Vertellen dat iemand te dik is

 

Een gewichtsexpert heeft flink wat kritiek over zich heen gekregen door een nieuw project dat hij is gestart. Het project draagt de naam 'Waarschuw een vriend dat hij/zij te dik is' dag. Steve Miller, die de tv show 'Fat Families' presenteert heeft vandaag 'gebombardeerd' tot dag voor de Engelsen om vrienden of familie te vertellen dat ze te dik zijn. Dit initiatief is echter door veel mensen met een maatje meer bekritiseerd.

De zogenaamde 'plus-size community' vindt dit initiatief lijken op 'fat-shaming' en pesten. Steve kwam eind vorig jaar op dit idee. Het leek hem een goede manier om met vrienden en familie die te zwaar zijn in contact te komen over hun gewicht. Degene die de vriend of het familielid hierop aanspreekt zou dan moeten aanbieden om een sportmaatje te worden als de ander besluit om iets te willen doen aan de overtollige kilo's. Volgens Steve kan dit initiatief duizenden levens redden.

weegschaal
bron foto

'Deze dag draait om het redden van levens en zeker niet om het beledigen van mensen. Ik stel dit ook enkel voor om te doen onder goede vrienden en hechte familie. Het moet ook echt alleen gezegd worden tegen de mensen waarvan jij denkt dat ze deze boodschap aan kunnen. Nadat je het hen hebt verteld is het goed om aan te bieden om samen te gaan sporten of wandelen. Ik weet dat het woord Fat/Dik onaardig kan klinken, maar soms is dat nodig om de boodschap aan te laten komen.' aldus Steve.

Rivkie Baum, redactrice van het plus-size fashion magazine Slink, is het hier niet mee eens. Volgens haar zal deze camagne een averechts effect hebben op mensen met overgewicht. Recent onderzoek heeft volgens haar aangetoond dat iemand confronteren met dat hij of zij te dik is zelfs kan leiden tot meer gewichtstoename. Nog los van de invloed die het kan hebben op de vriendschap. Ze vindt het onbegrijpelijk dat mensen denken dat iemand met overgewicht zichzelf niet bewust is van het feit dat hij/zij te dik is. Volgens haar denkt Steve met zijn campagne veel te eenvoudig over gewicht, zelfbeeld en de relatie die we hebben tot ons lichaam.

steve miller

Rivkie vindt de campagne zo slecht dat ze een tegenbeweging heeft opgezet met de naam 'Tell A Friend They're Fab'. #youarefab is het tegengif voor mensen die de lange lijst aan diëten en detox waar ze mee worden bestookt in de maand januari zat zijn. Terwijl Rivkie vindt dat de campagne van Steve gevaarlijk is, vindt Steve de campagne van Rivkie gevaarlijk.

steve miller

Een interessante discussie; want kan je een goede vriend of close familielid erop aanspreken dat hij of zij te dik is in de hoop hem hiermee te helpen.... of niet? Ben je een échte vriend(in) als je nooit eerlijk bent over zijn/haar gewicht of ben je juist een echte vriend als je hem/haar accepteert zoals ze is?

Zou jij een vriend of familielid vertellen dat hij/zij te dik is?

Bron: dailymail.co.uk

 

Gerelateerde blogposts

Reacties

J. - Donderdag 8 januari 2015 13:59
Dat waarschuwen dat iemand te dik is, is echt onzinnig.
Ik ken ook geen één "dik" persoon die zelf niet weet dat hij/zij "dik" is.
Het moeten waarschuwen is daarom ook totaal overbodig. Soms zijn deze personen - zo ook mijn moeder - al jaren bezig met proberen af te vallen. Daar boven op, kan het juist zijn dat sommige van deze mensen al zo veel problemen hebben met hun zelfbeeld dat ze extreem gaan dieten en een eetstoornis ontwikkelen. Vaak worden deze mensen inderdaad zwaarder.

