Negatief lichaamsbeeld: slechter presteren

 

Een negatief lichaamsbeeld bij meisjes en vrouwen kan zeer nadelige gevolgen hebben voor werk -en schoolprestaties. Dit blijkt uit een recent onderzoek van the University of the West of England in Bristol. Jonge vrouwen die bang zijn dat ze te dik zijn halen lagere cijfers dan ze zonder die angst zouden halen. Zo'n 16 procent gaat bovendien niet naar school als ze zich slecht voelt over het uiterlijk.

Voor het onderzoek ‘Costing the Invisible: A Review of the Evidence Examining the Links Between BodyImage, Aspirations, Education and Workplace Confidence', werd gekeken naar meer dan 49.000 meisjes en vrouwen in de leeftijd 10 to 60 jaar in 5 verschillende continenten: Engeland, Amerika, Finland, Duitsland, China, India en Rusland.

lichaam

Meisjes in de puberteit waren, als gevolg van een negatief lichaamsbeeld, minder of niet betrokken bij discussies in de klas. Zo'n 20 procent van de meisjes durfde haar mening in de klas niet te geven als gevolg van dit negatieve lichaamsbeeld. Ook misten de meisjes hierdoor lessen.

Meisjes uit Finland, Amerika en China haalden gemiddeld lagere cijfers wanneer ze bang waren dat ze te dik waren (los van het feit of ze dit ook werkelijk waren). Wanneer jonge vrouwen op de universiteit gevraagd werd om meer op hun uiterlijk te letten, had dit direct invloed op hun resultaten bij toetsen. Dit laat mogelijk zien dat een negatief lichaamsbeeld ervoor kan zorgen dat vrouwen niet naar hun potentie kunnen presteren.

De gevolgen van een negatief lichaamsbeeld op onze psyche en ons lichaam is al vaker onderzocht, maar de gevolgen op schoolpretaties niet. Dr Susie Orbach, psychoanalyticus en schrijver van het onderzoeksverslag vindt de resultaten zeer ernstig. "De zorgen die jonge meisjes en vrouwen hebben over hun uiterlijk beperken hun capaciteiten. Ze doen het wel goed op school, maar ze zouden het veel beter kunnen doen. Het is heel belangrijk dat deze invloed van uiterlijk op capaciteiten vermindert en, zo mogelijk, stopt."

enough

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je slecht in je vel zit omdat je je negatief voelt over je eigen lichaam, dit je concentratie op school vermindert. Toen ik me vroeger lelijk of slecht over mezelf voelde, had ik ook minder aandacht voor school, omdat een deel van mijn aandacht werd opgeslokt door deze nare gevoelens.

Bron: huffingtonpost

Hoe is dat voor jou?

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

Fire - Donderdag 4 december 2014 19:08
Ik heb een gruwelijke hekel aan mijn lichaam en ik slaag cum laude op het gymnasium. Maar qua participatie in de les kan ik me er wel in vinden.
Maanmeisje - Donderdag 4 december 2014 19:21
Interessant onderzoek. Ik kan het me ook goed voorstellen. Toen ik nog naar school ging had mijn negatief zelfbeeld/lichaamsbeeld zeker invloed op mijn schoolprestaties. Als ik me echt onooglijk voelde, bleef ik heel lang bij de deur staan twijfelen tot huilen aan toe, omdat ik me zo niet durfde te vertonen. Niet alleen op school niet, maar ook buiten. Meestal besloot ik dan uiteindelijk thuis te blijven. Het kwam ook wel eens voor dat ik wel naar school ging, maar niet naar de les durfde te gaan als ik er eenmaal was. Vooral niet als ik te laat was, omdat ik bang was dat iedereen naar mij zou kijken als ik de klas binnenliep. Dan ging ik weer naar huis zonder naar de les te zijn geweest, of ik ging wel naar een paar lessen, maar voelde me dan zo onzeker dat ik eerder wegging, en ik verstopte me steeds in de wc. Bij discussies/gesprekken in de klas was ik niet betrokken, ik durfde niks te zeggen en zat meestal alleen. Mijn cijfers waren meestal goed, doordat ik daar erg mijn best voor deed, maar als ik iets voor de klas moest doen scoorde ik laag, want dat vond ik veel te eng. Op het laatst, voor ik voorgoed met school ben gestopt omdat ik echt niet meer durfde en er zo depressief van werd, haalde ik vooral onvoldoendes. Toen kon het me allemaal niets meer schelen en deed ik mijn best niet meer. Kortom: school was voor mij een regelrechte ramp. Mede door mijn negatief zelfbeeld/lichaamsbeeld.
Maanmeisje - Donderdag 4 december 2014 19:28
Dat ik veel wegbleef had ook niet altijd een positieve invloed op mijn prestaties, omdat ik daardoor veel miste en soms minder begreep, en om uitleg durfde ik niet te vragen.
Janneke24 - Donderdag 4 december 2014 19:40
Tja zeker heel erg herkenbaar
school was en is voor mij nu nog steeds niet haalbaar door dit
door mijn negatieve zelfbeeld was ik ook nooit veel op school
mede ook door mijn dwangmatige bewegen
best vermoeiend
bloempje - Vrijdag 5 december 2014 06:31
Daar heb ik nu met het leren voor de toetsweek super veel last van.
en ook de dwang om meer te bewegen dan lereb
Ohwell - Vrijdag 5 december 2014 16:17
Als gevolg van?

Een correlatie tussen de twee, oké, maar dat een slechter zelfbeeld slechtere cijfers geeft lijkt me niet erg logisch.