Eten en gezelligheid

 

Je zal vast wel eens in de tijd van kerst en Sinterklaas in de supermarkt hebben gelopen. Verbaas jij je dan ook over de enorme hoeveelheid eten die er extra te koop ligt? Ik wel. En ik verbaas me er al helemáál over waarom in hemelsnaam met kerst en oud en nieuw (en in mindere mate Sinterklaas) het allemaal om eten draait. Mensen bedenken al maanden van tevoren wat ze gaan klaarmaken of eten met de feestdagen. Viergangendiners, bijzondere desserts, brunches: zowat alles draait om eten. Maar waarom?

Mensen vinden dat eten de gezelligheid vergroot. Gezelligheid en eten/ drinken worden aan elkaar gekoppeld. Ik vraag me hevig af: waarom? Je kan het écht wel gezellig hebben zonder al die bijzondere dingen rondom eten! Sterker nog: dat eten verpest de gezelligheid. Ik heb jarenlang met kerst boven op een kamertje in de kou gezeten terwijl de hele familie beneden twee uur lang zat te bunkeren. Het was mijn eigen keus, ik weet het. Ik kon er ook bijzitten, maar dat was helemaal geen optie. En ik moest mee, anders stelde ik oma teleur. Maanden van tevoren was ík ook bezig met kerst, alleen in de zin van hoe ik het moest overleven. Door het eten.

Al die kalkoenen die worden geslacht met kerst. Vijftig euro per onthoofd, gevild beest. Uren werk. Als iedereen nou die kalkoen laat leven, bespaart iedereen veel geld. En niet alleen kalkoen, maar als iedereen normaal zou eten met kerst, zou er zóveel geld worden bespaard. Voor de vijftig euro die een gezin uitspaart kan een kindje in Afrika met hongersnood een jaar leven. Misschien nog wel langer. Plus het feit dat er een hoop dieren niet geslacht worden wat veel levens redt. Mooi toch? Dat is toch de echte 'kerstgedachte'? Zou niet iedereen dat willen?

Als je bij mensen op bezoek gaat bij een verjaardag en je slaat het aanbod af van verjaardagstaart wordt er gezegd: 'joh, doe gezellig mee!'. Ik snap het gewoon niet. Snap jij het? Koppel jij eten aan gezelligheid en waarom?

 

Reacties

Ell. - Vrijdag 3 december 2010 16:32
Precies wat je schrijft vind ik ook een groot probleem. waaarom wordt eten aan gezelligheid gekoppeld! dat is ook echt de reden waarom ik gezelligheid ontloop. Dat eten maakt het zoveel minder. Zie nu al tegen kerst op, al dat eten:(
anoniem - Vrijdag 3 december 2010 16:35
Mooi Blog geschreven.
Dat is idd een mooie kerstgedachte wat veel levens redt.
Ik snap ook niet waarom mensen eten aan gezzeligheid koppelen.
Rachel - Vrijdag 3 december 2010 16:39
Ik snap het persoonlijk ook niet, zonder eten kan het ook supergezellig zijn! Maar misschien zien mensen zonder es het anders? Ik weet het niet
Saar - Vrijdag 3 december 2010 17:07
Ik denk dat dit echt meer een gedachte is van mensen mét eetstoornis. Eten is gewoon lekker en tijdens feestdagen verwennen mensen zichzelf gewoon wat extra... als afsluiting van het jaar en om gezellige dagen te vieren. Net als dat je in de bioscoop iets lekkers koopt om tijdens een mooie film van te genieten.

Er zijn zeker mensen die kerst te veel aan eten koppelen, maar ook zat mensen die het koppelen aan gezelligheid met familie en vrienden.. en daar is lekker eten dan een leuke iets bij.