Een andere groep die weet dat hij/zij te zwaar is maar niks er aan doet kan het waarschijnlijk weinig schelen wat een ander zegt. Bovendien is een natuurlijke reactie ok juist om in de verdediging te gaan schieten. Of het "dik zijn" goed te gaan praten.

ipv mensen waarschuwen dat ze te dik zijn, zou je beter gewoon mensen vanaf jonge leeftijd kunnen voorlichten over een goed voedingspatroon en vooral beweegpatroon.

Ik zelf zou niet iemand vertellen dat hij/zij te dik (of te dun) is. Pas als ik een grote schommeling zie in korte tijd zal ik wellicht vragen of het wel goed gaat. Maar dat is meer om hem/haar bij te staan als vriend dan als aansporing om er iets aan te doen.
Amelie - Donderdag 8 januari 2015 14:01
Hele lastige kwestie! Ik denk inderdaad dat veel mensen met overgewicht zich al bewust zijn hiervan, dus dan is de vraag wat voor een toevoeging het benoemen ervan voor zin heeft.. Zeker iemand 'dik' noemen vind ik ver gaan.
Ik vind wel dat je een goede vriend/vriendin mag wijzen op de gezondheidsrisico's die overgewicht met zich mee brengen en erover mag praten.
Voorzichtigheid is echter wel aan te raden; ik ben nooit dik geweest maar heb uiteindelijk wel anorexia ontwikkeld mede door opmerkingen van anderen.
Liz - Donderdag 8 januari 2015 15:10
Lastige discussie, maar wel interessant! Ik zou nooit recht in iemands gezicht zeggen dat ie te dik is. Maar vanuit gezondheidsoverwegingen iemand proberen te helpen vind ik wel goed. Bijvoorbeeld door aan te bieden om diegene te helpen met gezonde keuzes maken, structuur aanbrengen, sporten etc. Ligt er wel aan of diegene zelf ook bereid is om te veranderen hoor, anders heeft het weinig zin en werkt het wss averechts. Maar als iemand in principe wel gezonder zou willen leven, maar moeite heeft om dat daadwerkelijk te doen, dan zou ik diegene zeker helpen. Want andersom spreken ze je er namelijk ook op aan (tenminste, als ik te weinig eet en teveel sport dan probeert mijn omgeving me ook weer de gezonde kant op te krijgen)
Sophie - Donderdag 8 januari 2015 15:23
Nee, ik zou een vriend(in) of familielid niet vertellen dat hij/zij te dik is.
Wat J. terecht opmerkte: Hij of zij weet dat zelf ook, Probeert misschien al jaren af te vallen of het boeit hun niet. Je zal je waarschijnlijk alleen maar in een lastige situatie werken & Misschien kwets je iemand er wel mee.
Stella - Donderdag 8 januari 2015 16:01
Denkt deze persoon nou echt dat zijn dikke vrienden niet weten dat ze dik zijn? En denkt hij nou echt dat ze, nadat hij hen op hun gewicht gewezen heeft, ineens kilo's zullen afvallen? Wat een sukkel.
marleen2502 - Donderdag 8 januari 2015 16:02
nee hoor, no way dat ik iemand daarop zou aanspreken
ten eerste weten ze het zelf ook wel
ten tweede vind ik niet dat het aan mij is om te oordelen over iemands gewicht
ten derde weet ik uit eigen ervaring hoe gevaarlijk het kan zijn
ten vierde zijn er dikke mensen die gezond leven en dunne mensen die ongezond leven dus is het helemaal niet per se zo rechtlijnig
ten vijfde is wetenschappelijk bewezen dat je gezonder bent met een ietstehoog bmi dan met ondergewicht (en als het meer dan 'iets is dan weet je het zeker zelf)
ten zesde vind ik het uiterlijk van mijn vrienden absoluut ondergeschikt aan alle andere eigenschappen
ten zevende zou ik nooit om zo'n oppervlakkige reden vriendschappen op het spel zetten, je weet nooit hoe kwetsbaar iemand is voor zo'n opmerkingen

ik denk dat er véél meer mensen gebaat zijn bij het vaker horen van de boodschap 'you are fab' dan die andere boodschap

