen. Het tegenargument is dus dat je vertrouwen moet hebben in de ander. Er zijn andere redenen om vegetarisch te eten en daar moet je maar in geloven.

♥ Tegenargument 2: er zijn genoeg mensen die geen eetstoornis hebben en vegetarisch eten.
Alleen maar omdat iemand een eetstoornis heeft (gehad), is er geen vertrouwen in zijn argumenten. Als de argumenten geldig zijn voor mensen zonder eetstoornis, waarom zijn ze dat dan niet voor mensen met een eetstoornis? Niet alle vegetariërs hebben een geschiedenis met een eetstoornis, dus blijkbaar is een eetstoornis niet de enige (mogelijke) reden om vegetarisch te eten.

"Toen ik een eetstoornis had, wilde ik zo min mogelijk eten. Ik ontdekte al gauw dat vegetariërs soms minder aten, omdat ze het vlees over konden slaan en meer groenten aten. Ook wist ik dat er in sommige vleesvervangers minder calorieën zaten dan in normaal vlees. Uiteindelijk maakte ik ook mezelf wijs dat ik het zielig vond voor de dieren en het idee van vlees vies vond. Soms at ik een vleesvervanger dat dan weer meer calorieën bevatte en op zulke momenten wilde ik toch weer geen vegetariër zijn." ~ Sophie

♥ Voor: het komt op hetzelfde moment als de eetstoornis.
Dit is natuurlijk een lastige situatie. Als iemand vegetariër wordt tijdens zijn eetstoornis, is het erg lastig om deze twee dingen los te zien van elkaar. Als je vegetarisch eet, heb je op een bepaalde manier controle over je voedselinname. Het kan er soms ook voor zorgen dat je minder eet dan je anders zou doen, omdat het gezelschap waarmee je eet niet vegetarisch kookt en je een deel laat staan. Dit kan dus getriggerd worden door een eetstoornis.

♥ Tegenargument: het is een kwestie van bewust eten.
Zoals gezegd: dit is een lastige situatie. Een tegenargument kan echter zijn dat iemand herstellende is en zich verdiept in voedsel en daarom bewuster omgaat met voeding. Door je meer te verdiepen in voeding, kun je de eerstgenoemde argumenten tegenkomen. Ook kun  je ervoor kiezen om vlees te vervangen door andere producten. Een eetstoornis laat mensen bewuster omgaan met voedsel, maar dat kan herstel ook doen.

“Ik wist ergens wel dat het vegetarische eten voor een groot deel voortkwam uit mijn eetstoornis. Ja, ik hield van dieren, maar ik koos er met name voor geen vlees, waarvan ik dacht dat er veel vet en kcal in zat, te eten. Ik at nog wel gewoon kip en vis. Dat was een beetje krom, want die zijn natuurlijk niet ‘minder zielig’ dan koeien of varkens. Het voelde gewoon veiliger om geen vlees te eten en ik kon mezelf op de manier makkelijk verschuilen achter “vegetarisch willen eten vanuit diervriendelijke overtuiging”. - Tineke


♥ Tegen: je eet vegetarisch, omdat het zielig is voor de dieren.
Toen ik ongeveer 11 jaar was, zag ik een documentaire over een slachterij. Ik was in shock. Ik had me eigenlijk nooit echt gerealiseerd dat vlees van levende wezens afkwam. Ik besloot resoluut te stoppen met het eten van vlees. Veel vegetariërs eten geen vlees, omdat ze het zielig vinden voor de dieren. Zeker kinderen vinden dit vaak erg belangrijk. Het niet eten van vlees heeft dan niets te maken met vlees als voeding, maar met de afkomst van vlees.

♥ Tegenargument: er zijn alternatieven.
Het fokken, slachten en tot voedsel verwerken van dieren is heftig. Om de verschrikkelijke leefomstandigheden van dieren tegen te gaan, hoef je niet per se vegetarisch te worden. Biologische producten of producten met bepaalde kenmerken worden geproduceerd op een manier die minder erg is voor dieren. Dat kan dus een prima alternatief zijn, maar niet voor mensen die walgen bij het idee van het eten van dieren. Ook hoef je natuurlijk niet direct te stoppen met het eten van vlees. Minder vlees eten zorgt er ook al voor dat er minder dieren zijn die zo hoeven te leven. Zeker een combinatie hiervan is een goed alternatief om niet vegetarisch te zijn en toch de leefomstandigheden van dieren te verbeteren.

