Een eetstoornis en de healthy trend

 

Met een eetstoornis leven in een maatschappij waar alles om "healthy" draait. Je kan er bijna niet meer omheen, alles in onze maatschappij draait om afvallen, gezond eten en veel bewegen. De super gezonde recepten vliegen je om de oren als je op social media kijkt. Ook zie je voortdurend allemaal foto's van lichamen voor en na een dieet. Gezond eten is helemaal niet slecht en het is natuurlijk ook goed om je bewust te zijn van wat je in je mond stopt.

Toch denk ik dat onze maatschappij er een beetje in doorschiet. Voor de gemiddelde inwoner in Nederland die niet zo veel heeft met al die health trend is het misschien nog enigszins te negeren. Voor iemand die gevoelig is voor de invloed van social media of een eetstoornis heeft of heeft gehad zal dit veel lastiger worden. Zelf ondervind ik hier toch best weleens problemen mee.

meisje

Het ging na de zomervakantie echt onwijs goed met mij. Ik was gelukkig, genoot van het leven en kon al snel stoppen met de therapie die ik kreeg voor mijn eetstoornis. Vanaf januari waren er helaas een aantal dingen in mijn leven waar ik niet zo gelukkig mee was. Dit leidde tot een nieuwe zoektocht naar controle. Die vond ik weer in eten helaas. Wat mij vooral triggerde waren alle berichten op social media die ik tegen kwam over sporten en eten. Ik vind dit altijd interessant om te lezen, maar daardoor krijg ik zelf ook het idee dat ik mijn lifestyle moet veranderen.

In sommige tijdschriften laten ze bijvoorbeeld een voedseldagboek zien van een bn'er en als ik dat lees val ik bijna om. Die mensen sporten zo'n zes keer per week en leven op ongeveer een blaadje sla en wat water. Hoe dat mogelijk is begrijp ik soms ook niet helemaal. Wel krijg ik zelf dan het gevoel dat ik maar niet te veel moet eten. Ook krijg ik spontaan een schuldgevoel als ik een dag niet sport en wel wat chips eet.

Het is eigenlijk best jammer dat het de laatste tijd zoveel draait om super gezond zijn. Wat ik me nog goed kan herinneren van de therapie was dat ik voor het sporten wat koolhydraten moest eten en na het sporten eiwitten. Dit deed ik braaf en ik kwam helemaal niet aan. Ook voelde ik me toen goed in mijn vel en zag er gezond uit. Dit haalde ik allemaal uit normaal voedsel en niet uit allemaal superfoods en smoothies en dat soort dingen. Ook nam ik tussendoor weleens een koekje en chocolade. Dit kon allemaal prima als je het maar gewoon met mate doet. Ik vind het dan ook vervelend dat ik die grip op het eten weer even kwijt ben. Ik weet namelijk heel goed wat ik zou moeten eten om gezond te zijn, maar door alles wat ik lees word ik onzeker. Zonder schuldgevoel een gebakje eten is bijna onmogelijk als je alle blogs op internet leest.

Misschien is de oplossing wel gewoon alle Facebook pagina's die iets met voeding of sport te maken hebben te unliken. Zelf weer een nieuw voedingsschema opstellen en een eigen beweegprogramma. Dit zal waarschijnlijk veel meer rust geven. Uiteraard zou het natuurlijk ook gewoon heel fijn zijn dat er meer rekening wordt gehouden met mensen met een eetstoornis. Er mag ook wel eens nadruk gelegd worden op het feit dat het soms juist belangrijk en goed is om aan te komen.

meisje

Dit hoeft natuurlijk niet met snoep en chocolade, maar wel door boterhammen te eten met pindakaas en gewone kaas. En niet alleen maar light producten. Als we nu gewoon met z'n alleen weer terug naar de basis gaan en de norm qua hoeveelheid sporten wat afneemt zou het zo veel makkelijker worden om zelf weer te eten op een gezonde manier.

Ook moet je je niet te veel laten beïnvloeden door vrienden en familie. Als zij graag af willen vallen of veel sporten dat is prima en ook gezond, maar met een eetstoornis in het verleden of heden moet je daar niet te veel mee bezig zijn.

