Goede voeding tegen angst

Gepost op Dinsdag 29 juli 2014 19:00 door Laura in Proud2B-eat.

Ergens bang voor zijn, extreme angsten en angststoornissen. Heel vervelend en in sommige gevallen zelfs levensbepalend. Ze kunnen je leven volledig op z'n kop zetten en er voor zorgen dat je niet kunt doen wat je graag zou willen. Angststoornissen zijn over het algemeen gelukkig goed te behandelen met psychotherapie of medicatie, maar ook veranderingen en levensstijl en eetgedrag kunnen uitkomst bieden.

meisje
Bron

Meditatie, yoga, ontspanningsoefeningen en dagelijkse beweging kunnen net als goede voeding er misschien niet direct voor zorgen dat je van een angststoornis geneest, maar het kan zeker een hele goede of zelfs onmisbare aanvulling zijn om de algemene stemming en het welzijn te verbeteren maar ook om angsten te laten afnemen.

Toen ik last had van angsten, heb ik helemaal niet nagedacht over het belang van bepaalde voedingsmiddelen en dat dit wellicht zou kunnen helpen. Maar naast dat er bepaalde voedingsmiddelen bekend zijn die stress verminderen, zoals jam, vruchten, groenten en pasta, zijn er ook producten die angsten kunnen beperken.

♥ Kamille thee
Kamille wordt al sinds de oudheid gebruikt als 'natuurlijk genezings product'. Nu nogsteeds wordt het gezien als wondermiddel. Ondanks dat je voor sommige ernstige klachten beter naar de huisarts kunt voor reguliere medicijnen of een behandeling, kan kamille wel helpen om bepaalde klachten te verminderen. Zo wordt het gebruikt bij spijsverteringsproblemen en buikpijn, hoofdpijn, pijn door ontsteking en keelpijn. Buiten dat wordt het ook wel eens gebruikt als ontsmettingsmiddel of tegen de jeuk. Maar Kamillethee staat vooral bekend om de rustgevende en kalmerende werking. Het wordt ook vaak gedronken 's avonds voor het slapen gaan. Het zorgt er namelijk voor dat je sneller en rustiger in slaap valt. De thee kan ook helpen bij vermoeidheid en paniekaanvallen.

thee
Bron

♥ Groene thee
L-Theanine, wat van nature voorkomt in groene thee, heeft bewezen effectief te zijn in de behandeling van angstsymptomen en het verlichten van angstaanvallen. Daarnaast is ook gebleken dat L-Theanine erg effectief blijkt bij het verhogen van de concentratie, het verbeteren van leerprestaties, ondersteuning van het immuunsysteem, verlagen van de bloeddruk en het verhogen van het dopamine niveau in de hersenen.

♥ Vette vis
Vis als paling, makreel, haring en zalm bevat veel omega-3, wat een positief effect heeft op de vermindering van stress maar ook angst. Veel omega-3 zorgt op lange termijn voor de verhoogde productie van neutrotransmitters in het emotionele brein.

♥ Eieren, avocado, rundvlees en citrusvruchten
Vitamine B is erg belangrijk voor ons lichaam en onze geestelijke gezondheid. Voedingsmiddelen die veel vitamine B bevatten zijn bijvoorbeeld de bovengenoemde; eieren, avocado, rundvlees en citrusvruchten. Maar naast deze nog zoveel meer. Ze zijn cruciaal voor de gezondheid van onze hersenen. Bij een tekort aan vitamine B kunnen we verward raken, prikkelbaarder zijn en angst ontwikkelen of het kan verergeren.