Ik ben er volledig van overtuigd dat ik vegetarisch eet om diervriendelijke redenen en niet om eetgestoorde redenen. Ik zou inmiddels ook gewoon heel raar vinden om vlees te eten. Ik kan vlees niet meer los zien van een dood, vermoord dier op mijn bord. Dat smaakt me niet en dat voelt niet goed. Ik eet altijd vleesvervangers in plaats van vlees en eet minstens zo veel als iemand die vlees eet. Nee, misschien niet evenveel vet als wanneer je speklappen eet of schouderkarbonades, maar die at ik vroeger ook niets als vleeseter. Ik let naast het niet eten van vlees ook op andere zaken, zoals dat ik drop koop waar geen gelatine in zit of enkel biologische zuivel koop. ~ Liza

♥ Tegen: vlees eten is slecht voor het milieu.
De vleesconsumptie zorgt ervoor dat er veel dieren gehouden worden. Dat zorgt voor de uitstoot van broeikasgassen, het produceren van dierenvoedsel en leidt ertoe dat bossen worden gekapt en uiteindelijk het milieu beschadigd wordt. De vleesconsumptie is dus slecht voor het milieu. Dat kan een reden zijn om vegetarisch te eten.

♥ Tegenargument: alle alternatieven ook.
Het grote milieuprobleem van vleesconsumptie is echter niet het vlees, maar de enorme consumptie. Als vleesvervangers, zoals soja, geproduceerd zouden worden op een schaal waarop het de volledige vleesconsumptie zou kunnen vervangen, zou het milieuprobleem net zo erg zijn. Voedselverspilling en inefficiënt gebruik van middelen worden vaak gezien als de grootste veroorzakers van dit probleem. Bovendien geldt voor dit probleem ook dat het verminderen van de vleesconsumptie dit probleem ook aanpakt.

"Ik had al vrij jong besloten vegetariër te worden, omdat ik het zielig vond voor de dieren. Op dit moment ben ik niet per se tegen het eten van vlees, maar het is meer een gewoonte om geen vlees te eten. Ik ben onlangs wel weer begonnen met vis te eten, omdat ik heb gelezen dat daar toch bepaalde vetten in zitten die je niet kan missen of vervangen met andere producten. Wanneer het duurzaam gevangen vis is vind ik het geen probleem. Je zou mij dus een pescotatiër kunnen noemen. Al met al probeer ik gewoon te doen wat goed voor mij voelt en een beetje op het milieu te letten." ~ Julia 

Al met al zijn er dus verschillende argumenten te geven. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen het er wel over eens zijn dat niet iedereen die vegetarisch eet een eetstoornis heeft. Aan de andere kant kunnen de meeste mensen vast ook wel geloven dat er mensen zijn die als gevolg van een eetstoornis vegetarisch zijn gaan eten. Voor beide kanten is dus iets te zeggen, maar het is allemaal afhankelijk van de situatie. Onthoud goed: iedereen is anders en iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben. Je mag kritisch zijn op jezelf en elkaar, maar blijf altijd respectvol!

Wat vind jij: Zijn mensen die vegetariër zijn eerder eetgestoord?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Anoniem - Maandag 18 september 2017 10:38
Ik ben het er niet mee eens dat biologisch vlees minder zielig is dan ander vlees, en daardoor een goed "alternatief"; het dier gaat nog steeds dood voor jouw plezier
ano - Maandag 18 september 2017 11:31
precies wat ik dacht, hoe je het ook draait of keert, een dier slachten voor je eigen genot is ALTIJD moord en dieronvriendelijk.

en vegetarisch/veganistisch eten door eetgestoorde reden is ook een leugen van je eetstoornis. geen vlees eten staat niet gelijk aan minder eten of afvallen. als je gewoon je vlees weglaat dan is dit niet vegetarisch eten, dan noemt dit gewoon minderen. bij echt vegetarisch eten hoort het vlees vervangen te worden door meer van een ander voedselbron te eten. als je dit doet dan ben je gezonder dan iemand die vlees eet, wat is er dan zo eetgestoord aan gezond zijn?
Aniek - Dinsdag 19 september 2017 20:18
Biologisch is beter dan bio-industrie vlees, maar ook daar komen nog steeds verschrikkelijke leefomstandigheden veelvuldig voor. Dus een prima alternatief zou ik het ook niet noemen!
Miekio - Maandag 18 september 2017 10:49
Ik denk dat je moet bedenken dat een eetstoornis niet over eten gaat. Dus niet over vegetarisch eten. Of glutenvrij, of appelvrij of vetvrij eten.
Het gaat om de gedachte erachter.

