Artikelen over schoonheid

 

H&M gebruikt virtuele lichamen

henmDat er vaker iets niet klopt aan foto's in modebladen of campagnes voor kledingmerken, is bekend. H&M doet hier ook aan mee en laat zien dat niet alleen details gefotoshopt kunnen worden, maar dat ook hele lichamen virtueel zijn! 90% van de lichamen is nep en slechts 10% (het hoofd) is echt, al weten we niet of daar ook niet het één en ander aan gephotoshopt is.

H&M gebruikt voor verschillende kledingstukken hetzelfde lichaam. Dit lichaam is met de computer gefabriceerd. Op deze ''paspoppen'' worden verschillende huidskleuren, kledingstukken en hoofden van verschillende modellen ''geplakt'. Door dit te doen, laat H&M je denken dat dit een realistisch lijf is terwijl het eigenlijk niets met een echt lichaam te maken heeft.
 
Dat H&M bezig was met het plakken van hoofden, werd voor het eerst benoemd door Aftonbladet uit Zweden. H&M zorgt niet alleen dat er diversiteit zit in de hoofden van de ''paspoppen'', er wordt ook gedacht aan de multiculturele samenleving. Het is toch te belachelijk voor woorden dat een echt lichaam niet meer volstaat en de modewereld daarom met zelfgemaakte lichamen op de proppen komt?

Dit geeft niet alleen weer wat voor onrealistische eisen H&M stelt, maar ook wat de maatschappij vrouwen voorschotelt als ''perfect''. Perfect betekent blijkbaar iets onmogelijks.
"Dit illustreert de torenhoge esthetische eisen die op het vrouwelijk lichaam worden geplaatst zeer goed. Het is zelfs zo schrijnend dat H&M niemand kan vinden met het perfecte lichaam en gezicht om hun bikini's te verkopen". Aldus Heel Vaaglanden, Norwegian Broadcasting Corporation.

henm

H&M ontkent hun hoofden-plakkerij niet. De persverantwoordelijke voor H&M, Hacan Andersson zegt: "Het is geen echt lichaam, het is 100 procent virtueel en gemaakt met de computer. We nemen foto's van de kleding op de poppen die ook in de winkels te zien zijn en geven er vervolgens een menselijke verschijning aan. We doen dit puur om met de kledij te pronken". Volgens H&M leiden echte lichamen af van de kleding. Wel apart, want dat is de kleding die wij later dragen op ons 'echte' lijf. 

Nogmaals wordt hiermee bevestigd dat de modellen die we veelal te zien krijgen in modebladen, niet bekeken moeten worden als het schoonheidsideaal dat nagestreefd dient te worden. Alles behalve dat. Probeer niet te lijken op de modellen, meer uniek dan jezelf kun je niet zijn! 

uniek

 Wat vind jij van de virtuele lijven van H&M?

 
| Meer
Nouska | Dinsdag 6 december 2011 15:05 | 32 reacties | Reageer!

Gerelateerde artikelen


Donattela Versace houdt niet van echte vrouwen

Photoshop Fail Forever 21

Hoge taille broeken

H&M doet het met Versace


Reactie van brooklyn

tis maar reclame, niet teveel bij nadenken.
het gaat om de kleding, niet de modellen.
als je zo zou nadenken dat er altijd dunnere mensen zijn, er zijn altijd nog dunnere mensen als dat.

Dinsdag 6 december 2011 15:13


Reactie van Hoshi

Geen verassing. Ik zat een paar dagen geleden nog op de H&M online shop te kijken en ik dacht, goh: ze hebben hier gewoon hetzelfde kledingstuk in een andere kleur gephotoshopt, dat model staat precies hetzelfde. Dat het allemaal virtuele lichamen waren wist ik niet, maar het verbaast me nu niet.