♥ Yoghurt
Yoghurt bevat probiotica. Dit zijn gunstige bacteriën die een positief effect hebben op onze gezondheid. Het beschermt ons tegen virussen, schadelijke bacteriën en infecties. Hierdoor ontwikkelen we een beter immuunsysteem. Het is aangetoond dat probiotica in staat zijn om angst en vermoeidheidsklachten te verminderen. Naast yoghurt bevat ook zuurkool deze goede bacteriën en er zijn ook voedingssupplementen van verkrijgbaar.

yoghurt
Bron

Sowieso zal een gezond lichaam, die voldoende en goede voeding binnenkrijgt, beter bestand zijn tegen angst. Richt je op gezonde vetten en eiwitten omdat deze het hormonale stelsel stabiliseren. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan kalmeren het zenuwstelsel. Dit stofje is bijvoorbeeld te vinden in kaas, gevogelte, zalm, ei, noten, banaan en aardappels. Verder zijn er nog een aantal multivitamine supplementen die een aanvulling kunnen zijn op de dagelijkse voeding om angst te verminderen, zoals melatonine, kamille, hop, ginseng, Sint-janskruid. Let hierbij wel goed op de beschrijving en vraag advies aan je huisarts. Niet alle supplementen kunnen gecombineerd worden met andere medicatie of dieten.

Wat is jouw tip tegen angst naast een behandeling of medicatie?

 

Gerelateerde blogposts

01
FEB
35
20
JAN
77
30
JUL
10
 

Reacties

x - Dinsdag 29 juli 2014 19:19

oh heel handig :)

Virdamegadraakje - Dinsdag 29 juli 2014 19:28

Goed artikel, alleen omdat het gebaseerd is op eten zal het mijn angsten niet kunnen helpen. Ik krijg sinds maart 2014 geen vast voedsel meer door m'n keel. Ik durf het niet door te slikken, bang dat het vast blijft hangen, dat ik er in stik en er dood aan ga. Ik weet zelf dat deze angst totaal niet realistisch is, maar toch word ik al zenuwachtig als ik iets moet eten. Ik ben inmiddels al meer dan 8 kilo kwijt hierdoor. Totaal niet vrijwillig. Ik eet alleen nog maar brinta, soep, en chocola. Omdat de vloeibare dingen voor m'n gevoel niet vast kunnen blijven zitten. Maar ik wil zo graag van alles eten, alles wat ik hiervoor ook at. Lichamelijk en geestelijk ga ik achteruit. En m'n omgeving denkt dat ik niet WIL eten. Niemand begrijpt dit probleem, en heb er ook nog nooit eerder over gehad dat andere mensen dit hebben. Zijn er mensen die dit herkennen ? Ik ben ten einde raad.. En zelfs GGZ weet niet wat ze kunnen doen, ze lijken me zelfs niet serieus te nemen..

claire - Dinsdag 29 juli 2014 19:43

Goed stukje weer!! Je vraagt aan het einde wat anderen gebruiken tegen angsten. Wat ik gebruik (voor meer dingen, maar het kan ook bij angst helpen!!) is een torch. Dit is een soort licht dat je helpt doordat je hiermee de accupunctuur punten kunt stimuleren. Hierdoor komen de meridianen weer meer terug in evenwicht.

@virdamegadraakje - Dinsdag 29 juli 2014 19:47

Pfff serieus. Wat heftig en wat erg dat niemand je kan helpen. Lijkt me heel moeilijk. En dat zelfs een instantie als GGZ niks kan doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit heel moeilijk vind en het lastig vindt dat njemand je serieus neemt. Ik wel. Ik kan me de angst zelfs heel goed voorstellen! Misschien is het een idee om het langzaam opbte bouwen? Eens een keertje een baan te sabbelen? Zodat je zeker weet niet te stikken. En zo stapje voor stapje meer dingen te gaan eten? Als je ooit iets kwijt wil. Of advies nodig hebt. Ben ik er voor je. Stuur me gerust een pb.
Liefs Duifje

jelle - Dinsdag 29 juli 2014 19:57

Volgens mij heeft dat een naam, slikangst of zo?

Liezewiesje - Dinsdag 29 juli 2014 20:03

Ik heb vroeger een slikfobie gehad van m'n 6e tot ongeveer m'n 16e. (Daarna kreeg ik een eetstoornis) At ook vooral de dingen die jij ook eet. Weet niet waardoor het precies bij mij is ontstaan. Ben een heel gevoelig persoon en kan er slecht tegen als ik spanning bij andere mensen ervaar. Toen m'n ouders gingen scheiden, ging de slikfobie langzaam over. Denk dus dat het bij mij te maken heeft met spanning/ me altijd ongemakkelijk voelen. Als ik in het bijzijn van mensen moet eten, dan krijg ik m'n eten veel moeilijker weg dan als ik alleen eet.