Eet je geen vlees omdat het past bij je levensstijl, idealen? Geeft het je geen stress, en is het niet slecht voor je gezondheid? Niet eetgestoord.
Eet je geen vlees omdat je dit doet om minder calorien binnen te krijgen, skip je simpelweg vlees zonder vervangers te eten, geeft het je stress, nare gedachtes? Wel eetgestoord.

Zo ook bij vetvrij eten, wat nog sneller gezien wordt als eetgestoord. Of niet vetvrij, dat is natuurlijk ongezond, maar ik bedoel letten op je vetinname.
Doe je dit om bewust met eten om te gaan, voor je gezondheid, maar is een keertje vetter eten geen probleem? Niet eetgestoord.
Doe je dit omdat je angst hebt voor vet? Krijg je stress al bij het idee meer vet op een dag binnen te krijgen? Schrap je alle vet uit je menu, terwijl vet nodig is en ook gezond? Wel eetgestoord.

Oftewel, het gaat niet om wat je wel of niet eet, maar wat je erbij denkt, erover voelt, en de gevolgen.
Miekio - Maandag 18 september 2017 10:54
Tevens de reden dat het vaak samen kan ontstaan is natuurlijk wel te verklaren:
Zowel een eetstoornis als vegetarisch eten beginnen rond / in de puberteit.
Daarbij kan het meer gericht zijn op eten door een eetstoornis, je laten verdiepen in wat eten nu echt is. Dat je er, als je eenmaal genezen bent, als vegetarier uitkomt omdat je bewuster met eten om gaat, dat is best logisch.

Voor mijzelf is het heel simpel; ik eet geen vlees omdat ik er moe van word. Fysiek moe dus. Ik voel me fitter als ik geen vlees eet, ik eet daarbij wel vervangers.
Het is dus een bewuste, en in mijn ogen simpele, keuze.
Ik eet wel kaas, en drink wel melk. Ook hier simpelweg omdat het beter voor mijn lichaam voelt als ik dit wel doe dan dat ik het skip. Wel enkel biologisch; dat vooral vanwege dierenwelzijn.
Anoniem - Maandag 18 september 2017 10:50
Ik eet vegetarisch en kan zeggen dat vegetarisch eten bij anderen vaak niet gepaard gaat met minder eten. Bijvoorbeeld bij barbecues halen mensen enorm veel vegavlees in en dan speciaal voor jou. En laatst at ik taco's bij een vriendin en hadden ze speciaal voor mij en hadden ze een hele bak vegagehakt voor mij klaargemaakt wat normaal gegeten wordt door ongeveer vier personen haha. Voor de rest hangt het heel erg van het soort vleesvervanger af of deze laag is in caloriën. Maar dat is toch eigenlijk net zo als met vlees? Dan heb je ook de keus tussen kipfilet en schitzels etc. Dit is bij vleesvervangers in mijn ogen vergelijkbaar
M - Maandag 18 september 2017 11:25
Misschien, maar niet per se omdat ze vegetarisch eten ;) ik eet trouwens vegetarisch, omdat er ontzettend veel hormonen in die beesten zitten.. bovendien hebben ze miet echt een natuurlijk leven gehad.. die troep wil ik gewoon niet eten.. zeker nu er ooo wordt gesproken dat je zelfs antibiotica resistent kunt raken als je te veel kip eet (omdat die ermee vol zitten)... eetgestoord? Niet zolang ik het vervang door andere middelen, vind ikzelf.
M. - Maandag 18 september 2017 12:45
Documentaires als What the Health en Cowspiracy zijn verhelderend, o.a. met betrekking tot het milieuprobleem en de relatie met de vee-industrie...
S. - Maandag 18 september 2017 12:52
Hoi ,

Ik eet al sinds mijn geboorte vegetarisch. Nog nooit in mijn leven vlees of vis gegeten.
Ik ben dus niet vegetarisch geworden TIJDENS mijn eetstoornis.
Wat ik wel denk... Ik ben altijd bewuster met voeding omgegaan en dacht ook veel na over voeding in mijn kindertijd. En dat is dan in dat opzicht wel zo gebleven. Ik ben altijd blijven nadenken over wat ik in mijn mond stak.
Maar...desalniettemin ben ik mijn ouders nog steeds erg dankbaar om me vegetarisch op te voeden.
Wij hebben geen vlees nodig om 'gezond' te zijn. En ik ben ook van mening dat wij niet het recht hebben het leven van andere levende wezens af te nemen voor eigen genot.