Dinsdag 6 december 2011 15:19


Reactie van -

Dat was me ook al opgevallen in de webshop van h&m

Dinsdag 6 december 2011 15:28


Reactie van Briesje

Ik denk dat het wel een beetje overdreven is dat ze dit doen omdat ze geen 'perfecte' modellen kunnen vinden en dat perfect iets onmogelijks is volgens hun.
Dan kan je alles wel gaan invullen vanuit de gedachtegoed dat alles en iedereen in de modewereld erop uit is om tegen gezonde vrouwenlichamen te zijn. We moeten ook weer niet doorschieten hierin. Ik denk persoonlijk dat ze dit ook doen omdat het simpelweg goedkoper is. Fotoshoots kosten erg veel geld en zo besparen ze veel geld door het virtueel te doen.
Ik denk niet dat ze het persée doen omdat ze geen perfecte modellen kunnen vinden.

Dinsdag 6 december 2011 15:48


Reactie van flip

Ik had hetzelfde als Hoshi! Het viel me wel op dat ze vaker hetzelfde lichaam gebruiken en het viel ook op dat ze wel erg gefotoshopt waren. Maar het is dus helemaal nep? Ach weet je, als zij ook op de site alles paspop-achtig willen hebben, moeten ze dat vooral doen. Nee, het geeft absoluut geen goed beeld van hoe échte vrouwen eruit zien, maar dat valt te zeggen over zowat alles in de mode- en reclame-industrie.

Dinsdag 6 december 2011 15:51


Reactie van R.

Haha, toevallig zat ik laatst op de site en het viel me nogal op dat er nergens een vlekje, sproetje of moedervlekje te bekennen was! Nou ja, dan verklaard dit bericht natuurlijk een hoop. Ik denk dat ze het deden om de kosten te besparen, maar toch wel jammer dat het zover gekomen is met de "perfecte" vrouw...

Dinsdag 6 december 2011 15:58


Reactie van J

Komen jullie echt nu pas achter?

Weetje wel hoeveel werk het is om een echt model helemaal zo te fotograferen zodat je er een digitaal 360graden beeld van kan maken, waar ook nog eens alle kleding op past?
Kom op zeg... je kunt ook overdrijven.. je kunt niet van élk merk verwachten dat ze echte vrouwen met crves gebruiken

Dinsdag 6 december 2011 16:00


Reactie van G.

Ze hadden wat mij betreft die 'paspoppen' gewoon weg mogen laten. Ik vind ze sowieso geen goed beeld geven van hoe de kleding staat, ongeacht het figuur van de pop. Soms staat er een foto bij die in een fotoshoot gemaakt is en daar staat de kleding heel anders dan op de paspop. De site van Esprit heeft veel betere weergave van de kleding. Zouden ze bij de H&M een voorbeeld aan kunnen nemen.

Dinsdag 6 december 2011 16:24


Reactie van @ brooklyn

Het gaat inderdaad om de kleding en niet om de modellen. Maar nou komen wij in de winkel, trekken we die kleding aan en zijn we niet tevreden over hoe het ons staat. Vervolgens proberen wij tóch zoveel mogelijk als die virtuele modellen te worden zodat die kleding ons ook perfect staat. Dan gaat het dus alsnog mis, ook al let je niet niet op de modellen, maar alleen maar op de kleding..

Dinsdag 6 december 2011 17:01


Reactie van Henriëtte

Ik vind dat eerlijk gezegd echt niet kunnen. Aangezien wij die kleding aanmoeten, dan kunnen toch beter ook echte mensen nemen om het te showen. Anders past toch vervolgens niemand die kleding?

Dinsdag 6 december 2011 17:07


Reactie van Berna

@J, je hebt gelijk, maar dat betekend niet dat ze niet met de computer vrouwen met curves kunnen maken.

Dinsdag 6 december 2011 17:09


Reactie van flinie

zou t niet zo kunnen zijn dat dit gewoon veel goedkoper en sneller is dan foto's maken van modellen? Daar ben je weer een hele fotoschoot aan kwijt terwijl dit met een paar keer klikken gemaakt is.
Maarja, een realistisch beeld geeft t dan zeker niet ;)

Dinsdag 6 december 2011 17:10


Reactie van Lara

Als het dan zo simpel is om het via de computer te doen.. waarom dan lichamen maken met ondergewicht en niet gewoon met heupen en alles wat de echte mens heeft? Als het toch allemaal standaard is moet dat niet zo moeilijk zijn lijkt me.