Denk je dat je ooit wel van dit soort dagen en eten kan gaan genieten Milou? Niet iedereen eet een kalkoen ofzo. Gezellig gourmetten doen ook vreselijk veel mensen. Of uit eten of... etc

xxx
-angel - Vrijdag 3 december 2010 17:25
echt heel mooi gezegd
want vooral voor iemand met een eetstoornis
is sinterklaas en vooral kerst en oud en nieuw
gewoon een ramp, omdat alles om eten draait
en dan wordt het alleen maar minder gezellig
ik hoop dat er misschien over een paar jaar minder nadruk wordt gelegd op het eten, en dan juist meer nadruk op gezelligheid
Fleur - Vrijdag 3 december 2010 17:32
Omdat eten LEKKER is, niet meer dan een bord met moleculen waarvan je kan en mag genieten. En met kerst genieten mensen graag samen van goed eten, net als van de kerstboom, versieringen, muziek, lichtjes, alles. Eten hoort daar ook bij, het is niet zo'n big deal als je denkt. Xxx
Sindy - Vrijdag 3 december 2010 17:35
Kerst is een feest en bij een feest hoort eten wat net effe anders is dan anders, tenminste zo denk ik erover. Sushi zou je bv nooit kopen veel te duur, maar tijdens een feest is zoiets toegestaan. Of neem nou oesterzwammen, eekhoorntjes brood, en zo kan ik nog verder fantaseren. Milou, het eten hoeft heus niet overdadig en vet te zijn, het kan ook lekker luxe en calorie-arm. Maar jouw filosofie begrijp ik wel. Ik denk dat het ook te maken heeft dat er een hele grote groep mensen is (die jeweetwel elkaar niet helemaal kunnen uitstaan, maar verplicht met elkaar opgescheept zitten) en ja wat doe je dan al die tijd? Eten dus, want van "echte" gesprekken is meestal geen sprake. Alles draait dan om eten, omdat ze eigenlijk over weinig andere dingen met elkaar kunnen praten. Dat is iets waar ik me ook aan kan ergeren, en ik heb het gevoel dat je dat een beetje bedoeld. Dan zou ik zeker zeggen geef die vijftig euro aan een goed doel. Maar als ik jou vragen mag: Waarom zat je boven op een zolderkamertje, je kan toch ook een muizenhapje (doen alsof) mee-eten en wel gewoon gezellig erbij zitten (of van tevoren aan de fam vertellen dat je niet mee-eet, en dat je het niet leuk vind als erover gepraat gaat worden, ik bedoel als je boven op een kamertje gaat zitten dan gaan mensen zich ook dingen afvragen). In ieder geval wens ik jou veel sterkte toe en wil je als tip geven toch eens in de supermarkt te gaan neuzen naar lekkere dingen die je aandurft, want geloof me er is ook een hoop calorie-arm lekker eten.
tlm - Vrijdag 3 december 2010 17:44
denk dat 't vooral het feit is dat mensen eindelijk mogen eten van zichzelf. Iedereen is 't hele jaar bezig om netjes te eten, niet te veel en niet te vet. Tijdens kerst is 't toegestaan en daar profiteert iedereen van. Vind 't ook wel gezellig, ook al doe ik 't inderdaad liever niet.

Die kalkoenslachters zullen ook wel brood (of kalkoen) op de plank willen hebben en wie zijn wij eetgestoorden om dat af te keuren :)
Anniek - Vrijdag 3 december 2010 19:16
Ik denk dat als je nog erg met je eetstoornis bezig bent, je inderdaad het nut van ''al dat eten'' niet kan zien. Dat kon ik ook niet. Maar nu merk ik, nu ik bijna van mijn eetstoornis af ben, ik erg uit zie naar de gezelligheid met de feestdagen en dus ook naar het eten!
Ik hoop voor iedereen, dat jullie ooit weer kunnen genieten van de feestdagen, mét alle lekkere dingen daarbij:)

Liefs Anniek
Inger - Vrijdag 3 december 2010 19:41
Ik heb hetzelfde probleem als jij.
Vreselijk vind ik kerst, maar aan de andere kant: ik snap het ook wel weer.