Vanaf nu wil ik proberen de "healthy" maatschappij te negeren en weer terug te gaan naar mijn eigen eet plan uit de therapie. Ik weet wat voor geluk het me heeft gebracht en ik zal strijden om dit doel te bereiken. Terug naar de basis en op naar een gelukkig en gezond leven zonder alle rare hypes die er momenteel heersen.

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Spike - Zaterdag 20 juni 2015 19:11
Heel knap en relativeren is hierbij wel belangrijk. Wellicht onthouden die beroemdheden wel niet alles wat ze eten en ze stoppen heus wel met sport als ze geblesseerd zijn.
Ilona - Zaterdag 20 juni 2015 19:22
Ik herken me hier zo in! Fijn om dit te lezen.
Ik stoor me hier ook heel erg aan..
Nena - Zaterdag 20 juni 2015 19:28
Heel herkenbaar! Maar ik ga proberen om met je mee te doen! Het belangrijkste is niet wat ze zeggen op de social media, maar dat iedereen gewoon gelukkig is op zijn eigen manier! Je bent zoals je bent en je bent uniek, dus waarom dan veranderen voor anderen?
Honeychild - Zaterdag 20 juni 2015 19:39
Hier worstel ik ook héél erg mee.. Al die mensen die de dag door lijken te komen op rijstwafels met houmous en hier en daar een groene smoothie.. Ik probeer me er niet teveel van aan te trekken, maar dat blijft ontzettend moeilijk..
Marlou - Zaterdag 20 juni 2015 19:47
Heel herkenbaar! Soms lijkt het alsof het in mijn omgeving en op social media nergens anders meer over gaat dan over afvallen, sporten en gezond eten.. toch weer triggers.
Maar blijf bij jezelf en wat je geleerd hebt. Je weet zelf wat het beste voor je is en dat is zeker door je niet gek te laten door anderen. Dat probeer ik ook te doen!
marleen - Zaterdag 20 juni 2015 20:05
ZOOOO herkenbaar!
Echt ik word er gek van, van de vraag wanneer gezond té gezond wordt
ik zit in een groep met meiden die obsessief dieten en waar dat zelfs lijkt te worden aangemoedigd
waar ze zeggen 'goed zo' als iemand vertelt dat ze het bij een belachelijk klein avondeten heeft gehouden
waar tijdens kooktherapie gewoon geaccepteerd wordt als iemand enkel de salade wil ... terwijl er voor de anderen nog 2 gangen achter komen..
waar de verpleging (!) aan tafel tips geeft om je hongergevoel te onderdrukken, en dan nadien doodleuk zegt 'jamaar dat is niet voor iedereen goed he' ... ondertussen is het kwaad dan wel geschied...
S. - Zaterdag 20 juni 2015 20:12
Ik heb het boek van Mireille Guiliano gelezen, over de eetcultuur in Frankrijk. Zeer verhelderend en een fijne tegenhanger van al deze trends.
I. - Zaterdag 20 juni 2015 20:28
Een tijdje terug trakteerde een collega op gebak. Toen er nog gebak over was, bood ze dit aan een andere collega aan. Ze zei (heel serieus): "Wil jij dit nog? Want jij bent zo'n beetje de enige hier die niet aan de lijn doet." Dat vond ik zo bizar, dat het blijkbaar zo 'normaal' is om aan de lijn te doen, dat je bijna een uitzondering bent als je dat niet doet.
K.K - Zaterdag 20 juni 2015 20:31
Wat is dit herkenbaar.
Het gezond doen, perfectie behalen, het constant vergelijken...
De recepten, eet dagboeken, zonder suiker/koolhydraten/gluten...
De zogenaamde "fitgirls" het "cheaten" of "zondigen"wanneer je een gebakje/koekje/chocolaatje/snelle hap neemt...
Het is niet meer genieten van eten... alles wordt functioneel...
Het maakt me verdrietig, vooral omdat het mij ook te pakken heeft gekregen, en nu na 3 jaar ben ik het compleet zat.