Dinsdag 6 december 2011 17:20


Reactie van brooklyn

dat is niet het probleem van HUN.
iedereen is mooi op zijn eigen manier,
als je zo zou denken, zou je ook kunnen denken: bij een vriendin van mij die dunner is staat dit mooier..
ikzelf kijk meestal niet naar de modellen.
door jezelf te vergelijken met hun, laat al zien dat je onzeker bent..

Dinsdag 6 december 2011 17:51


Reactie van sindy

Op zich een opluchting als je toch weet dat het nep is. Daarbij als ze echte modellen zouden gebruiken zou ook de prijs van kleding omhoog gaan....dus dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Dinsdag 6 december 2011 18:01


Reactie van Jannee

Dit wist ik al lang, en ik ben het er ook niet helemaal mee eens maar als je het zo bekijkt:
Het geld wat ze hiermee besparen, hoeven ze niet te besparen door kinderarbeid in de textielindustrie in te zetten..
Mensen willen nou eenmaal goedkope kleding.

Dinsdag 6 december 2011 18:46


Reactie van Tubbieee

Ik vind het wel heel handig op de site want je kunt leuke kleren uitzoeken enz. dus dat is wel heel handig! maar idd erg realistisch is het niet. Dat is wel heel stom eigenlijk en ik snap niet waarom ze niet gewoon een realistisch *GEZONDE* paspop erneer zet

Dinsdag 6 december 2011 20:07


Reactie van Roses

Het zou voor een deel toch wel te maken hebben om de kosten te drukken, maar toch vindt ik het maar niks.
Maar het zij zo.

Dinsdag 6 december 2011 20:48


Reactie van Mella

Ik kan me voorstellen dat dit voor een merk een gemakkelijke oplossing is, en ik vind niet dat zij de verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor het heersende modebeeld, maar dit zegt zoveel over onze maatschappij.

Alleen een 'perfect' iets met de computer is tegenwoordig nog goed genoeg. Alles in deze maatschappij is maakbaar, en reclames met door de computer gefabriceerde lichamen kunnen(!) dan toch wel rare normen en waarden overbrengen.

Dinsdag 6 december 2011 22:38


Reactie van Chantal

Het is voor hen idd een goede oplossing, omdat het heel veel tijd kost om het met echte modellen 360 graden draaibaar te kunnen maken waar ook nog alle kledingstukken op kunnen.

Maar ik snap eigenlijk niet dat een model (computer of real) 'perfect' zou moeten zijn. Als ik een bepaald kledingstuk zou willen hebben, dan wil ik dat vanwege het kledingstuk, en niet een één of ander model dat het aan heeft op de foto.

Dinsdag 6 december 2011 23:13


Reactie van A

ik vind het vooral gaaf hoe ze dit gemaakt hebben! bijna levens echt!

Dinsdag 6 december 2011 23:36


Reactie van Kaneeltje

Dit artikel is echt overreacted... Je kan overal wel een probleem van maken.

Woensdag 7 december 2011 09:10


Reactie van maureen

Tja, het is gewoon cheaper, punt!
Net als één standaard paspop. Al zie ik wel bij Ulla popke andere paspoppen :)
En ik ben het eens met Kaneeltje, er zijn veel belangrijkere dingen om ons zorgen over te maken!

Woensdag 7 december 2011 13:05


Reactie van brooklyn

hoezo is dit geen gezonde paspop?
KOM OP ZEG, netalsof die paspop een eetstoornis heeft -_-
iemand die zo mooi dun is, kan ook gewoon gezond eten en gewoon sporten?
je ziet toch geen ribben enzo? waar zeuren jullie nou over.

Woensdag 7 december 2011 15:11


Reactie van Linzy

Ja zo kun je over alles in de modewereld wel een probleem maken.
Het is gewoon goedkoper en makkelijker.. je hoeft je toch ook niet te vergelijken met zo'n model als je kleding koopt?