Jezelf en je familie even verwennen.
Een mooie kalkoen op tafel zetten is toch wat anders dan aardappels groente en vlees.
Mensen zien genieten van wat jij gemaakt hebt, dat geeft voor mij hetzelfde gevoel als dat ik iemand een mooi cadeau heb gegeven waar ze heel blij mee zijn!
Alleen het zelf op eten, lekker betekent meestal tenslotte meer KCAL.
Maar wat maakt dat uit?
Jij en ik weten dat van 1 of 2 avondjes wat meer KCAL je echt niet aankomt?
Waarom ontzeggen we onszelf die gezelligheid?
Ik ga dit jaar proberen te genieten, want mezelf opsluiten op mijn kamer, daar heb ik echt geen zin meer in!

xxx ik hoop dat jij ook een fijne kerst hebt!
Anoniem - Vrijdag 3 december 2010 21:55
Ik snap dus ook niet waarom mensen eten koppelen aan gezelligheid.
Eerst is het lekker, gezellig eten en daarna lees je in alle bladen tips over afvallen. Daarom vind ik dat je met de kerst gewoon goed moet eten, maar niet extreem zodat je ook niet zo'n schuldgevoel hebt van hier tot Simbabwe en in januarie wilt afvallen. Maar ik denk dat alle meiden en jongens op deze site wel een extraatje kunnen gebruiken, dus als ik jullie was zal ik er niet van wakker liggen als je tijdens de kerstdagen wat extra's hebt gegeten.

Milou, ik hoop dat je deze kerst niet op een zolder/koude kamer doorbrengt. Ook jij mag best wat extra's hebben en genieten is misschien nog wel het aller aller belangerijkste !!!
JustmeXx - Vrijdag 3 december 2010 22:42
Over dat stuk van de dieren ben ik het helemaal eens! Al die arme ganzen die worden vetgemest, al die dieren geslacht...
Maar dat eten niet zou bijdragen aan de gezelligheid, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij feEsTEN hoort nu eenmaal lekker gezellig samen ETEN!Maar niét dieren slachten! Voor mensen met een es lijkt dat eerste onwaarschijnlijk (ik weet waarover ik spreek) maar het is waar...
Annebeth - Zaterdag 4 december 2010 00:29
Ik ben het met Saar eens
Marieke - Zaterdag 4 december 2010 11:22
Vorige jaren vond ik dat ook vreselijk met kerst, dat uitgebreide eten. Het paste ook nog eens niet in mijn eetlijstje, hoe moest ik dat dan doen? Maar nu ben ik wat meer uit mijn eetstoornis en heb ik er al een paar weken zo'n zin in! Gewoon heerlijk eten waar ik zin in heb, zonder te denken aan calorieën of eetlijstjes. En daarnaast volop genieten van de gezelligheid met mijn familie, omdat ik niet de hele tijd met het eten bezig ben in mijn hoofd en niet mezelf voortdurend van alles aan het verbieden ben. Ik hoop dat jij dat ook mag gaan ervaren!
Milou - Zaterdag 4 december 2010 15:56
@ Sindy: Ja, er is calorie-arm eten, maar het draait dan nog steeds om eten. En dát snap ik nou gewoon niet. En als je op kerst mensen ziet die je niet mag en dan maar gaat eten om niet in gesprek te hoeven snap ik het al helemaal niet. Je kan toch ook gaan ganzenborden? Dan hoef je ook niet in gesprek. Ik kan al dat overvloedige eten niet uitstaan, al die mensen die me volgepropte mond zitten te praten en 'neem dit, anders blijft het over. Dat is ook lekker, neem dat. wel eten hoor!' Het geeft mij zoveel stress dat ik dan liever de zolderkamer verkies boven aan tafel zitten.