marleen - Maandag 18 september 2017 13:03
Ik was al vegetarier voor ik een eetstoornis kreeg.
Ik heb wel meisjes gekend bij wie de keuze voor veggie eetstoornis geinspireerd was.
In de kliniek (tienen) werd dan ook altijd benadrukt dat het vleesmenu en het vegetarisch menu evenveel voedingsstoffen bevatten dus dat je het niet moest laten omwille van de kcal
Sommige meisjes zijn daardoor ook terug overgestapt naar vlees, nadat ze (om eetgestoorde redenen) met het 'veiliger aanvoelende' vegetarische menu startten.

Ik vind niet dat je kan veralgemenen dat het vanuit je es komt, dat is niet voor iedereen zo. En enkel de persoon zelf kan dat weten, op het moment dat ze eraan toe is om eerlijk te zijn met zichzelf.

Ik heb er persoonlijk geen last van als andere mensen vegetarisch eten of juist niet. Ik vind het alleen lastig als mensen anderen gaan opleggen wat die 'zouden moeten' eten. Zeker als dat dan indruist tegen de basislijsten en de manier van eten die je in eetklinieken aangeleerd wordt. Want ergens is het voor mij een grote overwinning geweest om te durven vertrouwen op wat daarin gezegd wordt. En dan zijn sommige reacties hier op proud bvb wel triggerend, ...
Stellar - Maandag 18 september 2017 13:57
ik eet sinds mijn 12e (denk ik? 13 misschien) al vegetarisch en ben dit altijd blijven doen :) voor mij geeft het een goed gevoel, daarnaast heb ik vlees nooit lekker gevonden, als kind vond ik het al vies - toen ik er later achter kwam hoe vlees werkt "gemaakt" was ik er snel klaar mee (toen ik dus een jaar of 12 was)
Anoniempje k - Maandag 18 september 2017 15:26
Ik vind vegetarisch eten gewoon heel lekker.
Daarnaast vind ik vlees overbodig, we hebben dit niet nodig, met of zonder eetstoornis.

Ik ben de enige in het gezin dat vegetarisch eet, ik vind het prima om met mensen aan tafel te zitten dat gewoon vlees eten, voor mezelf wil ik het niet, mijn gevoel kan niet plaatsen, ik vind het ontzettend vies maar ook heel naar voor alle diertjes die hiervoor moeten sterven, tenslotte eten we mensen toch ook niet op.

Ik heb respect voor mensen die wel vlees eten maar ook voor wie geen vlees eet.
Het is een persoonlijke keuze die je los van je eetstoornis maakt.
Maar ik heb vaak meer respect voor de vleeseters dan de vleeseters dat voor mij hebben, en dat vind ik jammer , wederzijds respect is altijd het beste en iedere situatie.

Ik eet dus vegetarisch maar niet om eetgestoorde redenen.
Dierenleed mag voor mij geen excuus zijn. En of het gezonder is ? ik denk dat niet, tenslotte kun je bij vlees ook veel groenten eten, daarnaast heb je mager vlees en ook vleesvervangers onder lagere kcal, maar omgekeerd heb je in beide ook.

alles is gezond in de juiste proporties hé
LeRose - Maandag 18 september 2017 15:57
Vegetarisch niet maar overdreven healthy vegan en al die shit wel.
natuurkind - Maandag 18 september 2017 17:19
The true story is dat als meer mensen bewust worden van vlees , zuivel , ei en honing industrie. De enige link dat het heeft met eetstoornissen is dat het nu eenmaal voeding is. Een eetstoornis heeft niet eens iets te maken met wat je eet of voeding. Maar als je zou willen linken dan is alleen het onderwerp voeding... Vleeseters hebben ook eetstoornissen. Een levensstijl is geen defenitie van een ziekte. Dus neen ook al ging je in eerste instantie uit je eetstoornis dan nog zijn vegetarier en veganist nog geen eetgestoorde eetpatronen.
Eetgestoord eetpatroon=eetgestoord eetpatroon en het maakt niet uit met welke voeding dit is.
ginie - Maandag 18 september 2017 17:51
Ik zit op dit moment op een dieet waar ik na actieve eetstoornis op advies van de huisarts mee ben beginnen vanwege darmproblemen. Merk dat ik het vaak zelf wel kopppel want ik ga nu weer overal heen met me bakjes en dergelijke met alles wat ik mag. En dat deed ik in mijn actieve eetstoornis ook dus soms voelt het zelf soms wel hetzelfde. Probeer mezelf voor te houden dat dit niet mijn eetstoornis is maar dat dit juist het goed voor mezelf zorgen is. Maar de lijn is dun, maar gelukkig besef ik me dat!
liltje - Maandag 18 september 2017 18:27
dit stuk hieronder klopt gewoonweg niet. voor dezelfde hoeveel kcal uit soja (in eigen vorm) is veeeeel minder soja (en dus minder boskap) nodig dan voor die kcal uit vlees!!!!