Toen ik nog jong was wist ik niet dat het slikprobleem wat ik had, een slikfobie was. Dacht dat het iets lichamelijks was. Voelde me, net als jou, ook niet serieus genomen. Had toen ook een braakfobie, maar daar ben ik gelukkig van af. Heeft er mee te maken dat ik bang was om de controle te verliezen over m'n lichaam.

Vind het wel kwalijk dat het GGZ je niet serieus neemt, want een slikfobie bestaat wel degelijk! Heb ooit ergens gelezen dat een logopedist je kan helpen.

Kan me btw niet meer voor me halen of er bij mij een bepaalde gebeurtenis was, die die slikfobie aanwakkerde. Weet alleen dat ik een keer een bruiskauwgompje per ongeluk had soorgeslikt en dat ik bang was dat ie in m'n keel bleef hangen. Was toen wel ongeveer 6 jaar.

Heb je voor jezelf een idee of er iets gebeurd is waardoor je bang bent om te stikken in je eten?

Nou, Virdamegadraakje....Wens je heel veel sterkte, moed en kracht! Kaart het maar nog een keer aan bij het GGZ, ze moeten het echt serieus nemen!

Liefs, Lies

\\\'Metaphor - Dinsdag 29 juli 2014 21:18

Erover praten. Bij bijna alle onderwerpen waar iemand angst over kan voelen, of 'redenloze' angst, helpt het vaak om simpel met iemand te praten. Kan zowel over de angst gaan als over compleet andere dingen, wat voor jou werkt.

A. - Dinsdag 29 juli 2014 21:24

Vitamine C. en keltisch zeezout. Waarom? Omdat het je bijnieren ondersteunt. Je bijnieren zijn je stressklieren, die ervoor kunnen zorgen dat je in paniek raakt, hartkloppingen krijgt, etc. Als ik angstig werd, dan nam ik altijd een paar korrels Keltisch zeezout onder mijn tong (geen gewoon zout, ook al kan dat ook wel iets helpen!). Daarnaast vitamine C (2 of 3 gram).

En verder magnesium, ofwel oraal ofwel als olie (gesmeerd op mijn polsen of nek).

Het helpt niet direct tegen paniekaanvallen die veroorzaakt worden door je omgeving, maar het kan je wel echt rustiger maken. En als de paniek voortkomt uit iets fysieks (hartkloppingen kunnen heel eng zijn bijvoorbeeld), dan helpt het meestal wel.

Merizz - Dinsdag 29 juli 2014 21:49

Als ik me onrustig voel steek ik meestal een wierrookje op met een geur die mij rustig maakt. Ook ruik ik heel vaak aan verse kruiden of specerijen als we die in huis hebben zoals baslicum, oregano, kaneel of steranijs. Als ik er dan aan ruik en de geur in me opneem, word ik er echt rustiger van. Soms zet ik er ook een kopje thee van, dit helpt ook heel erg.

Virdamegadraakje - Dinsdag 29 juli 2014 21:59

Ten 1e dankjewel voor jullie tips! Blij dat ik hier wel serieus genomen word :) en @liezewiesje, ik ben laatst bij een logopedist geweest. Vervolgens naar een dieetist doorverwezen. Ik heb nu voor 1 maand medische drinkvoeding erbij gekregen. Alleen valt dat natuurlijk weg na 4 weken. En dan gaan ze er vanuit dat ik ook hulp heb gekregen bij GGZ. Morgen ga ik toevallig weer heen, en dan zal ik het nog een x goed aankaarten. Ik wil echt geholpen worden. En ik kan me niet echt herinneren dat er iets is gebeurt qua slikken waardoor ik niet meer durf. Heb me niet ergens in verslikt. M'n vriend heeft rond die tijd voor m'n ogen wel een mislukte zelfmoord poging gedaan, waarvan ik nog steeds hartkloppingen krijg als ik er aan denk. Zat zelf te denken, dat dat een soort trauma zou kunnen zijn wat zich nu omgezet heeft in slikangst.. GGZ weet daar ook van, maar ook daar doen ze niks mee :(

