Voor wie doe jij het eigenlijk?

 

Deze week deelden we al een artikel op Twitter over een vreemd bedrijf waarbij je allerlei dingen kon kopen die je imago zouden verbeteren. Likes, met een bekende vlogger op de foto of een BN-er op je verjaardag. Was dat wel een écht bedrijf? Gezien de huidige tijdgeest zou ik daar niet eens zo gek van hebben opgekeken. Gisteren bleek echter dat het hier om een campagne van SIRE ging. Een originele en krachtige zet. SIRE bedacht The Good Life Agency om mensen te inspireren om vaker na te denken over de vraag: "Voor wie doe jij het eigenlijk?"

Wat mij betreft een hele waardevolle vraag vandaag de dag. Het is soms best lastig om te bepalen waardoor je iets eigenlijk doet: Doe je het écht voor jezelf of doe je het omdat je er leuker en beter door overkomt of omdat je denkt dat het van je verwacht wordt?

"De campagne laat mensen stilstaan bij de vraag of je bepaalde keuzes maakt omdat je daar zelf gelukkig van wordt of om hiermee aan de verwachtingen van anderen te voldoen", aldus Lucy van der Helm, directeur bij SIRE op Nu.nl.

Door de enorme groei van social media zien we steeds meer enkel het 'perfecte' van de mensen om ons heen. Hierdoor ervaren we meer druk en plaatsen we zelf ook vaak enkel het leuke uit ons leven. Ook als we kijken naar bekende YouTubers die in grote auto's rijden, luxe tassen kopen en dure kleding dragen. De lat wordt met de dag hoger gelegd. Gewoon is niet goed genoeg en goed is niet perfect. 

We worden zo beïnvloed door alles wat we om ons heen zien, dat we hierdoor nauwelijks meer weten wat we zélf nou echt graag willen, leuk en mooi vinden. Terwijl juist dit de basis van een gelukkig gevoel is. Het is daarom heel belangrijk om onszelf regelmatig af te vragen wat we nou echt zelf willen. Willen we dit omdat het zorgt voor status, likes, volgers of om erbij te horen of willen we dit omdat we er oprecht blij van worden, omdat het energie geeft? Voor een gelukkig en tevreden gevoel is het noodzakelijk om trouw te zijn aan jezelf en je eigen wensen en waarden.

Wij waren niet de enige die het nieuws over The Good Life Agency op social media deelden. Er was flink veel aandacht voor in de media en het kreeg ook de nodige kritiek. De website werd al snel druk bezocht en ontving in totaal 170 aanmeldingen. Mannen kozen het meest voor de diensten 'headhunten en laat je endorsen' en 'perfect dinner of night out'. Vrouwen kozen het meest voor 'better you fotoshop service'.

Uit onderzoek van SIRE kwam verder dat 63 procent van de Nederlanders denkt dat andere mensen hun leven mooier laten lijken dan het werkelijk is. Zo'n twintig procent vergelijkt het eigen leven bovendien met dat van een ander op social media.

De campagne van SIRE bevat drie televisiereclames, een online campagne en radiocommercials. Hiervoor wordt de hashtag #voorwie gebruikt.

Bron: nu.nl

Weet jij #voorwie je de meeste dingen doet?
Is dat vooral voor jezelf of...?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Christa - Vrijdag 16 december 2016 22:00
Goede campagne
anoniem - Vrijdag 16 december 2016 22:35
Zo nep
Jess - Zaterdag 17 december 2016 11:24
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden... Het is zo waar. Iedereen wil voor de ander maar perfect zijn. Maar waarom willen we dat zo graag? Zelf ben ik ook zo. En dit laat me toch even inzien dat ik niet leef voor andere. En waarom zou ik perfect moeten zijn? Als ik zelf maar gelukkig ben toch?
Ik denk dat stap 1 altijd zal zijn dat je met jezelf tevreden en blij moet zijn.
tijgertje - Zondag 3 maart 2019 19:33
we willen allemaal goed voor de dag komen,het oog wil ook wat.maar we slaan hierin vaak door.trouwens,in iedere cultuur geldt weer een ander schoonheidsideaal.wat hier de norm is,wordt daar weer met afkeer bekeken.