Het is verre van gezond, gelukkig word ik er persoonlijk niet van...
Time for change, time for health,

Liz - Zaterdag 20 juni 2015 21:49
heel herkenbaar, ik stoor me zelf aan facebook'vrienden' die ineens foto's van hun gezonde (alleen salade) maaltijden met hashtags gaan plaatsen. Dan denk ik, die hype is toch wel weer een beetje over?! Goed voor jezelf zorgen heeft niet alleen met extreem 'gezond' eten en sporten te maken. Het overgrote deel van de mensen doet dit onder een bepaalde druk van de maatschappij. Goed voor jezelf zorgen gaat over jezelf gunnen wat je lichaam en ook je geest nodig hebben. De stress die je krijgt van constant bezig zijn met extreem gezond is volgens mij minder goed voor je dan af en toe eens een koekje of een stuk taart eten. Of zelfs gewoon een boterham met pindakaas is normaal eten. Iedereen heeft zijn eigen 'gezond' dus laat je niet gek maken.
Heather - Zaterdag 20 juni 2015 21:52
Wat een goede blog!

Ik word er ook niet goed van, al die health challenges en dagboekjes van BN'ers in de Grazia en andere bladen. De verheerlijking van Rens Kroes, de 'zus van'. Vandaag viel me op dat in de Marie-Claire Doutzen zegt "Ik gebruik l'Oreal, omdat mijn moeder en grootmoeder het ook al gebruikten', en laatst las ik nog in een promo-interview over het tweede boek van Rens "mijn moeder deed alles met natuurlijke producten, net als mijn grootmoeder"
Tja, had die moeder twee persoonlijkheden ofzo :-\ ?!

Hele generaties zijn opgegroeid met havermout, ik ben 37 en mijn ouders deden het al in mijn papfles (eerst ff malen in de koffiemolen, haha), en een vriend van mij die al boven de 70 is at het ook elke ochtend tot zijn 16e. Maar toen was het gewoon havermout, geen superfood.
Boerenkoolstamppot: hebben we met zijn allen al honderd jaar superfood gegeten, elke winter weer ;-)

Dus ja gewoon unliken al die fitspo en healthspo en geen dingen eten waarvan je overgrootmoeder niet zou weten wat het was (Michael Pollan, Pleidooi voor Echt Eten)
Heather - Zaterdag 20 juni 2015 21:52
Wat een goede blog!

Ik word er ook niet goed van, al die health challenges en dagboekjes van BN'ers in de Grazia en andere bladen. De verheerlijking van Rens Kroes, de 'zus van'. Vandaag viel me op dat in de Marie-Claire Doutzen zegt "Ik gebruik l'Oreal, omdat mijn moeder en grootmoeder het ook al gebruikten', en laatst las ik nog in een promo-interview over het tweede boek van Rens "mijn moeder deed alles met natuurlijke producten, net als mijn grootmoeder"
Tja, had die moeder twee persoonlijkheden ofzo :-\ ?!

Hele generaties zijn opgegroeid met havermout, ik ben 37 en mijn ouders deden het al in mijn papfles (eerst ff malen in de koffiemolen, haha), en een vriend van mij die al boven de 70 is at het ook elke ochtend tot zijn 16e. Maar toen was het gewoon havermout, geen superfood.
Boerenkoolstamppot: hebben we met zijn allen al honderd jaar superfood gegeten, elke winter weer ;-)