@Merriz - Dinsdag 29 juli 2014 23:00

Ik ga het even proberen, ben 17 dagen alleen thuis en ons huis is echt groot en dus echt heel eng om alleen te zijn in het donker en ben elke avond zo bang, gelukkig heb ik een muntplant, dus nu net thee van gezet, het ruikt naar frankrijk! :) Das een fijne gedachte, ik hoop dat het werkt tegen mijn angst.

@Merriz - Dinsdag 29 juli 2014 23:17

Idd muntthee helpt. Thanks voor de tip, maakt idd rustiger, de geur ook heel erg fijn. Thankssss

Maanmeisje - Woensdag 30 juli 2014 01:41

O, dat is handig om te weten, aangezien ik heel veel last heb van angst en spanning.

peanutbutter - Woensdag 30 juli 2014 02:21

Banaan (stress).

Riann - Vrijdag 1 augustus 2014 21:31

Eetlepel lijnzaad kauwen en/ of idd banaan voor het slapen

jellienke - Dinsdag 10 maart 2015 16:55

3 kwartier per dag wandelen, flink doorstappen, bij voorkeur in een natuurlijke omgeving (bos, park) is heel erg heilzaam!
omega 3 slikken
groene thee drinken
orthiflor original slikken (1 week per maand 's avonds voor het slapen gaan), dit is probiotica hetgeen zorgt voor een goede bacteriehuishouding in je darmen. met name de dikke darm heeft heel veel invloed op angst, paniek, depressie
goed en rustig via de buik ademhalen, ademhalingsoefeningen doen wanneer je hier moeite mee hebt

gouden tip wanneer je paniek voelt opkomen:
kijk om je heen en noem 5 dingen hardop die je ziet (bijvoorbeeld: vaas met bloemen, zonnebril, tafel, etc)
ga dan goed luisteren en benoem vervolgens 5 geluiden die je hoort
ga dan goed voelen in de lichaam, benoem 5 neutrale dingen die je voelt, bijvoorbeeld, mijn voeten die op de grond staan, mijn hand in mijn zij etc
vervolgens ga je 4 dingen zien en opnoemen, 4 dingen horen en opnoemen etc
dan 3 dan 2 dan 1 en.................. weg is de paniek!!!!

kimberley pex - Woensdag 15 november 2017 10:41

Jellienke, wat 'n leuke en fijne tips , fijn dat je dit deelt. gr.kim.

natalie - Zondag 10 juli 2016 20:50

Ik heb angsten om op vakantie te gaan en ook mensen uitnodigen ga nu wel boodschappen doen en yoga maar iedere keer weer die drempel om moedeloos van te worden

kimberley pex - Dinsdag 2 augustus 2016 19:55

Gaba ! zit ondermeer in aardappelen en scharreleieren. Of gaba supplementen. Extra eiwitten; kaas vlees ei gevogelte, daar zit tryptofaan in. Eiwitten zorgen ook voor extra serotonine, vooral melk. Banaan; daar zit o.a. mangaan-tegen angst- in en nog meer mineralen. Banaan is rustgevend. Hop, kun je zo kopen bij 'n reformhuis, en zelf malen in de koffiemolen of nutribullet, tot poeder. Poeder vermengen met water, smaakt niet lekker, heel bitter, maar het neemt de angst snel weg. Mijn angst is ontstaan door de tientallen operaties. PTSS of GAD Sterkte allemaal ***

Mina - Zaterdag 22 juli 2017 09:43

Smoothie met advocado,blauwe bessen, banaan en spinazie.

kimberley pex - Woensdag 15 november 2017 10:38

Dit zijn superhandige tips ! Merci *

TAGS

Geschreven door Laura

Laura werkte als redactrice voor Proud2Bme. Er komen met enige regelmaat nog blogs van haar online.

Vind je dit waardevol?

Ken je iemand die dit moet zien?


feed