Ik vind dat als je iemand echt wil helpen, je dat niet doet door te zeggen 'je bent dik' maar door er voor die persoon te zijn, en als (en slechts als) hij zelf aangeeft er ongelukkig door te zijn, of lijntjes uitwerpt, dat moment aan te grijpen om te vragen hoe je kan helpen.
Stella - Donderdag 8 januari 2015 16:02
En te dunne mensen vergelijken met te dikke mensen vind ik niet kunnen. Twintig kilo te licht zijn is veel gevaarlijker dan twintig kilo te zwaar zijn.
Maanmeisje - Donderdag 8 januari 2015 16:07
Nee, dat zou ik niet vertellen.
ano - Donderdag 8 januari 2015 16:17
zou ik niet doen, je weet nooit waarom een persoon te dik is, misschien heeft ie wel een eetstoornis of een stofwisselingsziekte, misschien neemt ie anti depressivia en is een van de bijwerkingen aankomen, ...

daarbij weet de persoon die te dik is echt wel dat ie te dik is hoor.

----
waarom trouwens altijd over overgewicht? ik bedoel, ondergewicht is ook heel erg ongezond, maar dat wordt wel aanvaard? ik heb nog nooit iemand horen zeggen o je bent dun, je moet aankomen. vind het erg vervelend eigenlijk dat ondergewicht aanvaard word en overgewicht niet :/
Miekio - Donderdag 8 januari 2015 16:48
Ik zou het wel doen bij iemand die heel dichtbij me staat. Niet "jij bent dik" maar, meer "ik geef om je en maak me zorgen op hoe jouw gewicht invloed heeft op jouw gezondheid". Ik bedoe dan echt iemand die dichtbij me staat en waarvan ik weet hoe diegene zal reageren en niet een willekeurige vriendin.

@ano, toen ik door lichamelijke ziekte erg dun werd, kreeg ik die opmerkingen dagelijks. "Toen je wat voller was stond je dat beter" en "je moet meer snoepen meid". En dat kwam van mensen waar ik de naam misschien van kende (kenissen of uit de buurt). Ook heel raar. Toen ik door diezelfde ziekte te dik werd, zei niemand er wat van.
Ik denk niet dat als er iets staat over hoe ongezond overgewicht is, dat daaruit gehaald moet worden dan dat misschien niet geldt voor ondergewicht. Té is nooit goed, of het nou teveel of te weinig is.
miri - Donderdag 8 januari 2015 16:49
ik zou het misschien proberen bespreekbaar te maken, als mij opvalt dat hij of zij het naar vind om dik te zijn....
Eef - Donderdag 8 januari 2015 17:04
Ik ben het helemaal eens met Miekio. Ik denk dat het juist ook fijn kan zijn als iemand tegen je zegt dat je te dik bent (of te dun) en wil helpen om daar veranderingen in aan te brengen. Ik denk juist dat mensen zich op die manier ook wel gehoord en gesteund kunnen worden. Dus niet de boodschap "jij bent dik", maar gewoon jouw zorgen uitspreken idd.

