Overgewicht en zin in een Cheeseburger

 

“Weet je waar ik nu écht zin in heb? Een cheeseburger en iced frappé van de Mc!” Het is eruit voor ik er erg in heb. Maar zodra ik het zeg, wordt er iets in beweging gezet. Radartjes beginnen te draaien, getallen verschijnen in mijn gedachten. De ‘zware’ lunch van die middag komt weer in me op. Heb ik die voldoende gecompenseerd inmiddels? Wat is de tussenstand vandaag?

Ik zit samen met mijn moeder in de auto. We zijn net met de honden in het bos geweest en nu onderweg naar huis. Het bos was leuk en gezellig, maar doordat de avond al in was gevallen, ook een beetje spannend. Het deed me denken aan traumatische gebeurtenissen uit het verleden. De autorit gaat nog door een deel van het donkere bos heen. Ik heb geen overzicht, voel mij onveilig en ben overdreven alert. Zodra we weer op een wat normalere weg rijden ebt dit gevoel weg.

cheeseburger
Bron fotografie

En dan komt het ineens in me op; McDonalds. Voor ik erover nadenk spreek ik het uit en daarmee maak ik het gelijk moeilijk. Want er is een kans dat mijn moeder nu denkt; gezellig; laten we dat doen, fijn; ze durft het aan. Het duurt niet lang of ik bedenk me. Ik heb vandaag al zo veel calorieën binnengekregen dat ik die extra aantallen niet nodig heb. “Rij maar wel gewoon naar huis hoor”, probeer ik de schade te beperken.

Mijn moeder kijkt me even aan en vraagt zich hardop af wie er nu spreekt; ik of mijn eetstoornis. Ik blijf even stil. “Misschien is het wel allebei eetstoornis”, antwoord ik uiteindelijk. Misschien is het willen eten wel afkomstig van dezelfde bron als het vooral niet willen eten. Een heel gek idee is het niet. Na het onveilige gevoel van in het bos is het verlangen naar het veilige eten goed te verklaren. Maar dit telt ook voor de behoefte aan de controle van het niet eten.

Het wordt helemaal ingewikkeld als ik mezelf afvraag wat mijn gezonde kant van een ritje Mc Drive vindt. Op de klok zie ik dat het tijd is voor een tussendoortje, dat kan mijn trek verklaren. Bovendien is het niet vreemd om na een boswandeling iets te willen eten. En samen wat halen is ook wel gezellig. Een cheeseburger is misschien niet de gezondste optie, maar een hele grote ramp is het ook weer niet.

Maar. Ik heb overgewicht. En afvallen is voor mij – als het op de juiste manier gebeurt – wel beter. Als ik dat drankje niet neem, kan ik thuis wat nemen. Dan kan ik gaan voor een gezondere optie, een waar mijn lijf ook meer aan heeft. Een stuk fruit bijvoorbeeld. Ik weet in elk geval dat het niet allebei kan; niet én fruit én Mc, maar het kan ook zijn dat dat de stem van mijn eetstoornis weer is.

auto vrouw
bron fotografie

Mijn eetstoornis staat niet alleen continu in strijd met mij, maar ook in strijd met zichzelf. In mijn hoofd kan ik uren bezig zijn met de verschillende tegenstrijdigheden maar ook met de overeenkomsten. Vaak weet ik niet of ik luister naar de gezonde kant van mezelf of de zieke kant. Hoe moet ik dat nog weten als alles zo makkelijk en snel in elkaar overloopt? Hoe moet ik dat nog weten als ik niet eens weet waar ik ophoud en mijn eetstoornis begint? Er is zoveel grijs in dit verhaal.

Inmiddels zijn we bij de beslissende rotonde aangekomen. “Nu beslissen” zegt mijn moeder. Ik zeg haar linksaf te gaan, de weg naar de McDonalds. “Ik kan ook een cheeseburger nemen en dan niet die frappé” leg ik uit. Mijn gedachten ratelen verder en ik kijk voor me uit. Min moeder knijpt even zachtjes in mijn knie. Ik probeer mijn gedachten uit te leggen, maar ze begrijpt het niet. Zij denkt zo niet. “Waar heb jij dan de hele tijd aan gedacht?” vraag ik haar. “Dat de honden zo gaan blaffen”, krijg ik als antwoord...