♥ Tegen: vlees eten is slecht voor het milieu.
De vleesconsumptie zorgt ervoor dat er veel dieren gehouden worden. Dat zorgt voor de uitstoot van broeikasgassen, het produceren van dierenvoedsel en leidt ertoe dat bossen worden gekapt en uiteindelijk het milieu beschadigd wordt. De vleesconsumptie is dus slecht voor het milieu. Dat kan een reden zijn om vegetarisch te eten.

♥ Tegenargument: alle alternatieven ook.
Het grote milieuprobleem van vleesconsumptie is echter niet het vlees, maar de enorme consumptie. Als vleesvervangers, zoals soja, geproduceerd zouden worden op een schaal waarop het de volledige vleesconsumptie zou kunnen vervangen, zou het milieuprobleem net zo erg zijn. Voedselverspilling en inefficiënt gebruik van middelen worden vaak gezien als de grootste veroorzakers van dit probleem. Bovendien geldt voor dit probleem ook dat het verminderen van de vleesconsumptie dit probleem ook aanpakt.
Anna - Vrijdag 22 september 2017 17:05
Klopt inderdaad niet! Dierlijke producten zijn heel inefficient wat betreft energie omzetting. Dieren moeten heel veel planten eten, die veelal worden verbouwd in het amazone gebied waar het regenwoud voor gekapt moet worden, om op te groeien tot een groot en vet genoeg wezen. In die tussentijd gaat veel energie verloren die je in pricipe als mens gelijk tot je had kunnen nemen als je die planten gelijk had gegeten. Ondertussen had je ook heeeeeeeel veeeel meer monden kunnen voeden.

De soja die veggies in de supermarkt kopen komt ook veelal uit frankrijk, en wordt dus ook direct geconsumeerd. In tegenstelling tot de soja, mais en tarwe uit latijns amerika. De alternatieven voor vlees zijn hoe dan ook veel milieu vriendelijker, zelfs als we in acht nemen hoeveel er verspilt wordt. Want ja, vlees wordt ook massaal weeggeooid.