@ Saar: mooie reactie. Ik kan me er wel enigszins in verplaatsen. Maar waarom zou je iets moeten vieren met eten? Je kan ook fijn zittende kleren aantrekken wat je kan koppelen aan iets vieren. Misschien komt er een tijd dat ik het wel in kan zien en kan genieten van eten, maar het wekt nu alleen maar aversie op.
lara - Zaterdag 4 december 2010 16:05
Ik vind het eigenlijk heel apart dat je van je ouders op zolder mag gaan zitten tijdens het eten. daarmee houd je het heel erg in stand, en maak je jou bijzonder. Lijkt me niet goed. Ik denk ook dat als jij verder wil komen, je dit soort uitdagingen aan moet gaan.
De manier waarop jij kerst beschrijft klinkt heel vies, terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn. Ja of je moet in een aso familie wonen waar ze ranzige dingen uren lang aan één stuk door in hun mod proppen, maar dat is vast niet het geval ;)
Roses - Zaterdag 4 december 2010 20:42
Ik kan me goed voorstellen dat je je dit afvraagt. In de tijd dat het eens stuk slechter met mij ging had ook hier veel moeite mee. Je wordt er overal mee geconfronteerd ga je iets leuks doen met vriendinnen in de zomer, dan ga je een terrasje pikken en wat hoort daarbij eten.. En dat is best lastig.

En vroeger toen ik nog niet bezig was met kcal. of wat dan ook at ik tijdens kerst nooit meer dan ik gewend was. Als ik vol zat dan zat ik vol, want ik vindt het onzin om je dan maar vol te gaan proppen.

Ik ben het met Saar eens. Daarbij denk ik dat zoiets nooit zou veranderen gezelligheid en eten is volgens mij iets universeels.

Waarom dat dan zo is? tsjaa.. - daar heb ook ik gewoonweg geen antwoord op.

xxx
D. - Zondag 5 december 2010 16:13
Dit lezende denk ik dat jij niet begrijpt waar de maand december en met name Kerst om draait. Ik snap dat jij het moeilijk hebt maar begrijp wel dat wat jij hierboven als kerstgedachte beschrijft wel de kerstgedachte vanuit iemand met een ES is. Nouja dat niet eens in zijn geheel. Dit is hoe JIJ erover denkt,

Ik vind het wel jammer om te lezen want kerst is veel meer dan eten. Kerst draait om gezelligheid en samen zijn. Kerst is 24-26 december en dat zijn 24 x 3= 72 uur waarbij volgens jou 2 uur per dag gegeten wordt dat zijn 6 uurtjes dus..... maar de rest dan?

Er zijn zoveel leuke dingen tijdens de Kerst op tv. Zoveel leuke kerst films, de sfeer in de stad. Kerst is inderdaad gezelligheid maar het is veel meer dan alleen eten.
Vanuit de geschiedenis hebben de meeste mensen met Kerst een soort van viering ( Het zijn die 3 bijzondere dagen in het jaar ) zoals Saar hierboven ook al zegt. Meestal komt er veel familie bij elkaar eten. En omdat het zo bijzonder is wordt daar extra aandacht aan besteed.
Dat er dieren voor worden geslacht, tja dat is nu eenmaal zo. Maar zo gaat het al duizenden jaren. En ik denk dat het met Kalkoen tijdens Kerst in ons land nog wel mee valt.

Beste Milou ik wens jou een heel erg fijne Kerst. Maar geniet asljeblieft van KERST en laat niet alleen dat diner je Sfeer/beeld verpesten.

