9

Jonge kinderen en junkfood

Gepost op Dinsdag 28 augustus 2012 19:44 door Scarlet Hemkes in Artikelen over gezondheid.

junkfoodJonge kinderen uit arme gezinnen consumeren meer junkfood en frisdrank dan kinderen uit gezinnen met meer financiële stabiliteit, zeggen onderzoekers. Een onderzoek onder 1800 vier en vijf-jarigen, laat zien dat meer dan de helft van hen uit kansarme gezinnen, minstens één fles frisdrank per week dronk in vergelijking tot 40% rijke kinderen.

De kinderen uit arme gezinnen dronken bovendien minder melk en dronken veel meer vruchtensap. Het fenomeen is ook gerelateerd aan kinderen die meer dan twee uur per dag voor de tv doorbrengen of computer spelletjes spelen- ongeacht de sociale omstandigheden.

Kinderen uit de armste buurten zaten vaker voor tv-/computerschermen, en dronken grotere aantallen gezoete drank. Soortgelijke onderzoeken toonden aan dat kinderen uit buurten met lage inkomens eerder geneigd waren om friet, snoep, chocolade te consumeren.

Professor Kate Storey van de Universiteit van Alberta in Canada zegt: "Het is schrikbarend als je kijkt naar de leeftijdsgroep, dat blijkt dat zo'n groot percentage van erg jonge kinderen zo veel frisdrank verbruikt.'

De onderzoekers voerden hun studie uit door ouders enquêtes te laten invullen over hun dagelijks eetgewoonten. Professor Storey zegt: "Als je veel frisdrank of fruitsap drinkt, vervangt dat het consumeren van water of melk, wat erg belangrijk is om dorst te lessen en helpt bij de ontwikkeling van een gezond gebit en sterke botten en de gezondheid in het algemeen."

Het onderzoek, dat deel uit maakt van een groter project dat kijkt naar eetgewoonten van kleuters, is een van de eerste dat informatie heeft verzameld van kinderen op zo'n jonge leeftijd.

Mede-onderzoeker Dr John Spence zegt: "Eetgewoonten en inname patronen worden beïnvloed door wat er in de eerste jaren van de kinderen gebeurd. Zij houden die patronen in hun jeugd vast en nemen dit mee in de adolescentie."

Een soortgelijk onderzoek met kleuters keek naar het type eten dat men at en of zij aanbevelingen van de Canadese voedsel gids volgden.

De onderzoekers vonden dat slechts 30% van de kinderen genoeg fruit en groenten aten en 23.5% het aanbevolen aantal graan producten. Net als met gezoete dranken, waren kinderen in wijken met hogere inkomens minder geneigd om eten zoals chips, friet of snoep te nemen.

mcdonalds"Deze resultaten presenteren een alarmerend patroon" zegt Dr Spence, die denkt dat families calorierijk eten kiezen omdat het goedkoper en makkelijk is. Omgeving speelt hierin een belangrijke rol: "Er zijn steden in Noord Amerika, waar je letterlijk voedsel woestijnen hebt. Als je sla en tomaten wilt kopen, zul je erg ver moeten reizen en zonder auto wordt dit onmogelijk. Je gaat dat niet elke keer doen als je eten wilt hebben, dus dan ga je naar de makkelijkere winkel aan het einde van de straat".

Er is wel een sprankje hoop, kinderen die naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal gaan, zijn minder waarschijnlijk om junk food te eten.

Professor Storey zegt dat dit een beeld schets over hoe onderwijs een verschil kan maken en kan leiden tot gezondere eetgewoonten, ongeacht wat er thuis gebeurd.

Toen ik zo'n 11 jaar was mocht ik ieder weekend 1 fles frisdrank en 1 zakje chips uitkiezen. Iedere ochtend en middag dronk ik een glas melk en overdag dronk ik veelal roosvicee, van die rozenbottel aanmaaklimonade. Voor mijn 11de kan ik me niet herinneren regelmatig frisdrank of chips te eten.

Door: DB
Foto burger

At/dronk jij als kind veel frisdrank en chips?

 

Reacties

Thirza01 - Dinsdag 28 augustus 2012 20:09

zijn minder waarschijnlijk om junk food te eten???

Volgens mij klopt die zin niet

Chant - Dinsdag 28 augustus 2012 21:56

Helaas kreeg ik als kind alle chips frisdrank en junkfood wat ik wou. Dit leidde ook tot mijn overgewicht pas op mijn 18e had ik een grens van overgewicht bereikt dat ik dacht ' nu is het genoeg' en heb ik in mijn eentje mijn gewoontes veranderd. Heel lastig als je familie aan de kroketten en frikadellen zit en jij een visfiletje in de oven gooit maaaar nu heb ik geen overgewicht meer. (ik was ook nog de enigste in de familie met overgewicht! Ongelooflijk als je ziet wat die wegeten.) Ik merk wel dat ik soms echt weer de neiging heb om ongezond te eten dus moet ik weer goed gaan opletten.

Lot1995 - Dinsdag 28 augustus 2012 23:27

nope van kinds af aan zat ik aan het water :), en als ik een zakje snoep kreeg, lag die er de maand erop nog mt misschien 1 snoepje minder..