@ ano: dat is echt de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Toen ik zwaar ondergewicht had hoorde ik elke dag hoe slecht ik eruit zag, dat mensen zich zorgen maakte en dat ik met meer gewicht er veel beter uitzag enz. Zelfs nu ik al een heel stuk beter ben, maar nog wel redelijk wat ondergewicht heb krijg ik nog vaak te horen dat mensen liever zien dat ik wat meer aankom. Niet alleen van vrienden of familie, maar ook van bijv mijn vriend.
d - Donderdag 8 januari 2015 17:38
Nee, die persoon weet dat zelf wel of voelt het vaak ook wel aan wat mensen op hun lippen hebben (klaar) liggen over hun gewicht en/of bijpassende eet/-leefgewoonten.
Die persoon kiest meestal zelf wel die mensen uit die voor hem of haar vooral vertrouwd genoeg voelen om het erover te hebben en er evt. wat aan te doen.
Henriette - Donderdag 8 januari 2015 17:42
Beter om te zorgen dat gezond eten meer aandacht krijgt, in reclames en in winkels. Dat werkt veel beter. Dan is de verleiding minder groot. Het omgekeerde benadrukken werkt veel beter. Het werkt niet als ik tegen mezelf zeg: ik mag niet eten, maar wel als ik zeg: ik mag eten.
Henriette - Donderdag 8 januari 2015 17:43
Beter om te zorgen dat gezond eten meer aandacht krijgt, in reclames en in winkels. Dat werkt veel beter. Dan is de verleiding minder groot. Het omgekeerde benadrukken werkt veel beter. Het werkt niet als ik tegen mezelf zeg: ik mag niet eten, maar wel als ik zeg: ik mag eten.
marleen - Donderdag 8 januari 2015 18:56
NOG meer aandacht voor gezond eten henriette? dat meen je niet...
Tirza - Donderdag 8 januari 2015 19:12
Wat ik dan wel weer vrij grappig vind, is dat het bijna 100% oke lijkt om tegen te dunne mensen wél te zeggen dat ze te dun zijn, maar tegen "dikke" mensen niet dat ze te dik zijn.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik vind dat je tegen wie dan ook wel of niet iets moet zeggen over zijn/haar gewicht, maar wel dat ik dit zelf vrij... oneerlijk? vind. Hoe dan ook, mocht iemand echt veel te dik of dun zijn uit jouw eigen omgeving en je staat dicht bij die persoon, dan lijkt het mij helemaal geen slecht idee om er eens naar te vragen of "informeren". Als het levensbedreigend is lijkt het mij alleen maar heel normaal om te doen.
Proudie1 - Donderdag 8 januari 2015 20:16
Ik vind het sowieso raar om tegen mensen te zeggen dat ze te dik of te dun zijn. dat weten ze zelf ook wel lijkt me. En als mensen tegen mij zeggen dat ik te dik ben dan schiet ik meteen in de weerstand en het roept bij mij meteen heel veel emoties op omdat ik vroeger heel veel gepest ben. Aanbieden om te helpen met gezondere keuzes maken of samen te sporten is prima, maar zeggen dat ik te dik ben gaat echt averechts werken.
sindy - Donderdag 8 januari 2015 21:53
Moeilijk. Iemand die echt te dik is moet je natuurlijk niet aanspreken die ziet dat echt wel. Maar het blijkt dat juist die mensen die niet echt heel dik zijn maar een beetje op de grens tussen "dik" en "stevig" zitten zich soms totaal niet bewust zijn dat ze overgewicht hebben en soms daardoor toch allerlei klachten krijgen. Ze gaan soms een team specialisten af voor hoge bloeddruk, gewrichtspijn, slaapapneu, die wel degelijk samen kunnen hangen met overgewicht. Verder zijn ze ook vaak in de veronderstelling dat ze heel gezond eten (dit is ook wel zo, maar dan blijkt dat ze wel erg veel eten, b.v. dagelijks een grote reep pure chocola, in de veronderstelling dat pure chocola toch gezond is?).