Dus ja gewoon unliken al die fitspo en healthspo en geen dingen eten waarvan je overgrootmoeder niet zou weten wat het was (Michael Pollan, Pleidooi voor Echt Eten)
e-x - Zaterdag 20 juni 2015 23:46
Heel erg herkenbaar!
Anne - Zondag 21 juni 2015 00:08
Ja !ben blij dat ik niet de enige ben die er zo mee worstel en er zo'n genoeg van hebt.
Gezond zijn is niet alleen iets fysieks natuurlijk ,en al dat overdreven en obsessieve bezig zijn met je lichaam is niet goed voor je geest ,dat weten wij maar al te goed .
Misschien kunnen wij eens de wijsten zijn,en geen volgers ? !
jelle - Zondag 21 juni 2015 00:20
Hou maar op.. ik heb een huisgenoot die een foodie is en alleen maar supergezond eet. Frustrerend. Volgens mij heeft ze orthorexia ofzo.
d - Zondag 21 juni 2015 01:13
En apen in het bos dan, die eten toch ook geen gebak. En idd. zoals Heather zegt; 'vroeger' had je ook heel veel superfoodz, alleen werd het niet als dusdanig geprensenteerd, idem met biologisch, vroeger had je alleen maar biologisch, als je zelf je groenten niet verbouwde, had je simpelweg GEEN groenten.

Het probleem is dan eigenlijk de media, tja en in de media word je gek gemaakt, dat is ook de bedoeling van vooral de mensen ACHTER de schermen bij deze mediagiganten, dat je gaat leven en consumeren volgens hun PLANNING, dat denken ze zorgvuldig uit en wij zijn psychologisch zo snel te bewerken.. helaas, nog steeds. Ze willen ook controle over onze ziel, het gaat zo diep, het is vreselijk, met vreselijke gevolgen.
E. - Zondag 21 juni 2015 04:21
Ik word al misselijk zodra ik het woord "trend "hoor ! Dat betekent weer dat ik iets zou moeten doen of laten alleen maar omdat" iedereen" het doet .
Voor je lichaam zorgen vind ik iets prive ,hoe je dat doet moet je zelf weten .En hoe anderen dat doen is hun zaak ,ik vind echt niet dat ik dat wil of hoef te weten !
Mimosa - Zondag 21 juni 2015 06:51
Laatst was op het nieuws dat -ik geloof- 80% van de Nederlanders zich helemaal niet bezighoudt met superfoods. Het is alleen die 20% waar zoveel media-aandacht voor is.
ano - Zondag 21 juni 2015 07:13
en de meeste mensen die deze trend volgen doen het niet eens gezond, jezelf uithongeren door een mini kom havermout als ontbijt en een salade als lunch te eten noem ik nu niet bepaald gezond...

en zoals hierboven al vermeld, vroeger was havermout eten voor de boeren, arme mensen, havermout was een goedkoop product. nu is het een superfood en het zou me niet verwonderen dat ze de prijs hierdoor zullen opslaan binnen enkele jaren waardoor havermout plots duur zal worden met een grote stempel superfood op de verpakking...

gezond is zorgen voor je lichaam, VOLDOENDE gezonde voeding eten (aardappelen, volkoren granen, peulvruchten, groenten, fruit, ... allemaal super gezond en veel goedkoper dan dir zogenaamde superfoods) EN jezelf af en toe wat minder gezond als gebak gunnen, want jezelf uithongeren en van alles ontzeggen levert heel veel stress op wat nu ook weer niet bepaald gezond is...
desire - Zondag 21 juni 2015 10:31
Amen! Helemaal mee eens. Dit artikel geldt ook voor mij. Bedankt voor het schrijven! Velen herkennen zich hier in.
nikki - Zondag 21 juni 2015 11:04
Zooooo herkenbaar. In allerlei tijdschriften gaat het altijd maar over dit gezonde eten. Het maakt het zoveel lastiger om me aan mijn dikke aankomlijst te houden, ik zou liever ook zo'n gezond patroon willen volgen.