Groetjes
D.
Marjolijn - Zondag 5 december 2010 18:34
Lieve Milou.
Ik denk niet dat feestdagen gekoppeld zitten aan veel eten.
Wat ik belangrijk daaraan vind is om samen de dagen op een gezellige manier door te brengen.
Ik persoonlijk vind de sfeer van kerst heel rustgeven.
Heerlijk bij kaarslicht met de geur van de kerstboom.
Gewoon lekker rustig aan doen. Niets moet.
Even stil staan bij alles wat er het afgelopen jaar gebeurt is.
De leuke maar ook de minder leuke dingen.
Blij zijn met de kleine dingen in het leven.
En daar mag van mij ook lekker eten bij horen.
En nee, het hoeft echt niet te veel te zijn.

Voor mij is kerst altijd een warm feest.

Ik wens jou en een ieder die dit leest dan ook een hele mooie en liefde volle kerst toe.

Liefs. Marjolijn.
Milou - Maandag 6 december 2010 19:41
@ D.: Bedankt voor je reactie. Ik weet ook dat kerst veel meer is dan alleen eten. De tijd ervoor vind ik altijd gezellig zo met de kerstboom, kaarsjes, kerstpaketten. Maar ik heb in deze blog gewoon centraal gezet dat bij een bijzondere dag (verjaardag ook) eten een heel belangrijke rol speelt. Misschien valt het me op door de es, maar ik wilde het daar eens over hebben. En natuurlijk valt het mee met de kalkoen in nederland, maar ik heb het als een voorbeeld genomen.
Marilou - Dinsdag 7 december 2010 15:30
Lieve Milou!

Zit je aanstaande kerst weer boven op een kamertje of is het gelukt om iets anders te bedenken?

Milou - Dinsdag 7 december 2010 18:22
@ Marilou: Ik zit alleen thuis. Héérlijk!
Marilou - Woensdag 8 december 2010 17:27
Alleen?! Waarom heerlijk? Eerlijk Milou, vind je dat écht??
Tishke - Vrijdag 10 december 2010 14:31
sommige mensen hebben gewoon de echte betekenis van kerstmis mis, voor sommige gaat het om de giften en de eten..

Ikzelf haat kerstmis juis om dat reden, het gaat niet meer om God en de Christelijke betekenis nie, maar over de spanderen van centen voor eten en cadu's.

Ik herinner mezelf als kind dat Kerstmis altijd een familie tijd was, en ja, met veel eten. Ik kom uit een conservatieve land, Zuid Afrika, waar Kerstmis en de oude tradities nog blijven bestaan. Hier in Belgie is dat anders.

Eten word veel te snel gelinkt aan gelukkigheid, maar voor iemand zoals ik maak ete gewoon ongelukkig, maak niet uit of het kerstmis, verjaardag of passen is.

Bart - Zaterdag 11 december 2010 20:28
Heey Milou,
Even een berichtje van mij!
Ik ben op dit moment je boek zwaartekracht aan het lezen. En ik moet zeggen: Ik vind het ongelofelijk mooi geschreven. Dus ik ben eigenlijk wel een soort fan van je geworden.. :) Wat ik me wel afvroeg op pagina 38 schrijf je iets over een liedje van Blof en dat komt verder in het boek ook voor. Welk liedje is dat precies? Het was zoo vreemd, Ik zat in de trein op weg naar mijn stage. En ik was jouw boek aan het lezen, En tegelijk was ik ook blof aan het lezen. En jawel! Toen schreef je dit: Ik druk hem tegen mijn oor. Blof is het! Echt grappig was dat! Ik ben zo onder de indruk, En tegelijk krijg ik ook een soort steek in mijn buik. Een steek van pijn! Met dit boek heb ik even het gevoel dat ik in jouw hoofd zat! Ga vooral door met schrijven:) Wanneer komt het volgende boek uit? En hoe gaat het met buddy? Doe hem de groetjes!!

Bart
ps: Dit had niks met kerst te maken!
Simone - Maandag 17 januari 2011 16:08
heey!
In het boek Zwaartekracht, word er toch zo'n liedje genoemd, van Blof? hoe heette dat ookalweer?
want ik zou het heel graag is willen luisteren, lijkt me een super mooi nummer !

liefs. x