sindy - Donderdag 8 januari 2015 21:55
@ano; grote onzin, je wordt soms nageroepen op straat.
anoniem - Donderdag 8 januari 2015 22:46
Als je te dik bent zie je dat toch zelf ook wel!
ano - Vrijdag 9 januari 2015 07:25
sorry, dit is wat ik in mijn omgeving erg merk. wel blij om te horen dat andere mensen anders denken!
mar - Vrijdag 9 januari 2015 10:27
Ik heb van 1 vaste gast van mijn werk een keer te horen gekregen dat ik moest opletten dat ik wel de laatste tijd erg veel aankwam. Hij zei dit omdat hij zich zorgen om mij maakte... Ik wist al lang en breed dat dit het geval was., maar voor mij was niet braken en wel eetbuien hebben altijd nog beter als daarvoor.. Later toen mijn gewicht weer zakte(doordat ik weer in een afval periode zat) maakte dezelfde gast een compliment dat ik er wat aan het doen was... terwijl ik het op een enorm ongezonde manier deed... Maand later toen ik tegen ondergewicht zat maakte hij een opmerking dat ik niet meer moest afvallen omdat dat er niet meer mooi uit zou zien....

Pff wat heb ik die gast toch in mezelf vervloekt .... wtf... waar bemoeide hij zich mee...
Prue - Vrijdag 9 januari 2015 10:48
Sindy, ik vraag me echt af hoe je tot die conclusie bent gekomen...
M - Vrijdag 9 januari 2015 11:53
O god ik heb tegen mn ouders gezegd dat ze te dik zijn... ~(0 o 0')~ Maar enkel uit oprechte bezorgdheid: ze zijn al een hoop afgevallen en voelen zich beter, dus tja... Het is zeker een interessant onderwerp: zwaar overgewicht is nou eenmaal ongezond.

Ik weet dat in Korea iedereen het sowieso tegen je zou zeggen: het is niet voor niks het 'dunste' land (ik heb het over ontwikkelde landen). Het is daar heel normaal, en het is gewoon bedoeld om iedereen zo gezond mogelijk te laten leven. Een verschil tussen Korea en Nederland is denk ik wel dat de Koreaanse cultuur meer gericht is op een groep (bijv.: je vertegenwoordigt je hele familie etc.), en dat Nederlanders wat meer individualistisch zijn.

Ik vind wel dat er ook gezegd zou mogen/(moeten?) worden dat mensen te dun zijn. Dit is immers ook ongezond! Het lijkt me wel wat bot om maar gewoon ''je bent te dik'' of ''je bent te dun'' te zeggen; je kan beter een hint geven denk ik (bijv. ''je ziet er niet zo gezond uit, ik maak me zorgen'')

Maar goed, dat is mijn mening ;)
X
m - Vrijdag 9 januari 2015 15:26
Als mijn vriend weer eens zijn 5 kg is aangekomen die hij ongeveer eens per 2 jaar aankomt zeg ik dat hij moet afvallen omdat ik het minder mooi vind. Zijn eigen ouders zeggen dat ook gewoon en hij vindt dat geen probleem en let vervolgens op zn eten..
Lisette - Vrijdag 9 januari 2015 16:06
De manier waarop hij het brengt vindt ik totaal overdreven.
Mensen die te dik zijn weten dat zelf vaak ook wel en doen wrs al vele pogingen om af te vallen wat er juist voor zorgt dat ze aankomen en onzeker worden.
Als je dan gaat zeggen dat iemand te dik is, kan je iemand heel erg kwetsen. Dan kan je het beter op een subtielerer manier brengen.

Kijk tegen mijn oudersen zus zeg ik ook regelmatig dat ze te dik zijn maar dat weten ze en kunen ze van mij hebben. Een vriendin die obesitas heeft durf ik er niet op aan te spreken. Ik dnek dat zij beter zelf hup kan zoeken en ik ben niet degene die dat hoeft te zeggen want dat weet ze zelf ook wel.

