Te depressief om te eten

Gepost op Maandag 12 maart 2018 10:00 door Irene in Proud2B-eat.

Wanneer je een depressie hebt kunnen de meest simpele dingen zoals je bed uit komen of kleding aantrekken al de grootste uitdagingen zijn. Ook voor jezelf zorgen door goed te eten kan erg lastig zijn wanneer je leidt aan een depressie. Je hebt geen eetlust of geen energie om eten te bereiden of de boodschappen te doen. De gedachte alleen al weegt zwaar. Op zichzelf is dit al een lastig probleem, maar al helemaal wanneer je daarnaast ook nog een eetstoornis hebt.

Veel mensen die een depressie hebben vinden het lastig om te eten. In andere gevallen eet iemand met een depressie juist veel te veel. Ook dan is het belangrijk om een voedzaam en voldoende eetpatroon aan te houden, zodat je niet teveel naar eenzijdige en daarom ongezonde snacks gaat neigen. Als jij jezelf hierin herkent, weet dan dat je niet de enige bent. Je hoeft je hier zeker niet voor te schamen, maar het is wel belangrijk om er iets aan te doen. Voldoende en volwaardig eten is goed en belangrijk voor je lichaam. Je hebt het nodig, ook om die depressie te lijf te kunnen gaan. Daarom schrijf ik deze blog met een aantal tips hoe je toch goed kunt blijven eten tijdens een depressie. Juist op de mindere dagen.

♥ Meal prepping
Je kent de term waarschijnlijk wel uit het instagram- en/of fitnesswereldje. Niet een handige wereld om je in te verdiepen wanneer je ook last hebt van een eetstoornis of een laag zelfbeeld, maar het zogenoemde meal prepping kan je ook vóór je laten werken wanneer je last hebt van een depressie!

Een depressie kan met ups en downs gaan. Het is dan best een slim idee om gebruik te maken van de betere dagen om je voor te bereiden voor de mindere dagen. Helaas loopt de weg naar herstel niet in een rechte lijn omhoog en, hoe graag we die hoop ook wel zouden hebben, is het handig om je voor te bereiden op eventuele mindere dagen die eraan kunnen komen.

Maak gebruik van je goede dagen door een aantal maaltijden te maken en deze in te vriezen. Wanneer je later weer een mindere dag hebt hoef je in ieder geval niet na te denken over wat je voor jezelf moet koken. Je kan gewoon een gezonde maaltijd uit de vriezer halen en deze opwarmen.

♥ Makkelijke recepten
Op slechte dagen is koken al een uitdaging die groot genoeg is. Je hebt dan echt geen zin om je ook nog eens druk te maken over wat je precies moet koken. Wanneer ik er echt even mijn hoofd niet toe kon zetten maakte ik vaak een eenpansgerecht van roerbaknoodles, voorgesneden groente en een kant en klaar sausje. Je kan op het internet zoeken naar makkelijke recepten waar je geen omkijken naar hebt. Bijvoorbeeld recepten waarbij je zoals ik maar 1 pan hoeft te gebruiken of waarvoor je alleen een oven nodig hebt, bij dat laatste hoef je dan niet eens in een pan te roeren.

Vaak kon ik me dan lui voelen. Waarom kan ik mezelf nou niet gewoon lekker eten gunnen? Waarom kan ik niet gewoon koken zoals elk ander mens? Maar eigenlijk is dit juist een hele goede manier van voor jezelf zorgen wanneer alles echt even te veel is. Gun jezelf die rust in je hoofd en de minimale afwas. Jij hebt wel even iets anders om je druk over te maken, maar het is wel belangrijk dat je genoeg blijft eten.

♥ Maaltijdshakes en smoothies
Als ik me heel erg rot voelde kon ik soms echt een brok in m'n keel hebben en geen hap naar binnen krijgen. Wat dan kan helpen is het drinken van een maaltijdshake of een rijkgevulde smoothie met fruit, groente, noten en/of zuivel. Let er wel goed op dat er echt genoeg voedingsstoffen en calorieën in zitten en dat het voldoet aan een volwaardige maaltijd.

♥ Gezonde snacks en instant food
Als ik terugdenk aan de hoeveelheid instant noodles dit ik vroeger veel at moeten dat wel hele vrachtwagens vol zijn geweest. Nu eet is het ook nog wel eens. Ik vind het best lekker en het is gewoon makkelijk. Eigenlijk een ideale uitkomst wanneer alles even te veel voor je is. Het is wel, wederom, belangrijk dat je echt genoeg voedingsstoffen en calorieën binnen krijgt. Zelf had ik dit niet bedacht, maar ik hoorde eens van iemand dat ze smaakloos eiwitpoeder door haar noodlesoep deed, om toch nog wat meer aan voedingsstoffen binnen te krijgen. Dit vond ik best een slim idee.