Zou proef hier nog eens een artikel over willen schrijven ?
nikki - Zondag 21 juni 2015 11:04
Met proef bedoel ik PROUD
nikki - Zondag 21 juni 2015 11:04
Met proef bedoel ik PROUD
maartje - Zondag 21 juni 2015 12:16
precies dit echt om gek van te worden.
het is niet ''oh je mag misschien soms ook wel een koekje''
hallo je hebt die energie gewoon NODIG. ik snap ook niet hoe
sommige beroemdheden nog gewoon ongesteld kunnen worden?
toen ik zo at werd ik het al niet meer -,-
joya83 - Zondag 21 juni 2015 16:57
ik word zelf ook echt gek van deze nieuwe trend, vriendinnen van me leven tegenwoordig alleen nog maar op chiazaad en dat soort vogelvoer, echt ongelooflijk! gewoon je gezonde verstand gebruiken, gezond, lekker eten, bovendien zijn al die superfoods ook nog echt onbetaalbaar!
evy - Zondag 21 juni 2015 18:09
ik doe niet meer aan die onzin mee. Ik eet lekkere witte broodjes
met boter en hagelslag. Gebruik knoflooksaus mayo enzo bij mijn avondeten.
En snoep ook gewoon elke dag. En de ene dag kan ik dat met mate
en de andere dag heb ik gewoon een vreetbui. En ik geniet er van.
G. - Zondag 21 juni 2015 19:40
Denk dat de kortste klap is: zelf discipline - je ogen sluiten voor dat wat jou nu even niet helpt. De halve wereld verandert niet zomaar (de trend is niet binnen 2 jaar voorbij) & vragen wat minder te posten over good food etc.. dat is niet zo heel realistisch.

Zelf zoeken naar wat je helpt.. en al dat anderen: struisvogel politiek it is!
Singingbee - Maandag 22 juni 2015 16:51
Herkenbaar. Ik ben inmiddels wel hersteld van de eetstoornis, maar veel eetgestoorde gedachten of kleine terugvalletjes die nog voorbij komen gebeuren naar aanleiding van iets in de media. Persoonlijk denk ik dat er niks mis is met gezond eten en superfoods, mits je er goed mee om kunt gaan. Voor mensen met een eetstoornisverleden (o.a. voor mij) is het wel mega ingewikkeld.
barbara - Maandag 22 juni 2015 18:53
Heel herkenbaar mooie blog
bellefleur - Dinsdag 23 juni 2015 00:53
@heather inderdaad, prachtig boek, michael pollan. We draaien door..

superfoods, als ze lekker zijn prima. Maar ik vind de normale producten van moeder aarde al super genoeg.
meisjexx - Dinsdag 23 juni 2015 16:45
Heel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die, net zoals ik, een eetstoornis hebben en er getriggerd door worden, zich schuldig gaan voelen als ze iets eten wat 'niet' mag, of gewoon niet weten wat ze ermee aanmoeten! Zelf word ik er ook helemaal gek van, en gezien het feit ik nog lang niet hersteld ben van mijn eetstoornis, vind ik het echt extreem triggerend en voel ik me echt gewoon gigantisch schuldig als ik gewone 48+ kaas eet (volgens eetlijst).
Ik vind het daarom ook echt heel raar dat een instituut als het Voedingscentrum voorschrijft dat je dingen als volvette kaas en worst bij voorkeur moet mijden, maar alleen 20+ kaas en magere ham moet eten. Dat is toch geen normaal leven?
Vroeger bestonden er geeneens dingen als light producten, en nu moeten we ervan leven. Maar vroeger was ook niet iedereen dik, dus normale, volle producten eten kan gewoon!

Dingen zoals chiazaad, hennepzaad of tarwegras doe ik niet aan; superduur en meestal niet eens lekker. Bovendien zijn ze inmiddels al vrij omstreden: gewone, simpele dingen als havermout, bananen en gewone groenten zijn net zo gezond! :)
anna - Dinsdag 23 juni 2015 18:50
Heel goede blog en helemaal mee eens. Echt superirritant dat een boterham met - gewone- kaas ' zondigen ' wordt genoemd soms. En als het dan een speltroodje met geitenkaas en/ of avocado is, dan verheerlijken wij onszelf. Owja, dan afgesloten met n stukje 90% cacoa chocolade bij de verse muntthee. Foei toch
H - Vrijdag 26 juni 2015 14:28
mooie blog en echt super herkenbaar!!
Mees - Vrijdag 26 juni 2015 16:11
Ik stoor mij daar ook erg aan. Ik begrijp je echt heel goed, als je alles leest op internet en tijdschriften, hoor je alleen maar dieet, gezond leven enz.

Dit is echt een mooie blog!!