Natuurlijk is het ook erg en milieu beleastend hoeveel goed eten mensen weggooien, maar de bio-industrie is de meest desastreuze industrie op onze planeet. en een gemiddeld omnivoor nederlands dieet erg mileu belastend in tegenstelling tot plantaardige dieeten. Dat zijn gewoon feiten die je zelfs kunt berekenen op de site van het voedingscentrum ;).
vanAnaarB - Maandag 18 september 2017 19:01
Ik zou heel wantrouwig zijn als iemand die een eetstoornis heeft vegetarisch gaat eten. Ik heb ik altijd opgetrokken wenkbrauwen als ik weer eens een Instagram account voorbij zie komen van iemand die "in recovery" is en tegelijkertijd "vegan". Als je tijdens je eetstoornis of eetstoornisherstel productgroepen gaat uitsluiten, is dat in mijn ogen vaak een soort compromis dat je sluit met je eetstoornis. Zeker als je vegan gaat eten, want dan kun je "lekker gemakkelijk" nee zeggen tegen taart, koekjes et cetera als je bij vrienden bent of op een terrasje zit.
Als iemand al vegetarisch eet voor het ontstaan van de eetstoornis, lijkt het me geen probleem om daar mee door te gaan tijdens het herstellen. Denk je al langer na over vegetarisch gaan eten, maar ben je nog niet hersteld van je eetstoornis, dan zou ik ervoor kiezen om eerst te herstellen en daarna eventueel vegetarisch te gaan eten. Een mooie tussenstap is dan het eten van biologisch vlees en bijvoorbeeld de helft van de dagen een vleesvervanger.
Dorijn - Maandag 18 september 2017 19:22
Ik vond als kind vlees al niet lekker en dat was altijd al een drana, maar toen mijn eetstoornis groter werd ben ik.ook vega gaan eyen. Dus aan de ene kant at ik toen ik jong was ook heel weinig vlees maar het de eetstoornigs het laatste zetje gegeven. Want ze hoefde ik heel veel niet te eten en was het een makkelijke smoes. Ondaks dat ben ik wel blij dat ik de keuze heb gemaakt om vega te gaan eten. 👍
Irene - Maandag 18 september 2017 19:27
diervriendelijk vlees bestaat niet..biologisch of niet.. En voor het verwerken van soja is veel maar dan ook veel minder water nodig dan voor dezelfde hoeveelheid vlees
Erna - Dinsdag 19 september 2017 05:28
Er zijn ook mensen die heel overtuigd een paleo dieet volgen(bijvoorbeeld).(Ikzelf niet)
Waarom hoor je daar zo weinig over bij de eetsoornisgroep ?Hier hoor ik steeds over vegsanisme,maar de andere dieten hebben ook veel kernen van waarheid in zich.
Ik weet zelf niet goed wat mijn stijl van eten is nu,maar ik vraag mij dit gewoon af
marleen - Dinsdag 19 september 2017 18:20
misschien omdat het gewoon niet nodig is om een dieet te volgen, welk dan ook, en dat dat niet gepromoot moet worden op een site waar mensen het vanzelf al moeilijk hebben om zichzelf van alles iets toe te staan?
Erna - Woensdag 20 september 2017 03:47
Ja,dat vind ik dus ook.
Maar de vegans zijn zo opdringerig !!
Anna - Vrijdag 22 september 2017 17:58
haha opdringerig.... Wat pas echt opdringerig is is iemands leven ontnemen terwijl je ook iets anders had kunnen eten.
Erna - Dinsdag 19 september 2017 06:10
IK wil geen vegan worden.
Ik vind het niet natuurlijk om van bananen en avocados en kokosnoten te leven in deze streken.Niets wat niet met vliegtuigtransport ingevoerd moet worden .
Een vliegticket voor 1 persoon geeft net zo veel CO2 uitstoot als een heel huishouden en heel JAAR !

Het hele voedselvraagstuk is een probleem.Ik heb vind de principes van het New Nordic Diet goed.Dat je leeft van wat het land waar je woont opbrengt en op een verantwoorde en duurzame manier.Nuchtee ook.Back to basics.


DragonFly1991 - Dinsdag 19 september 2017 08:16
Ik ben juist gek op vlees. Tijdens mijn eerste zwangerschap veranderde mijn smaak en mocht ik dus op zoek naar vleesvervangers. Kan snappen dat sommige mensen deze keuze maken, maar het is voor mij echt niet weggelegd. Ik vind de smaak en de structuur niet lekker.
Mijn man eet ook graag vlees, even als mijn dochter. Wel proberen we het zo vaak mogelijk bij de slager te halen ipv bij de supermarkt
meisje - Donderdag 21 september 2017 20:21
Dat tegenarument 'alle alternatieven ook' wat over het milieu gaat klopt niet helemaal. Sojateelt zorgt inderdaad ontbossing. 91 procent van de sojateelt is voor het voer van veeteelt. Er is dus veel meer soja nodig voor een biefstukje dan voor een vegaburger.
meisje - Donderdag 21 september 2017 20:23
En nog een aanvulling op m'n bericht hierboven, je hoeft niet alleen maar vleesvervangers te eten waar soja in zit. Je kan ook peulvruchten en andere producten eten zonder soja als vervanging
j - Vrijdag 22 september 2017 14:57
ik ging vegetarisch eten tijdens, en zeker ook door, mijn eetstoornis, maar vind het meeste vlees nu echt niet meer lekker
Anna - Vrijdag 22 september 2017 16:51
Veganisme heeft mij juist van mijn eetstoornis af geholpen...
Ik snap wel dat sommige mensen zich misschien achter vegetarisme verschuilen om zo dingen niet te hoeven eten. Maar ik denk dat vooral veel mensen met een eetstoornis vegetarier of veganist worden omdat ze a) veel in aanraking komen met informatie over eten en b) omdat het een zeer emotioneel gevoelige groep mensen is die zich veel aantrekken van leed op deze wereld. en de bio-industrie is nou eenmaal een en al leed.