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Maloukee - Woensdag 9 augustus 2017 19:41
Die strijd! Niet weten wie er nu spreekt.. eetstoornis of jij.. herkenbaar!
Elin. - Woensdag 9 augustus 2017 19:41
Mooi geschreven, en zo herkenbaar, de discussie die twee stemmen van de eetstoornis kunnen hebben.
Floor* - Woensdag 9 augustus 2017 19:51
Puur vanuit nieuwsgierigheid: hoe gaat dat dan doorgaans bij jou in z'n werk? Volg je een dieet om weer op gezond gewicht terecht te komen oid?
Het klinkt in mijn oren opzich relatief logisch dat wanneer je overgewicht hebt en moet afvallen, dat bepaalde producten niet handig zijn om te eten, zeker als je een dieet volgt: daarbij wordt ook verwacht dat je het plan volgt, en dat je er over nadenkt dus dat klinkt niet heel gek. Welk deel is daarbij de eetstoornis? had je voorheen juist ondergewicht, en durfde je niet te eten; of wat is precies de context?
(dit is overigens oprechte interesse, er zit verder geen oordeel in mijn vraag)
mrs.doubtfire - Zaterdag 12 augustus 2017 18:44
Hoi Floor, goed dat je dit vraagt, want dan kan het ook uitgelegd worden. Als je een eetbuistoornis hebt, heb je een lange tijd veel te veel gegeten. Om dat af te bouwen is tijd nodig. Manu omschrijft precies hoe haar redenatie is, en op 't eind besluit ze om niet de 2 dingen te nemen die ze in haar hoofd had, maar slechts 1 ding daarvan. En dat is als je middenin die strijd zit een overwinning op zich. Net zoals dat het een overwinning is voor iemand die de hele dag niets at, om een appel te eten. Dat is nog steeds niet genoeg, maar een stap in de juiste richting.
Anne 93 - Woensdag 9 augustus 2017 20:52
Zo enorm herkenbaar!
Mepi - Woensdag 9 augustus 2017 21:16
Zo herkenbaar! Ik denk dat ik ondertussen zo'n 75% van de tijd uit mijn eetstoornis denk.
Marije - Woensdag 9 augustus 2017 21:48
Prachtig geschreven, je raakt me met je verhaal!

Ik hoop dat je steeds beter alle verschillende stemmen leert herkennen en steeds meer vanuit de gezonde kant kunt kiezen. Wat dus ook kan betekenen dat je lekker gaat Mac snacken (het woord 'gezond' is in deze context wat dubieus geplaatst)
muus83 - Woensdag 9 augustus 2017 22:35
Héél hetkenbaar die strijd!! 😘
L - Woensdag 9 augustus 2017 22:38
Zo enorm herkenbaar dit! Bedankt voor je mooie woorden
Vlien - Woensdag 9 augustus 2017 22:53
Zo, dit is pijnlijk herkenbaar..
vanAnaarB - Donderdag 10 augustus 2017 00:05
Mooi geschreven.
Snoezel - Donderdag 10 augustus 2017 01:00
Respect voor jou!
mama - Donderdag 10 augustus 2017 14:45
Proud ♥
Scary Fifty - Donderdag 10 augustus 2017 15:27
Heel stoer dat je ons op zo'n manier een kijkje in "jouw hoofd" durft te geven.
Mila - Donderdag 10 augustus 2017 17:11
Dit lijkt me voor niemand geschikt als tussendoortje, of je nou onder-, gezond of overgewicht hebt. Als avondmaaltijd een keer MacDonalds zou ik zelf niet doen maar kan ik me nog wat bij voorstellen voor af en toe. Maar als snack zo'n groot iets is toch ook gewoon heel ongezond en nergens voor nodig?

Bedoel het niet onaardig, ik vind het echt knap dat je zo probeert onderscheid te maken tussen alle 'kanten' en zo bewust ermee bezig bent om te proberen tegen je eetstoornis in te gaan. Ik kan het daardoor alleen niet zo goed volgen ofzo merk ik, door dus die gedachte dat het naar mijn idee ook enorm veel en ongezond is voor een tussendoortje.
Denise - Donderdag 10 augustus 2017 18:22
Ten eerste staat er niet dat het een tussendoortje is... En ten tweede, wat is er mis met mac als tussendoortje? Een enkel voedingsmiddel op zich is niet ongezond. Dus ook mac is niet ongezond. En waarom is zo groot nergens voor nodig? Ik eet regelmatig tussendoortjes de kcal waarde van een big mac hoor.

En exact... Naar jouw idee.
Amber - Donderdag 10 augustus 2017 20:15
Nou ja, Mila heeft zeker wel een punt. MacDonalds is niet gezond. En dan heb ik het niet over het aantal kcal. Een enkel voedingsmiddel kan wel ongezond zijn, als je kijkt naar wat voor troep ze er allemaal instoppen. Maar nee, je gaat er van een keertje niet dood van.

Daarnaast begrijp ik de blog eerlijk gezegd niet. Hoe is het een overwinning om MacDonalds te eten als je eigenlijk op een gezonde manier moet afvallen?
Denise - Donderdag 10 augustus 2017 21:46
Nee. Een voedingsmiddel opzichzelfstaand is niet ongezond. Je voedingspatroon bepaald of iets gezond of ongezond is. Niet een los voedingsmiddel.