Modellen zijn nou eenmaal(te) dun.. dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat er wat meer modellen zouden mogen zijn die wat meer rondingen hebben, maar kom op.. het gaat om de kleding en niet om de modellen. Beetje van een mug een olifant maken vind ik dit.

Woensdag 7 december 2011 15:16


Reactie van hockeymeisje95

Eerlijk gezegd zie ik er ook geen probleem in..
Alleen maar handig om op die manier geld te besparen..
Ik was er zelf nooit opgekomen dat de foto's zelf ook nep zijn, ik dacht namelijk alleen de kleding ;)

En dun? Ik vind ze niet dun of eng mager ofzo, je kan geen rib tellen..

Woensdag 7 december 2011 15:28


Reactie van brooklyn

hoe de fuck weet je dat die lichamen ondergewicht hebben? heb je ze gewogen? dat heten nou SPIEREN. je kunt ook een gezond gewicht hebben en er zo uit zien. door spieren oke?

Donderdag 8 december 2011 19:01


Reactie van brooklyn

sorry voor mn taalgebruik :)

Donderdag 8 december 2011 19:01


Reactie van Ikkuh

@ Brooklyn

Dus eigenlijk zeg je dat je er als een virtueel mens uit kunt zien?
Lijkt mij geen reeele gedachte.

H&M kiest niet voor niets een nep-lijf en geen echt lijf. Ze zeggen het zelf.

Ik vind de paspoppen jammer, maar het triggert mij niet.

Donderdag 8 december 2011 19:21


Reactie van Emmy

Allereerst vind ik dat er veel te veel ophef over wordt gemaakt. Kom op zeg. "Dit geeft niet alleen weer wat voor onrealistische eisen H&M stelt" maar ook wat de maatschappij vrouwen voorschotelt als ''perfect''. Wie heeft gezegd dat H&M virtuele modellen gebruikt om eisen te stellen aan ons? En al zou dat zo zijn, dan is het aan ieder persoonlijk om daar aan te willen voldoen. Niemand dwingt je.
"Dit illustreert de torenhoge esthetische eisen die op het vrouwelijk lichaam worden geplaatst zeer goed" Ook dit weer. Die eisen worden misschien wel gesteld, maar het is onze éigen keuze. Voordat ik helemaal wordt aangevallen hierin, neemt niet weg dat het onwijs triggerend en moeilijk kan zijn voor vrouwen die hier gevoelig voor zijn, waaronder ikzelf, maar daar heb ik het nu niet over.

Waar ik me ook echt ontzettend aan stoor is dat er vaak alleen gepraat wordt over "echte vrouwen" in combinatie met rondingen. Zijn dunne vrouwen niet echt? Dunne vrouwen zijn net zo echt!!! Ik vind het zo'n ónzin dat die altijd in zo'n hokje worden geplaatst dat hun lichaam 'onrealistisch' is en dat ze er niet zo uit zouden moeten zien. Dan doe je hetzelfde als wat zoveel mensen beweren dat de modewereld doet, mensen een bepaald beeld opdringen. Maar dan dat je niet dun mag zijn, maar rondingen moet hebben, anders ben je 'niet echt'.
Maar zo wordt er nooit naar gekeken...

Vrijdag 9 december 2011 14:33


Reactie van brooklyn

ja, ik zeg dat je er zo uit kan zien.
dit lijkt precies op hoe mensen eruit zien,
ze gebruiken dit alleen omdat het goedkoper is hoor.
als je genoeg traint, kan je een normaal gewicht hebben en zo'n lichaam.
it's your choise, en zie je soms ribben?
hoezo paspoppen met ondergewicht, heb je ze dan gewogen?

Vrijdag 9 december 2011 15:27


Reactie van Ellen

Het hele leven is dus gewoon nep. Beetje jammer dit.

Vrijdag 4 mei 2012 09:32

Reageer op dit bericht


Je reactie wordt eerst gechecked door een moderator voordat deze geplaatst wordt!

Je naam :
Wat wil je kwijt? :
CAPTCHA Image
Ik kan de code niet lezen
Letters hierboven :