Voor mij heeft veganisme mij geholpen omdat ik al heel lang een naar gevoel had over eten, maar het niet altijd kon plaatsen. Aan de ene kant gebruikte ik mijn ES als controle, maar aan de andere kant wist ik niet goed wat er nou mis was met eten. Ik heb mij in zoveel dieten en gezondheidshypes verdiept, maar uiteindelijk via het onderzoeken van wetenschappelijke studies tot de conclusie gekomen dat dierlijke producten schadelijk zijn in de grootste zin van het woord: voor de dieren, voor je gezondheid en voor de planeet. Op de een of andere manier had ik altijd al het gevoel dat er iets niet mee klopte, alsof de manier waarop wij omgaan met andere wezens en de aarde niet harmonieus is, en na mij lang erin verdiept te hebben klikte het opeens. Eerder wist ik het eigenlijk ook wel, maar de klik was nog niet gemaakt. Toen ik veganisme uit ging proberen voelde ik mij in alle opzichten zoveel beter, omdat ik op die manier zo min mogelijk bijdraag aan leed naar de dieren toe en naar de planeet en omdat ik mijzelf ook vitaler voel.

Veganisme geen wonder middel tegen een eetstoornis, maar deze kennis heeft mij zeker vrijgemaakt van het gevoel dat eten mijn vijand is. Veganisme is de morele nullijn. Iedereen hier zal het ermee eens zijn dat het onnodig aandoen van leed moreel verwerpelijk is. En dat is precies wat je WEL doet als je dierlijke producten eet, want, dierlijke producten zijn onnodig (en veelal zelfs ongezond, maar in principe zou dat alsnog niks uitmaken moreel gezien) en kan alleen gerechtvaardigd worden met argumenten als 'het is zo lekker', of 'we doen dit al jaren'. En dat zijn geen goede argumenten, want dan zouden we zoveel meer dingen mogen doen omdat we het lekker vinden of we dat al jaren doen (mensen vermoorden, scholen bombarderen, verkrachten, noem maar op). Het gaat erom dat deze wezens kunnen lijden, evenals toekomstige generaties die je echt significant leed aan doet door dierlijke producten te eten. En als je dat leed gemakkelijk kunt voorkomen door een andere keuze te maken in de suppermarkt is dat ethisch gezien je morele plicht. Al helemaal dus als je die producten niet nodig hebt om gezond door het leven te gaan.

Ik vertel dit niet om mensen hier een schuldgevoel aan te praten. Maar deze blog geeft een zeer eenduidig beeld over vegetarisme/veganisme. Het laatste zinnetje, blijf respectvol vind ik echt heel erg fout. Een vleeseter is ook niet respectvol naar het dier dat hij of zij eet, moet ik dat gedrag dan echt respecteren? Ik tollereer het omdat ik niet anders kan in deze samenleving, maar ik vind dit gedrag echt moreel verwerpelijk en respecteer het niet. Zolang er slachtoffers in het spel zijn, is het juist niet goed om dat gedrag te respecteren. Of die slachtoffers nou niet-menselijke dieren zijn of mense-lijke dieren. Leed is leed. slachtoffers zijn slachtoffers.
F. - Zondag 24 september 2017 09:50
Maar dieren eten elkaar ook op.
Als een hongerige wolf of beer jou tegen zou komen zou hij helemaal geen medelijden met je hebben ,maar je lekker opeten !
Anna - Dinsdag 26 september 2017 18:22
Ja, precies, omdat deze dieren andere dieren moeten eten om te overleven. En wij niet, wij hebben de keuze om geen (of zo min mogelijk) leed te veroorzaken.

Daarnaast eten wij ook nog eens de meest vreedzame en onschuldige dieren die er bestaan. Ze doen ons geen vlieg kwaad. Wat we hen aandoen is totaal onnodig en daarmee onethisch.
Hanna - Donderdag 28 september 2017 08:53
Sommige mensen kiezen voor vegan style,anderen niet.
Ik kan zelf geen mug doodslaan ,maar ik veroordeel het eten van dierlijke prouducten niet.
Ik vind het ook eigenlijk zielig dat katten en honden en vogels opgesloten zitten in huizen omdat mensen ze zo nodig willen hebben.