38kg sla is net zo ongezond als 38kg milka. 27 eieren is net zo ongezond als 27 big macs. Een ei is net zo gezond als een big mac. En een krop sla net zo gezond als een reep milka.
Amber - Vrijdag 11 augustus 2017 10:35
Nee. Een voedingsmiddel kan ongezond voor je zijn, los van je eetpatroon. Leuk voorbeeld de eieren met fipronil. Als daar zo'n hoge concentratie in één ei zit, en je eet dat op, is dat schadelijk voor je gezondheid ongeacht de rest van je eetpatroon. En je wil niet weten wat voor zooi ze allemaal in MacDonalds eten stoppen.
Amber - Vrijdag 11 augustus 2017 10:37
En daarbij, een krop sla is net zo gezond als een reep chocolade? Wut? Serieus? Want in een reep chocolade zitten net zoveel vitamines etc als in een krop sla?
Het is natuurlijk niet ongezond om een reep chocolade te eten, maar je kan ook overdrijven. Niet elk voedingsmiddel is even gezond.
M. - Vrijdag 11 augustus 2017 11:27
Helemaal met je eens! Word een beetje moe van "recovery gang" die luid verkondigt dat er geen ongezonde(re) voedingsmiddelen zijn. Alles met mate natuurlijk. Maar een calorie is niet gewoon een calorie qua nuttige voedingsstoffen. Met sla kan het lichaam veel meer dan met chocolade, ook al zouden de energiewaarden gelijk zijn. Het verschil tussen louter vullen of ook voeden. Hoe minder bewerkt / bedacht een product is, des te voedzamer over het algemeen.
Denk dat je daarin je gezonde, gebalanceerde stem moet volgen. En compassie voor andere (ooit) levende wezens. Maar dat is mijn mening.
marleen - Donderdag 10 augustus 2017 20:24
Ik stel me dezelfde vraag als Amber, ik snap het ook niet. Maar wie weet heeft de schrijfster van deze blog zelf een antwoord op de vraag ?
Denise - Donderdag 10 augustus 2017 21:48
Want mensen die overgewicht hebben mogen geen mac eten? Je weet dat overgewicht bestaat uit een teveel aan kcal, toch? Als in jouw kcal mac past, is dat toch prima? Het is super onhandig om jezelf dingen cq voedingsmiddelen te gaan verbieden.

Krijg je alleen problemen van.
Evelien - Donderdag 10 augustus 2017 21:48
@bovenstaande paar reacties: Volgens mij gaat hier helemaal niet om de vraag of de MacDonalds wel of niet gezond is.. dan ga je echt voorbij aan de inhoud van deze blog! Het gaat veel meer om de strijd en de vraag "wat vind/ wil ík en wat vindt/ wil de eetstoornis" en je eigen stem daarin leren herkennen.
marleen - Donderdag 10 augustus 2017 22:24
ik zeg nergens dat ze dat niet mag eten... ik vind je reactie heel veroordelend naar mij toe. En dat is jammer want ik probeer echt om het te begrijpen.

ik ben het er wel mee eens dat er veel gezondere tussendoortjes bestaan
en ik zou het zelf geen probleem vinden als ik probeer om een normaal gewicht te bereiken en ik voel me daardoor af en toe beperkt in mijn keuzes... Ik volg helemaal de redenering van 'af en toe mc is oke maar doe het dan als hoofdmaaltijd' Persoon geeft ook aan dat ze zin heeft in voedingsmiddel X én voedingsmiddel Y. Zelf zou ik dan sowieso gaan voor de gulden middenweg (zeker als ik twijfel vanuit welke motivatie ik iets wil eten). Want uiteraard komt overgewicht (meestal) voort uit een teveel aan kcal, maar beide genoemde producten leveren nu eenmaal véél energie aan, en veel meer dan binnen een gezond eetpatroon past op dat tijdstip (+ daarbij ook niet echt veel 'goede' bouwstoffen)

ik heb zelf heel lang overgewicht gehad en ik heb ook wel eens trek gehad in iets wat eigenlijk niet paste binnen een gezond eetpatroon. Soms stond ik mezelf dat dan toch toe, en soms besliste ik op basis van mijn kennis over gezonde voeding (rationeel dus) om er niet aan toe te geven. Het is niet fijn om jezelf dingen te ontzeggen, op eender welk gewicht, maar soms is het wel nodig om gezond te worden. En daarom niet eetgestoord. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe het is om in die situatie de keuze om het te skippen op een emotionele basis gebeurt ipv op een rationele basis. Het lijkt me juist 'goed voor jezelf zorgen' om niet altijd zomaar te eten waar je zin in hebt als je zoveel trek hebt.