En waarom mensen aanspreken die een beetje te zwaar zijn die misschien wel heel lekker in hun vel zitten?? Ik denk dat dat veel belangrijker is dan het gewicht op je weegschaal of een vetje te veel. Kan je beter wat te zwaar zijn maar wel happy dan normaal maar unhappy, toch? Zo denk ik er althans over. Waarom mensen altijd de les wijzen. Iedereen is wijs genoeg en er zijn genoeg mogelijkheden om zelf stappen te ondernemen dus laat iedereen het ook lekker zelf ontdekken!!!
Prue - Vrijdag 9 januari 2015 16:09
M, je gaat ervan uit dat het per definitie werkt om tegen iemand te zeggen dat diegene te dik is. Ik kan je vertellen dat dat bij mij averechts werkt; 1. ik weet het zelf al en wil graag anders 2. ik leef heel gezond, eet regelmatig en gezond, geen gekke ongezonde dingen, weet echt genoeg van voeding, ik sport... wat moet ik dan doen? mezelf uithongeren soms, om vooral maar te doen aan de norm van een gezond gewicht?

Je heb echt niet altijd controle over je lichaam en je gewicht....
E. - Zaterdag 10 januari 2015 00:24
Ik heb een eetstoornis met fors overgewicht. Als mensen er tegen mij wat over zouden zeggen, gaat het mij echt om de manier waarop. Als het uit bezorgdheid is, mensen met me in gesprek gaan, meedenken e.d. zou ik dat goed kunnen hebben. Misschien juist wel fijn vinden. Oké, het is ook moeilijk, en ik schaam me er voor, maar het delen zou soms ook helpend zijn, juist als er een ander over begint. Voor mij is dat tonen van belangstelling.
Mare - Zaterdag 10 januari 2015 10:00
Toch mooi om hier te lezen dat iedereen denkt dat mensen die te dik zijn dat echt wel zelf weten. Dat is echt niet zo. Te dik is niet alleen maar mensen die echt heel fors zijn, die kleding kopen in speciale winkels en niet in een kuipstoeltje passen. Te dik zijn ook de jongens van het studentencor, die leven op bier en fastfood. De meiden die zichzelf wel in een skinnyjeans krijgen, maar waar de knien last hebben van het gewicht. Net als dat te dun niet alleen maar is wanneer iemand met sondevoeding moet worden opgenomen. Ik denk dat het heel goed kan zijn wanneer goede vrienden/familie wel zeggen: goh, we zien dat je de laatste aangekomen (ja, of afgevallen) bent, hoe komt dat? Kun je er wat aan doen, kunnen we helpen? Als dat gedaan wordt wanneer je 5 kilo te zwaar bent, is het probleem veel minder groot dan wanneer je redelijk ongemerkt al 10 kilo te zwaar bent en je dan pas denkt: oh, wacht..
esmee van der hoeven - Zaterdag 10 januari 2015 21:06
mijn zusje vindt mij te dik
ik vindt het niet niet leuk
Maria - Zondag 15 maart 2015 09:10
Denk dat het heel averechts kan werken als mensen het hebben over je gewicht of eten. Vroeger zei de huishoudelijke hulp in het jongerentehuis dat ik meer moest eten en toen ben ik meer gaan eten en overgeven.
Ben al jaren aan de dunne kant, dunner dan vroeger trouwens toen ik een normaal gewicht had maar een paar jaar geleden was ik een paar kilo aangekomen en ik had een proefles damesgym. Riep een bekende van me: 'Goh wat ben je dun, heb je anorexia?!" Nooit meer geweest.
Gaat vooral om de ding die erachter zitten, negatieve emoties enzo. Denk dat je het beter daar over kan hebben. Iemand is niet te dik omdat ie teveel eet maar omdat hij of zijn z'n emoties wegeet. Een vriendinnetje van vroeger was misbruikt door haar stiefvader, wat ze weg at.
Marc - Zaterdag 4 april 2015 16:35
Als je collega bij het rookpunt staat en een sigaretje wil opsteken en je zegt "hey zul je dat nou wel doen? Super slecht voor je" Is er niemand die dat gek vindt... Als je je veel te dikke obesitas collega bij de Mac Donalds aan tafel ziet gaan met een XL Big Mac menu mag je dr niks van zeggen.... rare wereld toch?