Goodnight - Dinsdag 28 augustus 2012 23:42

Ik kreeg ook alle vrijheid om te eten wat ik wil. Natuurlijk wel fijn, bij mij zou het juist pijnlijk zijn als je ouders steeds iets opmerken over dat je veel eet. Maar ik vond wel dat ze me beter het ritme hadden moeten aanleren, dat ik niet gelijk als ik moe thuis kwam van school aan de chips en frisdrank moest zitten, maar bijv boterhammen en dan wachten tot het avondeten. En als ik dàn nog zin had, iets zou kunnen snoepen met mate.

Le Penseur - Woensdag 29 augustus 2012 00:06

Tot mijn 7de mocht ik sowieso niet snoepen van mijn ouders: soms kreeg ik een soepstengel, maar meestal fruit.
Pas in groep 3 mocht ik voor het eerst snoepen. Als ik 15:30 uit school kwam kreeg ik een beker Fristi en 3 kleine snoepjes of 1 koekje, nooit meer. 's Avonds na het avondeten kreeg ik altijd een bakje yoghurt met zoetstof of Roosvicee, alleen op zondagavond kreeg ik vla. Chips kreeg ik alleen op zaterdagavond, en dan nooit meer dan een halve zak.
Overdag dronk ik 2 bekers melk (omdat het moest, ik heb het nooit lekker gevonden), maar vooral water, Roosvicee aanmaaklimonade en 1 beker vruchtensap. Frisdrank luste ik in die tijd niet eens.

Op de middelbare school ging er een wereld voor me open omdat er allerlei soorten snoep te krijgen waren die ik thuis nooit kreeg. Bijna elke dag kocht ik wel iets van chocolade van mijn zakgeld en pikte koekjes uit de snoeplade van mijn ouders. In mijn eerste twee jaar kwam ik best veel aan, maar ondanks dat zat ik nog steeds op het randje van ondergewicht / gezond gewicht.
Door negatieve dingen die er vanaf mijn eind derde begin vierde jaar gebeurden, kreeg ik op een gegeven moment het idee dat ik moest minderen met snoepen / afvallen om de controle over mijn leven weer terug te krijgen. Zo is mijn eetstoornis (Anorexia) ontstaan. Mijn moeder vond in die tijd wel dat ik minder moest snoepen, maar ze vond het waarschijnlijk nooit goed dat ik zou afvallen.
Later ontdekte ik dat ik kon eten/snoepen wat ik wilde, zolang ik daarnaast maar voldoende bewoog/sportte. Toen is mijn eetstoornis omgeslagen naar NAO (veel te weinig, maar vooral heel ongezond (snoepen) eten en heel veel bewegen).

Mijn mening is dat je als ouder je kind in de eerste plaats moet leren om gezond te eten, maar dat je je kind af en toe ook wel iets lekkers mag geven.

Iris - Woensdag 29 augustus 2012 00:27

Ik kreeg inderdaad een beker chocomel en een snoepje of koekje na schooltijd en toen ik ouder was om 8 uur nog een koekje. mn moeder zei altijd als je honger hebt mag je fruit of een boterham eten en als je dat niet wilt heb je alleen lekkere trek en moet je wachten tot diner.toen ik 11 was ofzo mocht ik zelf pakken maar toen pakte ik ook niet extreem veel, ik was waarschijnlijk gewend aan de hoeveelheid suiker die ik kreeg. wij hadden patatjes op vrijdag omdat dat een drukke dag was, maar wel altijd met groenten. ik vind dat ik heel gezond heb leren eten,mijn es is totaal niet uit het eetgedrag van mijn ouders voortgekomen

*** - Woensdag 29 augustus 2012 11:58

Na school kreeg ik altijd een koekje, maar ook steeds een stuk fruit. Bij de McDonalds ofzo gingen wij nooit eten. Als we een snoepje wouden of een koekje moesten we dat vragen. Frisdrank was iets dat we alleen op feestjes kregen en chips op vrijdagavond. Mijn moeder zette ons nooit op dieet, zelf lette ze ook niet echt op haar gewicht, maar ze zorgde er wel voor dat we gezond aten.

Kar - Woensdag 29 augustus 2012 15:53

@Lot1995: Dat is wel uniek voor een kind zeg!

Ik ben daarin gelukkig heel normaal opgevoed. Chips 1 x per week een bakje. Koekje als ik thuiskwam uit school, of fruit.
Volgens mij gaan kinderen idd echt veeel meer snoepen de laatste tijd, en minder bewegen. Ik snap dat echt niet van ouders, je wil toch het beste voor je kind?

violindustrial - Zaterdag 4 mei 2013 13:23

nope, behalve toen ik iedere dag 24 km ging fietsen. toen lieten mijn ouders me best wel mijn eigen gang gaan qua snoep en koek en dergelijke. maar dat was ook wel nodig :P

Geschreven door Scarlet

Scarlet Hemkes is oprichter en hoofdredactrice van Proud2Bme. Ze schrijft regelmatig blogs en is te vinden op het forum.

Vind je dit waardevol?

Ken je iemand die dit moet zien?