Ook is het verstandig om een berg gezonde en voedzame tussendoortjes in huis te halen. Deze kan je gewoon recht uit de verpakking eten en zorgen er voor dat je toch nog het één en ander aan voedingsstoffen binnen krijgt zonder dat je daarvoor in de keuken aan de slag hoeft. 

♥ Thuis laten bezorgen
Als ik echt mijn bed niet uit kon komen was een thuisbezorgservice vaak een prettige uitkomst. Ook je boodschappen van de supermarkt kan je tegenwoordig laten thuisbezorgen. Dit kan best fijn zijn als naar de supermarkt gaan te overweldigend en spannend voor je is. Natuurlijk kost dit ook wat meer geld. Je zou er misschien een spaarpotje voor kunnen maken, zodat je jezelf op de echt slechte dagen toch een beetje tegemoet kan komen.

♥ Om hulp vragen
Als laatste, maar zeker niet als onbelangrijkste punt: Vraag je omgeving om hulp. Ik weet hoe lastig het kan zijn als je echt in de put zit, maar misschien zou je van tevoren al wat codetaal kunnen verzinnen? Of afspreken dat iemand af en toe even bij je komt checken hoe het gaat? Iemand anders zou best een keertje boodschappen voor je kunnen doen of samen met jou kunnen eten. Dit maakt de drempel alweer een stuk lager.

Je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen. Je vrienden en familie willen graag dat het goed met je gaat. Ik weet vrij zeker dat ze je daarom heus zouden willen helpen. Als je dit lastig toch vind om te geloven, bedenk dan eens wat jij zou doen als een goede vriend of vriendin naar jou toe zou komen met dit probleem. Zou jij iemand dat ook gewoon vervelend vinden en in de kou laten staan?

Er is niets mis met jou, er is je iets overkomen, namelijk een depressie. Probeer ondanks alles zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen, want ook dit draagt bij aan je herstel en een fijner leven. Die energie die je uit voeding haalt, die kan je goed gebruiken in dit gevecht. 

Heb jij nog tips? 

Fotografie: Pexels

 

Reacties

Stellar - Maandag 12 maart 2018 13:16

super blog!

de meal prepping werkt heel goed inderdaad, soms kook ik een heel grote pan met maaltijdsoep en doe ik in bakjes in de vriezer, hoef je het alleen op te warmen en klaar

ook een tip: koop een goede stoompan. Ik leg daar dan boven in mijn aardappels en groente en mijn vegetarisch hoeft vaak alleen maar warm dus doe ik er ook bij in een kommetje of kopje. Hoef je het alleen maar op te zetten en minuut of 40 later kun je eten zonder dat je er verder wat aan hebt hoeven doen. Met de meal prep kun je alvast porties rauwe groente invriezen, zoals de aardappels en groente. Ook vlees of vega kun je tevoren bakken en dan gewoon in de stoompan smijten. Ik vind het ideaal en zo heb je toch een gezonde maaltijd ipv weer die boterham met pindakaas of die bak met vla. Is niks mis mee voor een keer, maar dag in dag uit toch niet zo geschikt.

Misschien kan iemand anders wat met deze tips.

Blue - Maandag 12 maart 2018 19:57

In de periode dat het met mij niet zo lekker ging en het mij totaal niet meer lukte om te eten heeft mij heel erg geholpen om het 'denkwerk' s'avonds al te doen. Ik hoefde s'ochtends dan alleen te beslissen of ik wel of niet ging eten i.p.v wat ik ging eten, en dat ik dan nog alles bij elkaar moest pakken dat koste al enorm veel energie. Dus ik smeerde mijn boterhammen s'avonds al en die kon ik desnoods in bed opeten als ik me echt heel ellendig voelde. Ook hebben de shakes mij geholpen aan een vast ritme, ik vond ze zo goor dat ik uiteindelijk wel ging eten haha. Ik kook nog steeds vooruit dan heb ik altijd eten in huis als mijn energie even op is en geef ik mijn eetstoornis geen kans om hier gebruik van te maken.

Geschreven door Irene

Irene werkt bij de redactie als ervaringsdeskundige en is daarnaast beeldend kunstenaar.

Vind je dit waardevol?


feed