Ik denk niet dat je 'gezond willen zijn' altijd moet linken aan 'dit is de eetstoornis'. En ik krijg een beetje het gevoel dat het wel zo wordt bekeken. Ik kan me voorstellen dat 'je eigen stem erin leren herkennen' soms heel moeilijk is, en dan is het - voor mij althans- een heel goede basis om gewoon te weten wat een lichaam gemiddeld nodig heeft. Om niet heen en weer geslingerd te worden tussen dingen die "ik" wil .

Maar goed, ik heb eigenlijk geen zin om me te verantwoorden. Ik vind het jammer dat ik niet gewoon om verduidelijking kan vragen zonder dat er me woorden in de mond gelegd worden.
Hoi - Vrijdag 11 augustus 2017 13:43
Ik eet ook vaak tussendoortje bij de Mac, wekelijks zelf !!
Ik ben gezond, ben erg slank
Is hier iets mis mee dan ??

Het is gewoon vlees op een broodje met een plakje kaas MEER NIET!
Het is gewoon eten, niet meer niet minder, dus niet moeilijk doen mensen.
KimElisa - Vrijdag 11 augustus 2017 14:17
MvD - Vrijdag 11 augustus 2017 15:09
Ik schaar me achter Evelien. De bedoeling van dit blog verdwijnt nu in een discussie over wel of geen mac. Beetje jammer zo schiet het zijn doel voorbij. Dit is een kijkje in het hoofd van een Esser, bijzonder moedig.
Siem - Vrijdag 11 augustus 2017 20:28
Mooi hoe je dit zo hebt neergezet. Ik herken het dat je op een gegeven moment gewoon niet meer weet welke gedachten van je eetstoornis komen en welke niet.
Hannah - Vrijdag 11 augustus 2017 21:00
Moedige, herkenbare blog.

Maar even @ bovenstaande reacties:
Please. Het is écht niet helpend om iemand met een eetstoornis, die een blog schrijft over de strijd in haar hoofd rondom eten, en hier net zo hard mee worstelt als de meesten hier, de les te gaan leren over dat er veel calorieën in MacDonald's eten zit (alsof zij dat zelf niet weet!) en dat dat toch echt niet verantwoord is als tussendoortje, zeker niet als je overgewicht hebt. Je vertelt haar echt niets nieuws. Misschien is ze wel trots dat ze bij de MacDonald's heeft gegeten of voelt ze zich juist schuldig, is het dan helpend om dit te lezen?

Dat geldt ook voor reacties waarin gevraagd om 'uit te leggen' of te 'verduidelijken' waarom zij bij de MacDonald's eet terwijl ze overgewicht heeft. Waarom is dat iets waarvoor de schrijfster zich moet verantwoorden? Wie zegt dat afvallen überhaupt haar doel is? Misschien is het in het kader van haar eetstoornis en haar weg naar genezing juist een goede stap om zo af en toe iets lekkers te eten, dat weet ze zelf het beste. Ik weet zeker dat de discussie hier anders was geweest als ze ondergewicht had gehad, en dat vind ik jammer.
Amber - Dinsdag 15 augustus 2017 09:07
Dus omdat je een blog geschreven hebt, moet je maar met fluwelen handschoentjes behandeld worden? Als meerdere mensen het niet begrijpen, mag niemand om verduidelijking vragen? Ze hoeft zich niet te verantwoorden, ik begrijp de blog gewoon niet. Als je dat al niet eens meer mag vragen omdat dat te "kwetsend" is voor degene die de blog schrijft, dan wens ik je succes in het echte leven. Als je iets openbaar schrijft, kunnen er reacties opkomen. Wil je dat niet, publiceer je blog dan niet.
Lost girl - Zaterdag 12 augustus 2017 08:23
Dank voor je reactie hannah. Ik ben het helemaal met je eens!
mrs.doubtfire - Zaterdag 12 augustus 2017 18:41
Ik sluit me 100% aan bij Hannah! Dankjewel!!!!

Manu, laat je niet uit het veld slaan hierdoor. Kcal, kcal, kcal, pfff... Nee: LEEF LEEF LEEF!!!! Maak keuzes en dat mag best een keer een ongezonde keuze zijn.

Heel veel respect voor je strijd, bewustheid is het allerbelangrijkste en dat heb je, dus jij komt er wel!!
crocro - Donderdag 5 oktober 2017 17:25
Wow, bedankt voor deze geweldige blog!
Ik voel met je mee. Dw twijfels en de gedachtes en verlangens. En dan ook nog tegensprekend. Niet alleen gezond ongezond die elkaar tegenspreken maar daarbinnen ook nog tegenspraak. Ook ik kan het niet altijd uit elkaar houden
Maluka - Zondag 22 november 2020 19:44
Wauw, wat een mooie blog. Erg verhelderend voor mijn eigen situatie, heel herkenbaar. Dankjewel voor de wijze lessen hieruit!